Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rengöring av Ras 13 (polar2)  (läst 8395 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pelle nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Rengöring av Ras 13 (polar2)
« skrivet: 20 mars 2013, 17:10:39 »
Hej.

Jag kan inte fatta att det ska vara så svårt att rengöra denna pump.
Tog bort alla skruvar (4st) och försökte lirka bort plastkåpan men icke släppte den :(
Någon som vet något knep help
Tack på förhand
Pelle

Utloggad Grego

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rengöring av Ras 13 (polar2)
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2013, 21:19:46 »
Hej Pelle
Du skriver inte vad du vill göra rent. Är det innerdelens filter så är det enkelt. Inga skruvar behöver lossas. På innerdelens nedre framkanter (gavlar) är det två små handtag. Efter att pumpen har stängts av ta tag i dessa små handtag tryck in dra framåt, hela kåpan öppnas, filtren kan lyftas ut och dammsugas.
Detta finns beskrivet i bruksanvisningen. När det gäller annan rengöring så tycks det råda total okunskap.
Har själv efterlyst (18 feb) tips om vad totalrengöring innebär som leverantören erbjuder, ingen tycks veta eller villig att svara.
Lycka till, Grego

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Rengöring av Ras 13 (polar2)
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2013, 20:40:26 »
KÃ¥pan sitter fast pÃ¥ ovansidan med ett par "snäppen". Lyft i bakkant pÃ¥ kÃ¥pan sÃ¥ lossnar de en efter en, sen kan du lyfta av kÃ¥pan. Plockade av min kÃ¥pa för nÃ¥gon helg sen och blÃ¥ste rent med tryckluft. Blev storstädning i rummet sen dÃ¥ det var dimman i Lutzen  FiR .
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rengöring av Ras 13 (polar2)
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2014, 17:54:04 »
Här har vi en You tube google video, hur man rengör Toshiba split.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Rengöring av Ras 13 (polar2)
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2014, 19:36:32 »
Mmmm men gör det inte i den ordningen...
De rengör filtret för avloppsvattnet före de kör rengöringen, gissa om det är skit i det filtret efter rengöring...


Jag hade nog kört tryckluft först också för att minimera mängden skit som ska genom lamellerna och ut i slangen.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Rengöring av Ras 13 (polar2)
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2014, 21:18:17 »
Här har vi en You tube google video, hur man rengör Toshiba split.

Tycker innedelen sitter lite väl nära taket. Sättet han rengör filtren på kommer troligtvis rendera inköp av nya i förtid. Är bättre att stoppa filtren i varmt vatten och YES och låta dem dra en stund för att sedan spola av dem försiktigt och sen låta dem torka på ett par tidningar. De använder ontvetter dvs. avfettning för lamellerna och sedan ånga på det. De verkar väldigt oroliga för bakterier då de har på extra bakteriedödande medel (2 olika) efter ångrengöringen. Såg inte alt. missade att de gjorde rent fläkttrumman. Ser ut som att de använder Roundup-spruta för utedelen men det var nog något annat i. Tycker att utedelen sitter lite väl lågt också men det kanske alltid är plusgrader i Holland så de inte får någon ispåbyggnad. Seriöst att de kollar efter läckage, det är en sak som såvitt jag vet inte brukar ingå i svenska VP-företags paketpris (görs ju inte ens vid sk standardinstallation).
Bra film!

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Rengöring av Ras 13 (polar2)
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2014, 12:08:34 »
Mmmm men gör det inte i den ordningen...
De rengör filtret för avloppsvattnet före de kör rengöringen, gissa om det är skit i det filtret efter rengöring...


Jag hade nog kört tryckluft först också för att minimera mängden skit som ska genom lamellerna och ut i slangen.

Vill till att man rengör ofta om man har så litet filter på kondensslangen.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Rengöring av Ras 13 (polar2)
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2014, 15:41:19 »
Mmmm men gör det inte i den ordningen...
De rengör filtret för avloppsvattnet före de kör rengöringen, gissa om det är skit i det filtret efter rengöring...

Förmodligen gjorde de rent filtret en gång till utanför bild efter rengöringen av lamellerna. Hade ju inte varit så bra om filtret hade varit (mer eller mindre) igentäppt när guckan rann ner.
Undrar fortfarande om de missade att rengöra fläkttrumman...  Sc:,h

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rengöring av Ras 13 (polar2)
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2014, 19:03:39 »
Personligen, tycker jag att har gör det rätt, först rengör han utlopps filter och slang och sedan lamellar. DÃ¥ vet vi att smutsigt vatten rinner av via avlopps slangen och inte ner pÃ¥ golvet (om avloppen är täppt). Visst kan man rengöra avlops slangen en gÃ¥ng till pÃ¥ slutet. Det som är viktigt att han visar hur man ska kunna ta bort kÃ¥pan pÃ¥ värmepump för att kunna regöra pÃ¥ bra sätt. Vad ni använder eller vilken ordning ni gör det fÃ¥ man välja själv. Här har ni 2 videor till pÃ¥ Svenska som kompletterar det som han har ev. missat t.eg. fläkt trumman mm. Efter att ha sett  video, behöver jag inte vara rädd att stänga huvudströmbrytare och sedan rengöra LLVP själv tycker jag.


« Senast ändrad: 05 januari 2014, 19:09:24 av Raj »
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rengöring av Ras 13 (polar2)
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2014, 19:22:39 »
Tycker innedelen sitter lite väl nära taket.  SÃ¥g inte alt. missade att de gjorde rent fläkttrumman.
Bra film!

Min innedel också sitter högt up pga plats brist ovanförr dörren och har fungerat bra trots detta. Man ät tacksam att Toshiba har innedel som är under 25cm hög! När det gäller fläkttrumman kolla video från 5.00 och då ser du att han ångsprutar även fläkt delen. Han har säkert sprayat runt fläkten först innan ångtvätt. Jag tänker använda "Q-effekt" nästa sommar när jag ska rengöra pumpen.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Rengöring av Ras 13 (polar2)
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2014, 20:26:47 »
När det gäller fläkttrumman kolla video från 5.00 och då ser du att han ångsprutar även fläkt delen. Han har säkert sprayat runt fläkten först innan ångtvätt. Jag tänker använda "Q-effekt" nästa sommar när jag ska rengöra pumpen.

Ja det syns ju att han Ã¥ngar pÃ¥ där. Q Effekt är säkert bra även för en Toshiba.  tOOmten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!