Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RAS13 lÃ¥ter: quickfix  (läst 3169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ville28

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
RAS13 låter: quickfix
« skrivet: 02 december 2012, 21:40:18 »
Hej!

Har en RAS 13 daterad 2006 som låter en högljutt, som om trumman ligger i mot, efter ett tags användning. Den har varit så tidigare, förra vintern, men försvann efter nån dag när den användes till och från.
Då Googlade jag en del, samt fick hjälp här, så jag fick lite mod att skruva själv och lärde mig lite i alla fall.
SÃ¥ inatt när fläktskrället började lÃ¥ta var det aktion som gällde. -4 ute och även om 70-tals elementen fungerar var jag inte sugen att ge upp. Av med filter och kÃ¥pan. PÃ¥ vänster sida  av innerdelen noterar jag att om jag bara nuddar sidan av fläkten (där man känner rotationen) sÃ¥ slutade elendet lÃ¥ta.
Så lösningen i natt blev en kartongbit mellan ramen i plast och gummisidan där man känner rotationerna.

Så... hur länge kommer denna spontana lösning fungera? Är det lönt att låta någon titta på den? Är "lösningen" dålig och kan förvärra läget? Vi är precis i färd med att köpa ny luft/luft till nedanvåningen och hade tänkt låta denna pump "köra på" tills den gav upp så är det enkelt (kanske kan man göra det själv) så kan vi nog låta den vara kvar. Vi är väldigt nöjda med pumpen annars, den gör sitt jobb bra, även om den är lite högljudd :)

mvh
Daniel
« Senast ändrad: 02 december 2012, 22:32:04 av ville28 »

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RAS13 låter: quickfix
« Svar #1 skrivet: 03 december 2012, 06:03:06 »
Det sitter ett glidlager i plast inuti gummiproppen som du satt kartongbiten mot. Det kartongbiten antagligen gör är att trycka in gummit, som i sin tur trycker fläkthjulets axel. Med tryck på fläkthjulets axel blir det tryck på fläktmotorns lager. Det är mest troligt att det är fläktmotorns lager som orsakar oljudet.
Jag har just bytt lager i vår toshiba ras10 från 2007. Det sitter två NMB 608Z lager i fläktmotorn, som jag ersatte med likadana.
Instruktioner finns i servicemanualen och i den här tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38709.0
Ny fläkt kostar ca 2200kr och fläkt + jobb ca 4000kr.
Lager kostar ett par hundringar.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: RAS13 låter: quickfix
« Svar #2 skrivet: 03 december 2012, 18:15:21 »
Hej
Vi har en ras 10 -04 som går bra, men har haft oljud ibland "Kvitter". Det har jag åtgärdat med lite fett eller olja in i gummidelen till vänster. Det finns ett litet hål på baksidan in till lagerbussningen, eller så tar man en spruta igenom gummit och injicerar helst tunnflytande fett. Det har hjälpt mig 2 ggr och varat något år i taget.
Ibland har jag kunnat banka Ã¥t höger pÃ¥  vänstersidan och ljudet har försvunnit tillfälligt.

Motorlagren kan det ju också vara men det är annan typ av ljud.


Utloggad hsandstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: RAS13 låter: quickfix
« Svar #3 skrivet: 05 december 2012, 12:36:17 »
Hej,
Jag bytte för ett tag sedan ut fläktmotorn i min RAS 13. efter montering märkte jag att det ven på ett annat sätt än när lagren i fläktmotorn var trasiga. Jag justerade fläkttrumman och sköt den så långt till höger (mot fläktmotorn som möjligt) genom att lossa lite på den där oåtkomliga skruven som håller fast trumman på axeln och sedan flyttade fläkttrumman så nära högersidan som möjligt.
Det hjälpt för mig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!