Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Böja slang  (läst 7535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mstrid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Böja slang
« skrivet: 18 januari 2011, 12:07:02 »
Går det att böja slangen som sitter bakom innerdelen så man kan föra ut slangen på höger sida istället för vänster?

Utloggad Timmerhus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Böja slang
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2011, 16:34:56 »
Hej
Så har jag gjort men då har jag en tjock vägg som rören går i.(40cm)
Vid ett annat hus med en tunn vägg vågade jag inte böja rören så tvärt (10cm).
Timmerhus
Timmerhus 285 m2,                              2 plan     tilläggsisolerat i Västmanland.Konverterat till vattenburet
 Golv -värme och radiatorer i neder- vÃ¥ningen.
 Ã–ver- vÃ¥ningen radiatorer .Borrat 200 m. Ctc ecopart 10,5. Mantlad kamin 30kw, acktank 750l med beredare och el.vvb i serie.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Böja slang
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2011, 16:42:21 »
Går det att böja slangen som sitter bakom innerdelen så man kan föra ut slangen på höger sida istället för vänster?

Det brukar finnas dubbla uttag för slangen,dvs en tät plugg som du tar bort och skiftar den med slangen.

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad skaree

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Böja slang
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2011, 16:55:24 »
Går det att böja slangen som sitter bakom innerdelen så man kan föra ut slangen på höger sida istället för vänster?

Det brukar finnas dubbla uttag för slangen,dvs en tät plugg som du tar bort och skiftar den med slangen.

Dogge

Inte på denna modell väl? då slangarna är vacumsugna från fabrik?

Mvh Mattias
1 1/2 plans kedjehus 140 kvm. Värmepump Mitsubishi MSZ-FD25VAH.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Böja slang
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2011, 17:14:22 »
Går det att böja slangen som sitter bakom innerdelen så man kan föra ut slangen på höger sida istället för vänster?

Det brukar finnas dubbla uttag för slangen,dvs en tät plugg som du tar bort och skiftar den med slangen.

Dogge

Inte på denna modell väl? då slangarna är vacumsugna från fabrik?


Mvh Mattias

Ahaa..Jag missuppfattade dig.. ;D
Jag trodde du menade kondens slangen,eftersom du skrev slang..
Nej rören skall du inte böja omkring om nu inte installationen kräver det,en del tvingas att ha rören invändigt på väggen en bit innan dom ger sig ut genom väggen.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad mstrid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Böja slang
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2011, 06:59:41 »
Det var inga problem att böja slangen men nu undrar jag vad är bäst att täta hålet med? Vanlig isolering eller fogskum?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Böja slang
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2011, 10:36:47 »
Böjde du hela slangrörpaketet rakt ut åt höger från innedelen på väggen istället för som vanligt åt vänster?

Jag skulle börja med vanlig isolering och kontrollera att den fungerar som den ska någon vecka. Sedan fylla med fogskum för att få riktigt tätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Perjohan

  • UtgÃ¥tt pÃ¥ dato. Radio/Tv - Automatisering
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min beste venn
SV: Böja slang
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2011, 13:18:18 »
Hei Mstrid!

Jeg brukte vanlig gullfiber og droppet å bruke fogskum. Det kan jo godt hende at en må ha slangen ut av hullet igjen av en eller annen årsak, og da blir det nokså krøkket å få det til hvis en har benyttet fogskum.
Hus med sokkeletasje. bygd på 70-tallet. Ved fjorden ei mil utenfor Mo i Rana. 20 cm isolasjon på loft, 10 i vegger. Sokkel betongstøpt på isopor. totalt 270 kvm boflate. Oppvarming kun strøm. Årsforbruk ca 35000 Kwh. Montert Coolix 3810w VP i des. 2010. Inntjent før første vinter var utløpt. Har også en stuga i Tärna Sverige. Västerbotnhus fra 30-tallet. 2 etasjer tilsammen 100 kvm. Oppvarming 20Kw CTC vedpanne fra 1994. Den störste Jötulpeisen og en Norrhammar 625 komfyr. Accutank 500/110, type Borö fra Kalix, med 6Kw El-patron. 7 radiatorer i 1.etg. 2 i 2.etg. Årsforbruk 20 kbm björkved og 4500 Kwh ström. Dypborret vatn 120 meter. Koplete vinduer fra 70-tallet, hvor vær, vind og talgokse har fjernet det meste av kittet. Vurderer Luft/vatten-pumpe og nye vinduer.
Vinterkvarter i Rønneby  kommune. 2 etg hus pÃ¥ 160 kvm. Bygd i 1978. Her bor vi nÃ¥. Min fru, ei katt og to hunder. Zibro SC1332 montert i oktober 2011, varmer opp hele boligen. Pumpen inntjent allerede etter 4 mÃ¥neder. Kun panelovner pÃ¥ bad.

Utloggad nulli secundus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Böja slang
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2011, 20:22:50 »
Jag har två COOLIX:ar 3810 och har böjt rörpaketet på båda så att dom kommer ut på höger sida. Inget jag rekommenderar då rören närmast innerdelen är betydligt styvare och mycket svårare att böja än längre ut. C:a en meter från innerdelen är dom skarvade till en annan mjukare typ. Ta inte ut dom åt höger om ni inte måste.
Jag var helt enkelt tvungen för att få paketet att räcka till ytterdelen. Mycket nervös procedur!!!!

Utloggad anglofile

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Böja slang
« Svar #9 skrivet: 05 mars 2011, 12:20:39 »
Hejsan
Jag skulle också helst vilja ha ut slangarna ut höger på innerdelen - är det fortfarande en gemensam bild här på forumet att man helst skall undvika att göra denna operation? Platskåpan är ju helt klart förberedd för att få ut slangpakatet åt det hållet så helt tokig kan man väl inte vara om man skulle vilja ge sig på detta?

Är det kanske någon som sneglat på hur slangarna ser ut den första biten? Hittade en installationsbeskrivning för Atlas och Fasett med Quck Connect-anslutningar och där är bara angivet en bit på ca 50 cm som inte får böjas. Kan detta stämma även för Coolix?



Utloggad anglofile

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Böja slang
« Svar #10 skrivet: 05 mars 2011, 17:28:24 »
Jag fegade ur och tar ut slangen till vänster ändÃ¥...  :-[

Utloggad nulli secundus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Böja slang
« Svar #11 skrivet: 05 mars 2011, 17:42:03 »
Jag tog bort plasthöljet och den lilla isolering som fanns ochkollade medan jag böjde. Som jag skrev tidigare, det är ingen slang, det är kopparrör, sista biten närmast innerdelen är dom skarvade till en annan styvare sort. Dom går att böja men man får ta i betydligt mer.

Utloggad robber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Böja slang
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2011, 11:07:12 »
Jag tog ut slangpaketet genom högersidan, inga problem.
Annex (anno 1938) 38 kvm: Coolix 3810 + Fristående oljeradiator.
Hus (anno sent 1800-tal) ~90 kvm: Panasonic HE9LKE + Panasonic NE9LKE + Contura 560T Braskamin + 2 st ADAX Elradiatorer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!