Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: arbets tank  (läst 2924 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tomte

  • Gäst
tomte
arbets tank
« skrivet: 06 december 2013, 10:42:50 »
Fråga angående extra arbetstank ca 100-120 liter för daikin Altema systemet. Jag har problem mesta dels på vinter när systemet skall av frosta eller så blir radiatorerna kalla en liten stund och när avfrostningen är klart så blir det varm. Förslaget som jag har hörtalas om är att man kopplar in en extra arbetstank för att tabort detta problem. Skulle det funka för ett daikin system?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: arbets tank
« Svar #1 skrivet: 07 december 2013, 08:44:51 »
Det funkar säkert bra, hinner du märka av en dipp i innetemp under avfrostningen?

Jag tror att det skulle funka även med en volymförstorare kopplad som "knäpptank", då slipper du en extra cirkpump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: arbets tank
« Svar #2 skrivet: 08 december 2013, 10:30:19 »
Normalt tar Altherman energi ur VVB för avfrostningen, men kan även skjuta in elpatronen för att snabba på processen.
Jag har svårt att se att du skulle hinna känna av en temperatursänkning i radiatorkretsen under de 4-6 min som avfrostningen tar.
Det är kanske under varmvattenproduktionen du känner av det ?
Den kan ta beroende på inställning upp till 60 minuter.
Att koppla en arbetstank för att ta bort ditt problem är fullt möjligt, dock så kan du inte koppla den som Carl N skriver, den måste kopplas som en 4-rörs tank med en extra cirkulationspump.
Kopplar du den som en volymförstoring endast så kvarstår dina problem.

Mvh
Daikin

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: arbets tank
« Svar #3 skrivet: 08 december 2013, 12:57:05 »
OK, då förstår jag bättre, troligen kör värmepumpen en varmvattenladdning direkt efter avfrostningen eftersom VV-temp då sjunker en bit?
Nu vet jag inte hur styren ser ut men det går kanske att ställa om prioriteten mellan VV-laddning/husvärmning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

tomte

  • Gäst
tomte
SV: arbets tank
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2014, 10:31:50 »
Jag känner av dippen när det är kallt ut och att många har duschat samtidigt. Problemet är då att när den gör varmvatten så blir alla
element kalla. När den är klar med varmvatten det är då den börjar med element. Tror att man förbrukar med el på så sätt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: arbets tank
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2014, 13:42:39 »
Jag tror inte du kan påverka husets energiförbrukning så jättemycket med en arbetstank men däremot kan den säkert göra värmesystemet trögare så att innetemp håller sig bättre när alla duschar på raken.

Och jag skulle nog ta till en 200 liter för att få upp volymen på systemet om det ska bli nån effekt att tala om.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

tomte

  • Gäst
tomte
SV: arbets tank
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2014, 11:10:56 »
Jag undrar vad man vinner på om man ställer in parameter 5[01] osv alltså priotering för varmvatten beredning?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!