Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedekonomi kontra bergvärme  (läst 10472 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Andersson

  • Gäst
Jonas Andersson
Vedekonomi kontra bergvärme
« skrivet: 29 september 2014, 11:25:33 »
Jag har i flera år nu trimmat ned bergvärmen så att vi försöker ligga på ca 19 grader inomhus. Istället har jag ökat ved-användningen till ca 10 kubik per vinter.
När jag tittar på ekonomin kring detta funderar jag på om det är värt det ?
Vi har ett sutteränghus på ca 320 kvadrat med en bergvärmepump från IVT, ca 8 år gammal.

Frågan/tankeställningen är:
1 kwh ved kostar ca 50öre (ca 1200 kwh i en kubik stjälpt ved, 80% verkningsgrad, inköpspris 450 kr/ stjälpt kubik)

1 kwh Bergvärme kostar ca 1,5kr  med nuvarande elavtal.
Bergvärme har ju en energifaktor på 3-4ggr.

Alltså för att kunna jämföra priset mellan kwh värme från bergvärmen kontra veden känner jag att jag måste räkna så här:
Vedpriset gånger 4 kontra bergvärme.

Uppvärmningskostnaden för kwh-värmen blir då:

3-4gånger ved 50 öre =1,50-2 kr kontra Bergvärme 1 kwh=1,5 kr

Alltså är det dyrare generellt att värma huset med ved än med bergvärme?
Jag har säkert räknat fel någonstans så jag ser fram imot att någon korrigerar mig där.


Mvh Jonas Andersson

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vedekonomi kontra bergvärme
« Svar #1 skrivet: 29 september 2014, 11:35:45 »
Hej!
Du har helt rätt, oftast är bergvärmen aningen billigare än ved, och till vedeldningen så bör man lägga på kostnad för sotning.
Men kan du kapa eltillskottet genom att elda lite så kan det möjligen vara värt det.
Har man en kamin sÃ¥ är det ju självklart lite mysigt med en brasa dÃ¥ och dÃ¥ ocksÃ¥...  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vedekonomi kontra bergvärme
« Svar #2 skrivet: 29 september 2014, 12:34:41 »
Till vedpriset kommer dessutom ofta kostnader för hemtransport (som man kanske inte alltid räknar in).
Men rent generellt så är enda gången det lönar sig att elda med ved om det blir så kallt att värmepumpen inte utan eltillskott klarar att värma huset.
Om du med hjälp av vedelning kan ha elpatronen "avstängd" så kan du spara kanske några hundra kronor/år på att elda med ved, men alltså bara när det är så kallt att värmepumpens elpatron krävs för att hålla huset varmt.

Att värma ett hus med värmepump är så billigt att jag tycker det är lite konstigt att man ställer ned önskad rumstemperatur så lågt som ni gjort, man kan unna sig att ha en komfortabel temperatur när man värmer med värmepump!

Dessutom, det skulle inte förvåna mig om du eldat så pass mycket ved att du haft onödigt varmt inne, och då har vedeldningen kostat dig ännu mer än vad du kommit fram till i dina beräkningar.
Det brukar vara svårt att elda så precis att man bara får lagom varmt, oftast blir det för varmt inne när man eldar med ved.

Detta förutsatt att du eldar i en  kamin.
Värmer du det vattenburna systemet med ved så kan du lättare kontrollera temperaturen, och du eldar inte för kråkorna lika mycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Jonas Andersson

  • Gäst
Jonas Andersson
SV: Vedekonomi kontra bergvärme
« Svar #3 skrivet: 29 september 2014, 14:20:09 »
Tack för flera bra och snabba svar.
Det som jag utelämnade tidigare var att min sambo pga div personliga orsaker gärna vill ha 24 grader inomhus, Ã¥tminstone i vardagsrum och sovrum. Med hennes ex som var totalt ointresserad av värmepumps-ekonomi sÃ¥ hade dom en Ã¥rsförbrukning pÃ¥ ca 28 000 kwh. Kan hända att jag min spariver trimmat lite för mycket och ersatt en kostnad med en annan. SÃ¥som jag sÃ¥g det dock, kan vi hÃ¥lla säg 20 grader i hela huset, sÃ¥ kan vi elda upp med ved i det utrymme där vi framförallt vistas, sÃ¥ värmer vi mindre för krÃ¥korna. Huset är stort och det är flera delar vi sällan använder... Och nej, ni behöver inte säga, sälj huset och flytta till ett mindre.... Det finns skäl till att vi bor där vi bor om man säger sÃ¥.... Där har jag inte sÃ¥ mycket att styra över den delen just nu. Tyvärr har jag inte tillgÃ¥ng till "gratis"  skog eller ved annars hade ju ekonomin sett annorlunda ut.

IVT rekommenderade att vi skulle installera en trycktank så att vi kunde dra ned temperaturen på de element där vi inte vistas så mycket och vill ha en lägre temperatur. Detta var tydligen inte möjligt säger dom annars med deras värmepump, om man börjar strypa äldre snabb-flödande element så kommer IVT-pumpen klaga på trycket till slut.

Rickard: Jag brukar räkna med hemtransport eller leveranskostnad i vedpriset. Vi har aldrig släppt ut värme, skulle vi någon gång på vintern få 25 grader i stora rummet så njuter sambon av personliga skäl som jag skriver ovan.
Du har helt riktigt dock kring för låg bastempertur och jag har denna höst börjat skruva upp temperaturen för att få en högre bas-temperatur och se om jag kan klara mig på mindre ved.
Carl N: Kostnader för sotning känner jag att dom har vi ju ändå med installerad bras-kaming och myseldning. Dessutom får man ju sota själv och en kontroll göras varje eller vartannat år ändå.

Åtminstone vet jag nu att jag inte direkt sparar pengar på veden, men kanske att jag inte inte behöver hålla samma tokhöga temperatur.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vedekonomi kontra bergvärme
« Svar #4 skrivet: 29 september 2014, 14:46:47 »
Det du menar att IVT rekommenderade var en arbetstank, då kan man köra lite högre värme mot den, med "rätt" flöde för värmepumpen, och sedan via en extern cirkpump mata de olika rummen/radiatorerna med lagom mycket värme genom att låta termostater strypa bort flöde i de rum där ni accepterar en lägre temperatur.

Det är inte heller omöjligt att trimma in det i ert nuvarande system, med tanke på hur stort ert hus är, och hur pass liten värmepump ni har så borde flödet bli tillräckligt ändå.

Tillvägagångssättet skulle då vara:

  • Helt öppna termostater i hela huset:
  • Öka kurvan i värmepumpen tills ni fÃ¥r lagom varmt där ni vistas mest.
  • Stryp sedan GRUNDFLÖDET över alla radiatorer i resten av huset till ni fÃ¥r 19 grader varmt i dessa rum när ni har 24 grader varmt i de rum ni vistas mest i.
Om du kan få till detta och även UTAn arbetstank ha ca 5-9 graders deltaT över värmepumpen så borde det kunna fungera bra.
En duktig installatör/VVS:are borde kunna fixa det där på några timmar med kanske 2-3 återbesök, men tyvärr är det långt mellan installatörer/VVS:are som är så duktiga att man tvärsäkert kan säga att du kan hitta någon.

Jag själv skulle kunna åstadkomma det du är ute efter, men jag sitter ju i Piteå...
« Senast ändrad: 29 september 2014, 14:48:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedekonomi kontra bergvärme
« Svar #5 skrivet: 29 september 2014, 14:50:41 »
Hej
Om du minskar vedeldandet så sparar du miljön.
Det kanske också kan vara värt en del ?
SW
« Senast ändrad: 29 september 2014, 16:10:48 av SW »
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedekonomi kontra bergvärme
« Svar #6 skrivet: 29 september 2014, 18:40:16 »
Beror på vad man eldar i och vilken el man köper el från kärnkraft lär knappast bidra till bättre miljö.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vedekonomi kontra bergvärme
« Svar #7 skrivet: 29 september 2014, 23:55:34 »
Vi har 20 grader för komforten och stödeldar med ved när kvicksilvret går under 10 minusgrader.

Skönt är att elda när det är ruggigt ute, då blir det gärna 24-25 grader i angränsande utrymmen. Strålvärmen är det som ger myseffekt.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vedekonomi kontra bergvärme
« Svar #8 skrivet: 30 september 2014, 09:20:33 »
Har bergvärmen en energifaktor på 3-4gånger när du använder veden?

Att det står i broschyren förstår jag men många stöd eldar ju när det är som kallast.
Man har knappast några 3-4 gånger energifaktor då.


Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedekonomi kontra bergvärme
« Svar #9 skrivet: 30 september 2014, 17:55:25 »
Varför skulle man inte ha det ? Hos mig går troligtvis inte inkommande brine under nollan och framledningen håller sig nog under 50 grader då bör den hålla cop 3 i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedekonomi kontra bergvärme
« Svar #10 skrivet: 30 september 2014, 18:12:56 »
Det är inte bara de rörliga kostnaderna ved och el som ska beaktas. Har man en kamin behöver den slitas ut precis som värmepumpen slits.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vedekonomi kontra bergvärme
« Svar #11 skrivet: 01 oktober 2014, 16:51:47 »
I Energimyndighetens test var det ingen pump som hade ett årsmedel Cop på över 3,5. Jag tror inte det är så vanligt att man har ett Cop på 3-4 när det är smäll kallt.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vedekonomi kontra bergvärme
« Svar #12 skrivet: 01 oktober 2014, 17:07:01 »
Tvärt om?  dontknow
Nästan alla hade högre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vedekonomi kontra bergvärme
« Svar #13 skrivet: 01 oktober 2014, 19:48:18 »
Jag läste testet som gjordes på verkliga anläggningar. Jag antar att TS har en sådan.
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-matningar-i-hus/?tab=2
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedekonomi kontra bergvärme
« Svar #14 skrivet: 01 oktober 2014, 20:05:54 »
Rätt ointressant test står inget om effekt täckning så man vet inget om hur stor del som är elpatron vilket kan vara en del på lite äldre anläggningar. Vilket cop man har vid riktig kyla beror på framledning samt brine temp och har inget att göra med hur mycket vv man förbrukar. Års medel cop påverkas en hel del av tex äldre cp vilket alla anläggningarna i testat troligtvis hade men cop vid kyla påverkas lita av samma hög energi cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!