Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markstativ och is  (läst 2891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad audia6

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Markstativ och is
« skrivet: 30 oktober 2009, 20:29:07 »
Hej,
Såg för någon vecka sedan bilder i ett av ämnena på en platta gjord i lecablock och puts.
Snyggt och prydligt tyckte jag då jag är inne på en liknande lösning.

Undrar dock om någon har erfarenhet av isbildningen, blir det inte en enda stor isklump på marken under maskinen som bara kommer närmare och närmare maskinen ?

Min tanke var att göra ett markstativ i leca och gräva ett hål under maskinen ca 50cm och fylla med makadam.

Vilken lösning är bäst tror ni, platta eller hål ?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Markstativ och is
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2009, 23:00:49 »
Avloppsrör under...

annars en hink under, som man tömmer då och då.
En L/L kan ge avsevärda mängder kondensvatten. Om det är kallt en längre period så blir det isberg.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Markstativ och is
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2009, 00:18:31 »
Jag grävde en grop som du täkt dig och fyllde med singel, samt grävde ett schakt ända ner till dräneringen. Förberedde med ett 50mm avlopsrör för säkerhets skull ner till dräneringen.
Singelbädden fungerar bara om det är runt nollan. Om det blir minusgrader några dagar fryser singellagret igen och sedan bygger det bara på mer och mer is.
Jag fick ta fram varmvattenslangen tvågånger i vintras, så nu har jag kompleterat med ett tövattentråg där avloppsslangen går ner i det förberedda röret.

/Peter
« Senast ändrad: 31 oktober 2009, 00:36:37 av JPEG »
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad brasson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Malmö
SV: Markstativ och is
« Svar #3 skrivet: 16 november 2009, 13:30:09 »
Jag väljer att inte belasta min dränering med något annat än dräneringsvatten. hus har likom en förmåga att ogilla fuktbelastningar.

jag har istället en svart murarbalja från biltema under min vägghängda e9dke. lådan är ungefär lika bred som pumpen och går i liv med utedelens front-liv.
den rymmer nog en 50-70 liter. Den tömmer jag ut i gatan ca 1 gång i månaden vid +grader och en gång i veckan vid -grader. Funkar toppen
Skåne. Sutteräng 90+90kvm. Panasonic e9 ckp5 (2004) bottenvåning. E9 dke (2005) ovanvåning (direktverkande el. avstängd) tilläggsisolerat vind. ca 16000 KWh/år totalt Inkl. VV och hushållsel. Braskamin klar i drift nov 2006

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Markstativ och is
« Svar #4 skrivet: 16 november 2009, 14:38:07 »
Jag brukar kasta på lite effektsalt när iskakan under vår 2020-8 börjar växa till sig lite väl. Under ogynnsamma förhållanden har den väl som mest varit uppåt 10 cm. Men vi bor å andra sidan i skåne, det är sällan kallgrader här.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 393
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!