Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpen sköt sönder tätlocket och även plastkÃ¥pan.  (läst 4793 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robhad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
 Min RAS-10SAVP-E började fungera dÃ¥ligt, sÃ¥g att utedelen var igenisad, avfrostade med en El-björn under pressening och provade igen, isade igen omgÃ¥ende, vid närmare felsökning hittades en "10-krona"under apparaten som visade sig vara mittdelen frÃ¥n tätlocket pÃ¥ gassidan som hade skjutit sig igenom plastkÃ¥pan vilken var oljig invändigt, fattar ingenting ventilskruven borde väl vara tätad med en o-ring men trycket mÃ¥ste ha varit högt. NÃ¥gon som förstÃ¥r vad som hänt, kan avisningen med El-björnen ha ökat trycket pÃ¥ gasen, har avisat pÃ¥ detta sätt ett antal gÃ¥nger tidigare utan problem.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är alltså locket på avstängningsventilen som har åkt iväg?
Avstängningsventilens skruv ska vara helt uppskruvad tills det tar stopp för att vara tät. Läcker det samlas kylmedel i gas eller vätskeform mellan skruven och locket.
Det som antagligen hänt är att en droppe kylmedel har samlats mellan skruven och locket. Trycket har blivit högre än vad lockets gängor klarade av när du värmde med din elbjörn.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Rixner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
om man skall avfrosta is från en pump så gör man det bäst med 1-2 kannor varmvatten och inte med en elbjörn under en presenning. varmvatten är de både snabbaste och billigaste sättet.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
om man skall avfrosta is från en pump så gör man det bäst med 1-2 kannor varmvatten och inte med en elbjörn under en presenning. varmvatten är de både snabbaste och billigaste sättet.

Använder alltid en säck med rätt mÃ¥tt och pumpen i kyldrift...fungerar kanon  tummenupp
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
har sett en Sanyo där centrumet på täcklocket och själva ventilspindeln kommit ut på hetgassidan.
vid nogrannare kontroll var hetgasröret vikt vid genomgÃ¥ngen i husfasaden....vilket jag antog bidragit till onormalt höga tryck.   röret sÃ¥g nästan helt tätt ut i vecket...men ägaren bedyrade att pumpen fungerat klanderfritt  Sc:,h
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad robhad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Tack för svaren, skall kolla rörböjarna, minns att jag lÃ¥nade en liten rörbock vid installationen men att den inte fick plats nÃ¥gonstans sÃ¥ det blev tummarna. Jag säger som ace:s ägare att pumpen fungerat i 4Ã¥r, men rören blir ju varma och kanske legat lite i spänn och givit sig sÃ¥ sakta. Bor i ett suterränghus med 2 identiska pumpar, utedelarna identiskt monterade pÃ¥  överplanets balkong, en utedel pÃ¥ var plan, nederplanets utedel är den som strular, tycker ocksÃ¥ att den har dragit mer ström än den övre. Innan jag monterade utedelen c:a 1,5m ovanför innedelen försökte jag fÃ¥ svar pÃ¥ om detta var o.k., men experterna bara mumlade och sade att det fungerar nog. NÃ¥gon som vet om det är o.k. att utedelen sitter ovanför innedelen?

Utloggad robhad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Ursäkta, en innedel på var plan naturligvis!

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Värmepumpen sköt sönder tätlocket och även plastkåpan.
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2013, 00:43:00 »
Utedel ovanför innedel funkar. Jo, det mumlas en del här och en del har skägg också. Fast inte VP tOOmten tydligen Sc:,h .

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
har sett en Sanyo där centrumet på täcklocket och själva ventilspindeln kommit ut på hetgassidan.
vid nogrannare kontroll var hetgasröret vikt vid genomgÃ¥ngen i husfasaden....vilket jag antog bidragit till onormalt höga tryck.   röret sÃ¥g nästan helt tätt ut i vecket...men ägaren bedyrade att pumpen fungerat klanderfritt  Sc:,h
konstigt ändå att ventilen ger sig innan röret, man tycker att mässingsdelen ska vara starkare än kopparröret.
Man får sig en tankeställare inför vilka höga tryck en blockerad kompressor kommer upp i.

i min glada ungdom så lödde jag ett torkfilter tätt till ett kylskåp så det exploderade.. fy faen, det var torkmedel och olja i hela verkstaden.
Det misstaget gör man bara en gång.

lite senare i livet var jag ute hos en kund som monterat sin Panasonic själv och missat att pilla bort kopparhatten från hetgasröret när han drog ihop flänskopplingen
 Där gav sig ljuddämparen pÃ¥ hetgasröret (jag tror det är en ljuddämpare som sitter där) men det var ganska odramatiskt, nästan som det var en brottmarkering där för att släppa övertryck.
Det blev bara ett fint snitt i sidan och någon minuts vilt pysande.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Micke007

  • Gäst
Micke007
SV: Värmepumpen sköt sönder tätlocket och även plastkåpan.
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2013, 22:25:36 »
På min pump sköt locket också iväg och enl. reparatören så var det själva oringen som orsaken. Oring byttes och pumpen fylldes på, nu fungerade den som vanligt igen, ger värme som den ska och frostar av korrekt. Han såg direkt när plastlocket över röranslutningen var trasigt att detta var felet.

Utloggad Rixner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
Använder alltid en säck med rätt mÃ¥tt och pumpen i kyldrift...fungerar kanon  tummenupp
går de snabbare än me varmvatten menar du?? me varmvatten tar det väl ca 4-5 minuter sen är de avfrostat & klart

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!