Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppvärmning källare  (läst 1249 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Willy_Ville

  • Gäst
Willy_Ville
Uppvärmning källare
« skrivet: 31 augusti 2018, 11:07:29 »
Hej

Har sökt lite efter liknande problem men kunde inte hitta något bra svar.
Är inte jätte insatt hur det fungerar så hoppas där finns någon bättre kunnig som kan hjälpa.

Får varmt på plan 1, men radiatorerna källaren värmer inte tillräckligt.

Har NIBEs VVM320 tillsammans med nibe F2120. Hela radiatorsystemet ligger på samma slinga, dvs ingen separat koppling till uppvärmning källare.
Innegivaren sitter på plan 1 och ofta värms detta plan upp bra av radiatorerna & solen.

Mitt dilemma är om jag ställer upp termostaten på pannan till ex 26C får jag någorlunda varm i källaren, men då blir det alldeles för varmt på plan 1.

Kan jag ställa ner alla termostater på radiatorerna på plan 1 samt höja termostaten på pannan och på så sätt värma upp källaren utan att få massa extra värme på plan 1?
Eller bör man ta in en VVS montör och dra om källaren till en egen slinga?

Mvh
Ville

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Uppvärmning källare
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2018, 12:47:07 »
I äldre hus är källare byggda för att vara just källare. Oisolerad betongsula och källarväggar i oisolerad betonghålsten osv. Hjälper en del att dränera om huset och sätta dubbla lager isodrän eller motsvarande på utsidan källarväggarna. Man kan oftast också bila bort grundsulan, gräva ur, isolera och gjuta ny grund med golvvärme. Lämpligt om grunden ändå måste bilas upp för att byta alla VA-rör. En oisolerad källare drar mycket energi om den ska hålla vanlig rumstemperatur ca 21 grader, trots att den delvis ligger under marknivån.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rich710

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppvärmning källare
« Svar #2 skrivet: 10 september 2018, 14:20:03 »
Jag har precis samma problem, men detta blir min första vinter med Luft/Vatten. Har haft pellets innan, men jag har trådlös innegivare (Mitsubishi Ecodan). Så flyttar jag ner den i källaren drar den ju på värmen så jag måste dra ner alla termostater på markplan.
Har beställt fläktkonvektorer som jag skall koppla in nu innan vintern i källaren. Funkar det dåligt ändå så får jag överväga att göra en egen slinga för källaren till nästa vinter.
Har för mig att man kan ha två slingor på Mitsubishi.
Frågar mig mest om det är totalt oekonomiskt att strypa på alla termostater på markplanet?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!