Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: coolix defrostar  (läst 7963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wipwip

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
coolix defrostar
« skrivet: 13 januari 2017, 22:09:45 »
har en coolix JSC2-12HRN1-QE 3810 , som jag köpt pÃ¥ jula 2010, den har funkat gör bra hela tiden ända tills nu, kom ut i uthuset sÃ¥ fick jag se att den defrosta, men jag lät de va och gick ut efter ett tag och den visade samma  , stängde av den och startade den igen men fläkten vill bara gÃ¥ pÃ¥ kalt läge ställer jag den pÃ¥ heat sÃ¥ gÃ¥r den i defroster läge igen , ingen garanti finns ju, finns det nÃ¥got jag kan göra Ã¥t detta, jag har hört att det kan vara tempgivare osv , men var sitter dessa i sÃ¥ fall och kan man göra detta själv i sÃ¥ fall , tackar för alla svar  help help help

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: coolix defrostar
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2017, 09:54:16 »
En servicemanual till 12HRN1 som jag tror fungerar till den kanske kan några ledtrådar. Står bl.a. vilken resistans givarna ska visa i en tabell och hur defrost fungerar schematiskt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: coolix defrostar
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2017, 12:35:36 »
En del Coolixmodeller kan bli grundlurade beträffande avfrostningen om filtren i innedelen blir igensatta så att luftflödet genom kondensorn och förbi intilliggande tempgivare hindras.

Misstänker man direkt fel på tempgivare så bör man i första hand vara misstänksam mot givare som utsätts för fukt (t ex sådana som mäter temperaturen på något rör nära förångaren, där det rinner smältvatten förbi vid varje avfrostning), eller sådana som utsätts för vibrationer (t ex hetgasgivare, som sitter fast på ett rör nära kompressorn).

Ett fel jag har varit med om på lågprisvärmepumpar av annat märke är att kontaktdonen där tempgivarkablarna ansluts till kretskort har varit vibrationssäkrade med smältlim. Tyvärr har limmet krupit in i kontakthylsorna och orsakar med tiden glapp. Råkar man ut för detta, och inte kan sanera kontaktdonen, så är det enklast att klippa av kabeln, löda loss kretskortsdelen av kontaktdonet och sedan löda in kabeln på kretskortet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad wipwip

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: coolix defrostar
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2017, 15:28:30 »
ok dessa sitter i ytterdelen då förstår jag , jag har kört den nu på auto läge och då går den upp till 21 grader, sen går den till defrost läget, men jag får ingen värme i den även då den står på 21 grader , hur uppför den sig om gasen är slut , men jag tycker ju inte att den ska ta slut bara så eller , går det att fylla på denna apparat om det nu skulle vara så ,

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: coolix defrostar
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2017, 18:39:10 »
Blir förångaren i utedelen kall (eller blir det frost på den) då värmepumpen går i värmeläge? Och blir den sedan varm vid avfrostning?
Kan du märka någon temperaturskillnad på rören mellan inne- och utedel beroende på vad värmepumpen verkar hålla på med?
Om du har möjlighet att mäta effektförbrukningen så kan det tyda på kylmediebrist om kompressorn går men värmepumpen ändå ligger långt under den effekt som står på typskylten.

Tempgivare finns i både inne- och utedel.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad wipwip

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: coolix defrostar
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2017, 19:42:40 »
jag ska kolla detta i morgon när det är ljust , men rörena blir ju ingen skilnad på , och det blir ingen frost på ytterdelen, och den står ju inte och droppar vatten när den defrostar som den har gjort förut .

Utloggad wipwip

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: coolix defrostar
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2017, 14:07:12 »
jag har ingen aning vad som är fel på denna pump nu har den gått hela natten i autolägen men ger ingen värme ytter delen startar inte jag kan ha den max på 20 grader , ställer jag den på heat så går den i defrostläge och då slutar fläkten att gå i innerdelen efter en stund så startar ytter fläkten men jag hör inget direkt kompressor ljud och inget avfrostningsvatten finns , för det är ju ingen frost på den , så jag förmodar att kylmedlet är slut , men det måste väll gå att fylla på den men är det någon som vet hur .

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: coolix defrostar
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2017, 21:23:05 »
Köldmedelsbrist är vanligt på dessa men du kan ju ha kompressorfel, synnerhet om du inte hör nått

Utloggad wipwip

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: coolix defrostar
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2017, 21:42:09 »
va i kontakt med suporten på jula i dag , och han sa att det troligen va så att det va brist på kölmedel det va tydligen vanligt på dessa apparater , frågan är ju om den har läckt eller vad för den har ju fungerat sen 2011 , han sa att den inte gick att fylla på heller, utan att man lödar dit egna anslutningar , går det att köpa sådana anslutningar någonstans , e de någon som vet va de ska va för köldmedel i denna pump .

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: coolix defrostar
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2017, 22:49:39 »
Kylfirmor och kyl grossister har det du behöver.
Med stor sannolikhet har du R410A som köldmedel.
Det och mängden står på typskylten

Utloggad wipwip

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: coolix defrostar
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2017, 14:17:47 »
tackar för detta , i dag när jag kom ut och skulle kolla läget på pumpen så har den stängts av och en lampa som blinkar gult , är det någon felkod eller är det för att den inte kan gå i gång eller vad kan den säga .

Utloggad wipwip

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: coolix defrostar
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2017, 00:13:45 »
nu har jag skaffat ett kit som jag ska fylla på med , och eftersom detta system är helt slutet får jag sätta dit en ventil för detta men min fråga är, är det någon som vet vilket rör jag ska ansluta den på för båda är samma storlek , och ska jag vakumsuga den innan jag fyller den , för jag kan ju inte göra som min andra pump typ köra på full ac en tid och sedan gå ut och stänga kranar för medel så att de stannar i ytterdelen , ska jag vakumsuga så suger jag hela systemet eller ,

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: coolix defrostar
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2017, 22:34:51 »
Märkligt om båda rören har samma dimensioner
Men vet du vilket rör som blev varmast tidigare använd det
Kolla inne imaskinen om rören ändrar di,ension
Och du skall vakumsuga hela anlägningen länge.

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: coolix defrostar
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2017, 21:11:36 »
nu har jag skaffat ett kit som jag ska fylla på med , och eftersom detta system är helt slutet får jag sätta dit en ventil för detta men min fråga är, är det någon som vet vilket rör jag ska ansluta den på för båda är samma storlek , och ska jag vakumsuga den innan jag fyller den , för jag kan ju inte göra som min andra pump typ köra på full ac en tid och sedan gå ut och stänga kranar för medel så att de stannar i ytterdelen , ska jag vakumsuga så suger jag hela systemet eller ,


Tycker det verkar som att du saknar många grundkunskaper som en kyltekniker bör ha........... ;)
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad mucho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: coolix defrostar
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2017, 08:31:41 »
De har fel, det sitter en ventil i pumpen så du behöver inte löda. Åtminstone på min gamla modell utan FP läge. Men du måste ta av höljet för att hitta den. Följ rören så hittar du en avgrening. Och under en skyddskåpa så sitter ventilen. Du kan testa trycka på den med något och se om det pyser. Om det är övertryck (pyser) så kan du ju kanske skippa vakumpumpningen. Och är det totalt tomt så har du nog större problem än att en fyllning hjälper.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!