Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrvärme eller bergvärme?  (läst 12441 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fjärrvärme eller bergvärme?
« Svar #15 skrivet: 19 oktober 2005, 10:13:58 »
Jag tror inte det är fråga om att "byta ut".
Fjärrvärmebolagen är beredda att sträcka sig långt för att behålla redan installerade/investerade kunder. Vårt fjärrvärmebolag tar idag ingen fast månadskostnad, och ingen anslutningskostnad. Åtminstone inte för ny grupphusbebyggelse.

Existerande kunder har man ju redan investerat i, och att tappa dom innebär ju direkta förluster av vinstmarginaler. Kostnaderna för drift och underhåll av hela nätet har man ju ändå.

Men naturligtvis skär man tänder i tysthet åt att bara få leverera energi, när det är som kallast. Ur ett miljö/energipolitiskt perspektiv är det dock helt rätt! Leve konkurrensen mellan olika energislag.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fjärrvärme eller bergvärme?
« Svar #16 skrivet: 19 oktober 2005, 20:02:09 »
Citera
Fjärrvärme i stadsbebyggelse är en riktig lösning

Håller med. När jag för 2 år sedan började fundera på att slänga ut oljan förhörde jag mig med reprentanter på hög nivå för stans energibolag (bl a fjärrvärme) huruvida det kunde bli aktuellt att förlänga rören upp till vår stadsdel (villor, radhus, fyra flervåningshus). Ett år senare pekade en prel utredning på att det nog inte blir en utbyggnad de nårmaste åren. Nu, ytterliggare ett år senare finns det bergvärme i  häften av närområdets småhus och radhus. Till detta kommer 2 hus med luft-vatten och ett okänd andel med luftvärme eller  frånluftsvärme.  Bra för miljön - men en missad chans för fjärren

I ett par inlägg i detta forum antyddes att fjärrvärmesäljarna har en del knep för att locka köparna att investera sig fast, Vad sägs om det här erbjudandet: (Göteborg)
Insats i samband med installation .. 130000 kr
Rörlig Kostnad per kWh    ............... 0,35 kr  [GP sid  42 2005-10-19]

Detta ger till synes en årskostnad som för ett vanligt småhus ligger i nivå med kostnaden med bergvärme. Men hur får verken den låga rörliga kostnaden? Inköpspriser för pellets, ved ellr annan grön energi ligger väl högre.  Visserligen är sådana bränslen befriade från diverse skatter men hur länge?
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Fjärrvärme eller bergvärme?
« Svar #17 skrivet: 19 oktober 2005, 20:13:21 »
I Göteborg ingÃ¥r ju en hel del spillvärme och sopor.  Sedan är ju fjärrvärmeverken stora och flexibla aktörer sÃ¥ de kan elda med det som för tillfället är billigast.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad kyticka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fjärrvärme eller bergvärme?
« Svar #18 skrivet: 27 oktober 2005, 21:38:18 »
Jag tror inte det är fråga om att "byta ut".
Fjärrvärmebolagen är beredda att sträcka sig långt för att behålla redan installerade/investerade kunder. Vårt fjärrvärmebolag tar idag ingen fast månadskostnad, och ingen anslutningskostnad. Åtminstone inte för ny grupphusbebyggelse.


Larryd,
då har du tur med FJV bolag. Min tar från och med januari 5625 kr i fast avgift + 0,56/kWh  fiR:,  och nåt villja att förhandla om priset från bolagets sidan finns inte... de är ytterst medvetna om sin ställning på den lokala marknaden  huvuddunk. Och med tanke på den otrolig hög fast avgift är det inte lönsamt att kombinera med andra uppvärmningsform - åtminstonne tror jag.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fjärrvärme eller bergvärme?
« Svar #19 skrivet: 28 oktober 2005, 11:01:01 »
Det är med sorg,

jag ser att fjärrvärmebolagen börjar anpassa sig till den nya situationen genom "marknadsanpassad prissättning". Gamla kunder låses fast genom att skickliga ekonomer balanserar prisvillkoren, så att det (precis) inte blir lönsamt för existerande kunder att överväga alternativa investeringar.

Men samtidigt innebär det ju att man inte blir attraktiva för nya fjärrvärmekunder. Vem tusan hoppar i denna säck frivilligt, när man kan få eget alternativ till ingen eller ringa merkostnad?

Fjärrvärmenäten har därmed nått sin maximala utbyggnad, om inte bolagen börjar exprimentera med skillda prissättningar, där nya kunder får lägre pris. Men då har nog nedräkningen för monopolen påbörjats?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Fjärrvärme eller bergvärme?
« Svar #20 skrivet: 28 oktober 2005, 15:02:24 »
 huvuddunk
Med det här fenomenet gick jag i polemik med en riktig fjärrvärmeanhängare... kom ingen vart...

Alltså, kommuner som ofta är majoritetsägare av fjärrvärmeverken på små orter ökar sina avkastningskrav som en dold kommunalskatt allteftersom utgifterna ökar.
Detta behöver man ju inte ha IQ större än sitt skonummer för att räkna ut.

Sen skall man ju i rättvisans namn räkna med att elpriset också går upp, men där finns ju åtminstone någon form av konkurrens.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fjärrvärme eller bergvärme?
« Svar #21 skrivet: 28 oktober 2005, 23:52:41 »
Ännu värre är när kommunen (som i Stockholm) säljer av sin monopolsits till ett privat, vinstdrivande bolag som direkt sätter igång och kramar ut maximalt ur sina inlåsta kunder.

Har du blivit såld i säck någon gång??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Fjärrvärme eller bergvärme?
« Svar #22 skrivet: 29 oktober 2005, 00:25:22 »
Knepigt har man fjärrvärme då är effekten nästan obegränsad, då får man till så varmt man önskar!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kyticka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fjärrvärme eller bergvärme?
« Svar #23 skrivet: 29 oktober 2005, 12:04:33 »
Knepigt har man fjärrvärme då är effekten nästan obegränsad, då får man till så varmt man önskar!

Visst få man det varmt och skönt, men nästan till samma pris som direktverkande el  fiR: och FJVbolag påstår att de konkurrerar med BERGVÄRME och PELLETS  fiR: fiR:

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fjärrvärme eller bergvärme?
« Svar #24 skrivet: 31 oktober 2005, 11:27:09 »
Ursprungligen satte man priserna så att elvärme inte kunde konkurrera. Enkelt, rätlinjigt och politiskt/miljömässigt korrekt. Bergvärme och pellets har krupit in som en lus under skjortan. Och då får man börja "mickla" med prissättningen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad kyticka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fjärrvärme eller bergvärme?
« Svar #25 skrivet: 31 oktober 2005, 12:40:48 »
Ursprungligen satte man priserna så att elvärme inte kunde konkurrera. Enkelt, rätlinjigt och politiskt/miljömässigt korrekt. Bergvärme och pellets har krupit in som en lus under skjortan. Och då får man börja "mickla" med prissättningen.

Jag har inte upplevt så låga priser som du skriver om :-\ men håller med dig att miljömässigt är FJV helt oslagbart, särskild om till exepempel spillvärme eller flis används. I tätbebygd område borde man peletseldning förbjuda.

För resten, hur värmer du ditt hus?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fjärrvärme eller bergvärme?
« Svar #26 skrivet: 31 oktober 2005, 15:35:51 »
Med 68öre/kWh (i Stockholm) är det ju el och olja man konkurrerar ut, tror inte FJV har en chans mot bergvärme eller pellets om man inte "micklar med prissättningen"
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Fjärrvärme eller bergvärme?
« Svar #27 skrivet: 31 oktober 2005, 16:02:27 »
Mickla med prissättningen ja...
Finns en risk!
Risken att tillståndsplikten som kommunerna har på slang och hål används i ett helt annat syfte.
Det heter ju att man "inte äger marken under sig till mer än ett spadtag". Det ligger dÃ¥ nära till hands att det hittas pÃ¥ nÃ¥gon straffskatt för att man fÃ¥r värme ur statens/kommunens berg och djupa jord.  knUp

Låter det långsökt? Knappast :(


Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Fjärrvärme eller bergvärme?
« Svar #28 skrivet: 31 oktober 2005, 16:51:08 »
Återstår alltså att bygga nå'n form av experimenthus med extrem isolering. Läste en artikel där man byggde ett hus av 60 cm frigolit (ungefär som Lego). Se'n limmade man byggplywood in-och utvändigt, och fick då en sorts sandwichkontruktion utan några köldbryggor alls. Inre bjälklag måste man ha förstås, men de kunde, p g a sandwichkonstruktionen, vila direkt på byggplywooden. Fönster och dörrar (energiglas och extremt välisolerade) kunde man ta upp i stort sett varsomhelt. Huset var hermetiskt, vilket betydde att att all ventilation var mekanisk (inget sjävdrag) och kanaliserad via balanserad frånlufts-VVX. Resultatet var (enl uppgift) ett hus med mycket bra klimat (p g a väl avvägd ventilation), som inte krävde någon uppvärmning alls, förutom spillvärmen från spis, varmvattenproduktion, glödlampor, personer, o s v.

För ett sådant hus vore det knepigt att hitta på någon skatt  :). Å andra sidan finns det väl inget område där människans uppfinningsrkedom varit så stor som när det gäller att hitta på nya skatter.....  :P
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad kyticka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fjärrvärme eller bergvärme?
« Svar #29 skrivet: 31 oktober 2005, 17:25:14 »
Med 68öre/kWh (i Stockholm) är det ju el och olja man konkurrerar ut, tror inte FJV har en chans mot bergvärme eller pellets om man inte "micklar med prissättningen"

Du mÃ¥ste ha rätt stor förbrukning för att komma till sÃ¥nt pris per kWh, själv hamnar jag pÃ¥ 90 öre/kWh  fiR:
Kanske skulle det inte behöva "mickas med priset" det skulle räcka att alla betalar lika....vÃ¥ra grannar tvärs över gatan (20 meter avstÃ¥nd)  betalar 35 öre mindre än jag... de är ju BRF...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!