Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frekvensstyrd värmepump som kan styra pÃ¥ kb-temp?  (läst 12634 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #45 skrivet: 15 januari 2012, 21:00:58 »
C-C, hur gör du för att komma exkat rätt med VP:ns effekt, då det ofta är 2 kW skillnad mellan olika storlekar borde det bli svårt, eller trimmar du in det på expventilen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #46 skrivet: 15 januari 2012, 21:29:02 »
Vid dom större systemen är det rätt enkelt , finns det 96 kW i kylffekt att hämta i systemet tar tillverkaren fram en vp som passar efter dom specifikationer jag vill ha ,
Har också vid flertalet tillfällen balanserat upp system så installerad effekt kan köras för fullt,
Risken med inverter som jag ser det är förlusterna dÃ¥ drift personal missar att pumpen bara gÃ¥r pÃ¥  tex 50% istället för 98-99% som den borde under Ã¥ret pga smutsiga lameller /filter mm, Ett hett À larm i det läge spar mer pengar
Så ser jag på det
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #47 skrivet: 15 januari 2012, 21:42:34 »
Det är inte sÃ¥ svÃ¥rt att komma rätt med effekten. Den gamla kompressorn heter väl ngt, bara att jämföra med  nya. Kompressor tillverkarna har siffror. Dysan som Ace sa är en annan ledtrÃ¥d. 

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #48 skrivet: 15 januari 2012, 21:44:34 »
frånluftsåtervinning ger nära nog aldrig en vettig energitäckning för uppvärmning.
Och jag fÃ¥r en kännsla av att vi pratar en ganska liten maskin här  :-\
för att vara säker på att aldrig få kondens på en bristfälligt isolerad avluftskanal bör man absolut inte gå under +13 ºC i yttemp.
på 700 kvm boyta äldreboende ligger troligen frånluftsflödena runt 300-400 l/s
Detta skulle indikera ett energiuttag pÃ¥ 3-4kW ... inte mycket att  studs över      :'(
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #49 skrivet: 16 januari 2012, 07:53:57 »
Kompressorn heter bristol H23A383DBEA
Den har en effekt på 7,4kw och input på 2,3kw. Hur får man fram förångningseffekten då?

Är det så enkelt att det är skillnaden mellan effekterna?
/anders

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #50 skrivet: 16 januari 2012, 08:53:33 »
Bra jobbat Thumbsup
sa ju att du hade svaren framför dig  ;)
bjuder på en kapacitetstabell för denna kompressor.
rimligt är väl att anta att masikinen legat runt en till två minusgrader i förångning samt runt 50 i kondensering.
det viktiga om du ska ha en "drop-in-maskin" är att den nya maskinen har samma värden vid samma temperaturer.

http://mail4.ansal.com.ar/Documentacion/pdfs/197752.pdf

vill du ha en större maskin krävs en riktig undersökning på plats.
« Senast ändrad: 16 januari 2012, 08:55:09 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #51 skrivet: 16 januari 2012, 16:05:38 »
Nu så,. Lokalen var inte stor som jag trodde, ca 480 kvadrat är det.

Jag skaffade en luftflödesmätare och mätte upp allting ordentligt istället.
Luftflöde 260 l/s
Temp in 21
Avluft 4
Det satt en dränering ifrån fläktpaketet så dom har nog räknat med att det får bli lite kondens på batteriet och i rören.

Men ace som du sa så är ju effekten i frånluften inte mycket att hurra för.. Så det blir nog att borra istället.

Och nu har jag lärt mig en massa nya saker tack vare er grabbar! Tack och bock  Thumbsup

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #52 skrivet: 17 januari 2012, 17:43:12 »
Nu har jag lämnat in en offert, nibe 1330 22 kw, 440 m hÃ¥l,  tank 200 l, magna pump. SÃ¥ ringer dom och berättar att dom ev ska sälja fastigheten och att dom vill ha en billig elpanna istället... Miljövänligt och bra va??  huvuddunk

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #53 skrivet: 17 januari 2012, 18:51:45 »
i bland är det inte roligt  huvuddunk
har man dimensionerat borrningen så man alltid har +gr tillbaka, kan det vara trevligt att "toppa" med frånluftsenergi.
Det låter som bef anläggning går fortfarande....kan man inte bara renovera denna?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #54 skrivet: 17 januari 2012, 20:31:15 »
i bland är det inte roligt  huvuddunk
har man dimensionerat borrningen så man alltid har +gr tillbaka, kan det vara trevligt att "toppa" med frånluftsenergi.
Det låter som bef anläggning går fortfarande....kan man inte bara renovera denna?

Nä det suger verkligen, i måndags satt jag i möte med dom och han hade ju kunnat kläckt ur sig det då när vi satt och diskuterade vilken lösning dom ville ha.....

Maskinen går idag men styrning har pajjat så den stänger aldrig av sig. Sen har den en gamal elspets som den heller aldrig stänger av, och det är en parca 30kw utan egna termostater så den går tills överhettningsskyddet löser ut. Jag har kollat med ivt men det finns tyvär inga kretskort eler reservdelar att få tag i.

Så i morgon ska jag göra något jag aldrig trodde, byta en vp mot en elpanna. Surt!

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #55 skrivet: 17 januari 2012, 20:38:13 »
Nä det suger verkligen, i måndags satt jag i möte med dom och han hade ju kunnat kläckt ur sig det då när vi satt och diskuterade vilken lösning dom ville ha.....

Maskinen går idag men styrning har pajjat så den stänger aldrig av sig. Sen har den en gamal elspets som den heller aldrig stänger av, och det är en parca 30kw utan egna termostater så den går tills överhettningsskyddet löser ut. Jag har kollat med ivt men det finns tyvär inga kretskort eler reservdelar att få tag i.

Så i morgon ska jag göra något jag aldrig trodde, byta en vp mot en elpanna. Surt!
Borde vara olagligt i kommunala eller statligt ägda fastigheter.
Tipsa lokalblaskan om kommunens miljötänkande!
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #56 skrivet: 17 januari 2012, 20:51:05 »
Kan du inte bara byta ut eltillskottet till nuvarande värmepump.
Den nya fastighetsägaren kommer ju troligen att investera i en värmepump modell större - som kräver externt eltillskott också - och då är ju pengarna inte bortkastade?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #57 skrivet: 17 januari 2012, 21:01:02 »
En enkel styrning är inte svårt att fixa....om man nöjer sig med relä/kontaktorstyrning.
manövern i serie med alla drifts-kriterier.

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Frekvensstyrd värmepump som kan styra på kb-temp?
« Svar #58 skrivet: 18 januari 2012, 00:35:19 »
imse vimse spindel. det är väl bara att jacka på ett eget styr så är problemet löst. mycket roligare än att mecka med en massa rör o skit :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!