Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vevex info ?  (läst 35987 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chriz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vevex info ?
« skrivet: 22 augusti 2006, 22:26:30 »
Har en SVAB Vevex på vinden, sån kista med två plattvvx och en dubbelfläkt.
Nån som vet hur effektiv den kan vara - har ingen dokumentation på den ?
Har satt i temp.sensorer för att se hur många grader tillluften stiger ijfm uteluft till vvx.
11 000 SEK/kbm :(
VP :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vevex info ?
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2006, 22:39:09 »
Jippi  studs studs äntligen en som har lika som mig, om jag inte missminer mig sÃ¥ skulle den ge mellan 60 och 65% tillbaka. Min har fungerat bra jag har bara tvättat filten och växlaren 1 gÃ¥ng/Ã¥r och bytt lager 1 gÃ¥ng sedan 1980
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad chriz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vevex info ?
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2006, 09:34:53 »
KUL - en vevxpolare !

Vad har du för filtertyper och exakt var sitter dom i lådan ?

FrÃ¥gar för föregÃ¥ende ägaren har snÃ¥lat och stoppat i vad som funnits till hands  >:(
Försöker förstå var metall resp. textil/plastfiltren ska sitta i låden enligt orginal, SAMT
hur ofta man behöver tvätta plattvärmeväxlarna.

Har köpt nytt motorpaket eftersom det gamla motorpaketet var renoverat men vibrerade kraftigt pga slitna axlar. Nu snurrar det fint och tyst igen.

Vore kul om det fanns sommarkassetter till den!
11 000 SEK/kbm :(
VP :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vevex info ?
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2006, 10:06:37 »
Jag har två metallfilter som ett sitter mellan kasetten och röret till spiskåpan det andra sitter mellan kasetten och där friskluften kommer in. Jag har tvättat en gång /år även om kasetterna kanske inte var direkt lortiga men när jag ändå skulle tvätta filtren så har jag taget alltihopa. jag tror att du ska använda metallfiltret i frånluften och textilfiltret i tilluften
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad chriz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vevex info ?
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2006, 21:49:55 »
Var hittar man tygfilter och vad kostar dom ?
11 000 SEK/kbm :(
VP :)

Utloggad chriz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vevex info ?
« Svar #5 skrivet: 04 november 2006, 11:28:31 »
Nån som har/vet hur elpatronen i tillluftsdonet ska ställas in ?
termostaten har två klicklägen och ett vred som styr den.
All text runt vredet är borta, har ingen aning om vad som stått där?

en manual vore inte så dumt - nån ?
11 000 SEK/kbm :(
VP :)

Utloggad blekarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
    • Templogger
SV: Vevex info ?
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2007, 16:56:18 »
Hej

Jag har också ett vevex aggregat...i mina papper står det att termostaten skall vara inställd på ca. 12 grader.

häe finns lite info  http://www2.servicebolaget.se/
Nibe 1210-7
Enplanare 110m2 med källare 110m2 + garage 55m2
Panaelradiatorer + 1 fläktkonvektor med enrörssystem i bostadsytan
Golvvärem i garage
Årsförbrukning tot 14800kwh

Min Logger http://web.telia.com/~u38401695/

Utloggad bålsta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Vevex info ?
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2007, 10:33:07 »
Äntligen har jag hittat detta forum!
Är med i ett ang pooler, och har lärt mig mycket av övriga användare. Kul att fler har ett SVAB Vevex värmeväxlare på vinden. Har haft mitt inst. sedan byggåret 1980, och bytt fläktmotor 2 ggr, nu senast 2002. Nu till problemet...
Förvärmaren har gett upp, och fläkten har sugit in iskall luft en längre tid, till följd att det bildats is i plattväxlarna. Jag har nu plockat ut själva elpaketet, med elslingan, och det finns att få tag i helt nya, hos Skänninge Ventilation i Skänninge (nära Motala)
och priset är ca 2.500:-.
Som en följd av att det frusit, och jag inte rensat evalueringsslangen från ludd,
VIKTIGT! Står i manualen! så har det stått och droppat från aggregatet en tid. Torkar upp golvet med fläkt f.n.

Från början så var det två metallfilter, men jag har provat med andra filter ochså, men metallfilter från köket och textilfilter på insugsluften, som någon föreslog här i forumet, tror jag är bra val. F.ö. skall termostaten stå på ca 12-15 grader på förvärmda luften.

Har nu pratat med många s.k. experter, och tänkte nu byta ut hela växlaren mot antingen en "Rego 250" eller 400. Alt är Swegon och aggregat VVVA, med liknande anslutningar d.v.s. 160mm rör. Idag kommer en kille från Hanvikens Ventilation (Tyresö) hit och skall ge ett förslag på nytt aggregat. Men frågan är om det är värt 25-30 papp för att få ett nytt?? Största fördelen är väl att man slipper kondensvatten då....

Men Vevexen är ganska effektiv närmare 70% återvinningsgrad (??) säger Skänninge Vent. Återkommer i forumet om någon är intresserad hur det går!

/ Perra, BÃ¥lsta

Utloggad bålsta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Numera nöjd Vevexägare!
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2007, 11:23:55 »
Hej, p.g.a. att fläkt och hela Vevexen var död, så tänkte jag att det var bara att byta ut hela paketet, och betala 20-25 tusen spänn, men icke...! Det finns fortfarande delar till dessa hos Skänninge Ventilation i Skänninge, Östergötland.

I mitt fall var det hela eldosan med värmaren som gett upp, och det finns nya för 2.400:- hos Skänninge.

Dessa killar tyckte inte att ett nytt system var så mycket bättre, " i Vevexen finns ju inte mycket som kan krångla" säger dom, vilket det ligger någonting i, helt klart.

Däremot såg jag att det fanns ett "kit" hos dom för ändring av köksfläktventilationen. En huv på taketmed takplåt och stos och anslutning, samt en tyristor med 5 lägen på varvtalet för Vevexen. Man tar alltså och kapar kanalen för köksventilationen och drar upp densamma på taket. Matoset går alltså inte vidare in i Vevex lådan.

Dessutom kan man köpa en annan köksfläkt med bättre effekt. Insugskanalen till Vexen från köket, kopplas då till ett vanligt takventil som måste installeras i kökstaket någon stans. Detta "kit" från Skänninge kostar ca 2200:-

Detta kit är framtaget p.g.a. att matos i Vevexen kan leta sig in i utluften till andra rum. Dessutom blir fläkten ovan spisen mer effektiv.

Tack för mig!

/ Perra, BÃ¥lsta :)

Utloggad kurik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Vevex info ?
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2007, 12:33:23 »
Då min Vevex har lagt av skulle jag behöva lite hjälp med att se om det är motor eller el lådan som strular. Har mätt brytaren och den ger ut 220V vid tillslag. Motorn får då 105V kan det stämma? Har ingen spänning alls över kondingen. Någon som har något tips på hur jag ska felsöka så jag kan ringa in problemet.? Hade tänkte att byta ventialtion men inte just nu, så om jag kan komma undan med ett smärre ingrepp så vorre det bra.


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vevex info ?
« Svar #10 skrivet: 25 februari 2007, 12:46:00 »
Har du som jag så sitter det en "dimmer" i spiskåpan och troligtvis har den gått sönder.Är det så kan man byta till en vanlig "dimmer" för motorstyrning, den har jag satt längst ner i fronten på kryddhyllan. Om jag inte mins fel sitter det även en liten röd knapp för att återställa överhettningsskyddet i närheten av vredet för temperaturinställningen i VVX-lådan, prova först med att trycka in den (den kan va ganska trög).
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad kurik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Vevex info ?
« Svar #11 skrivet: 25 februari 2007, 13:23:08 »
Den har jag tryck in den var utlöst när jag kom upp, då gick motorn lite men sedan la den av igen. Om jag trycker in brytaren på lådan så borde den väl gå hela tiden även utan timmer? Ska kolla om jag har timmer.

Utloggad kurik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Vevex info ?
« Svar #12 skrivet: 25 februari 2007, 13:42:50 »
Ingen dimmer bakom kryddskåpet iaf bara en vanlig brytare.
« Senast ändrad: 25 februari 2007, 13:47:23 av kurik »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vevex info ?
« Svar #13 skrivet: 25 februari 2007, 13:48:08 »
Löser den ut på överhettningsskyddet tror jag det beror på att fläkten går för sakta det kan bero på att lagren i motorn är dåliga.
Är det lagerfel kan man köpa nya lager (dom heter 608 och kostar på clae Ohlson 34:- det behövs 2 st.) och byta eller så köper man hela motorpaketet med fläkt och allt se bålstas inlägg.
Det jag menar med "dimmer" är hastighetregleringen på fläkten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad kurik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Vevex info ?
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2007, 14:04:03 »
A hastighets regleringen den sitter på kåpan. tog upp allt ur lådan och kollade på motorn, det som händer är att motorn rör sig ca 5 mm sedan återfjädrar den och står still. Åker och köper lager för att utesluta det.

Dock utlöser inte motor skyddet , utan det bara surar från motorn.
« Senast ändrad: 25 februari 2007, 14:07:45 av kurik »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!