Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT optima 700, lÃ¥gtryckspressostat Ã¥terkommande  (läst 476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Esa

  • Gäst
Esa
IVT optima 700, lågtryckspressostat återkommande
« skrivet: 08 mars 2024, 00:47:56 »
Hej.
Har strul med min luftvatten ivt optima 700. Har haft ettt fel med lågtryckspressostat i åratal som dyker upp. Har fungerat bra trots det så jag lät det vara eftersom den fungerade bra och har värmt huset. Köpte det begagnat flera år sedan och den hade haft de felet redan innan. är uppe i ca 10000 medellanden haha.
Nu har jag lite problem med att den inte värmer upp värmen ordentligt. Den larmar snabbt om lågtryckspressostat.
t8-t9 visar bara några graders skillnad. ca 3grader. Den hinner inte värma upp vattnet innan larmet kommer. börvärdet borde vara va 36 grader men vattnet är bara 26.
t11 går ner till -30 väldigt snabbt. t12 visar runt -5 inatt. Det är frost på rören i värmepumpen men tycker inte det är mycket frost på den innan den ska avfrosta.
Misstänker att kanske t11 givaren krånglar och ger fel värden eftersom tempen sjunker så snabbt. Vad tror ni?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: IVT optima 700, lågtryckspressostat återkommande
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2024, 07:11:52 »
Det kan ju ha varit kyltekniskt fel på den hela tiden, så som expansionsventil som är trasig. Eller annat, den borde undersökas av kyltekniker.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Esa

  • Gäst
Esa
SV: IVT optima 700, lågtryckspressostat återkommande
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2024, 19:15:36 »
Har kollat tempen på t11 nu när den har stått ett tag. Ser att den är högre än t12 och t2. De borde va samma nu när den inte har använts på några dagar och det är 2+ ute. Jag beställde 2 nya och provar att byta ut sensorn och se om de är närmare varandra.

Utloggad MickeHusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT optima 700, lågtryckspressostat återkommande
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2024, 22:34:09 »
Går fläkten som den ska?
Snurrar inte den som den ska dyker T11 snabbt, känn på den, ska snurra lätt utan missljud. Snurrar den fint obelastad kan det vara lönt att testa med att byta konding.

När det gäller diffen T8-T9, kolla cirkulationspumparna. Pinnar de på som de ska? Släpp på stora mässingsskruven för att lufta dem, men skruva inte ur den för då blir det blött.
Pumpen ut till radiatorerna ska normalt snurra lite snabbare än värmebärarpumpen. Testa att köra värmebärarapumpen på 1 och radiatorpumpen på 2, se till att du inte har luft i systemet. Även om det inte är luft i tanken så kan det vara luft i radiatorer.

Här kan du läsa om vad som orsakar lite olika fel.
https://cdn.jseducation.se/files/pages/optimaair.pdf

Lycka till.
« Senast ändrad: 13 mars 2024, 22:37:10 av MickeHusse »

Esa

  • Gäst
Esa
SV: IVT optima 700, lågtryckspressostat återkommande
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2024, 08:26:02 »
Går fläkten som den ska?
Snurrar inte den som den ska dyker T11 snabbt, känn på den, ska snurra lätt utan missljud. Snurrar den fint obelastad kan det vara lönt att testa med att byta konding.

När det gäller diffen T8-T9, kolla cirkulationspumparna. Pinnar de på som de ska? Släpp på stora mässingsskruven för att lufta dem, men skruva inte ur den för då blir det blött.
Pumpen ut till radiatorerna ska normalt snurra lite snabbare än värmebärarpumpen. Testa att köra värmebärarapumpen på 1 och radiatorpumpen på 2, se till att du inte har luft i systemet. Även om det inte är luft i tanken så kan det vara luft i radiatorer.

Här kan du läsa om vad som orsakar lite olika fel.
https://cdn.jseducation.se/files/pages/optimaair.pdf
Lycka till.

Fläkten snurrar utan missljud. Kondensorn kan jag kolla som du nämnde.
Jag har bytt tempgivare t11. Testmätte den gamla och den visade aningen fel på kohm vid 20 grader. Köpte nya som jag skvarvade med befintlig kabel med vattentäta klämmor. Jag har nu provkört värmepumpen och den värmer på utan att larma. Körde i 12 h utan bekymmer igår vilket den inte gjort på länge. Den larmade en gång inatt efter att jag ställt fram tiden för avfrostning. Jag backade den lite och ska se hur det fungerar.
t9-t8 är bättre än innan. Den var ca 6 grader, bättre än så är nog inte något jag sett på länge. Är ca -1 ute nu.
t11 håller sig stadig och dippar inte så fort som förut. Verkar som tempgivaren va utanför spec och lurade utedelen att tempen var väldigt låg.

Vattenpumparna har jag luftat för inte så länge sedan. Har även ställt in pumparna som du beskrev sedan innan. Tanken, radiatorerna och utedelen är luftade. Har även rengjort silen till vattenledningen.

jag ska köra den som den är nu och se hur det fungerar och hålla koll på tempen. Den verkar som sagt fungera nu. Är glad eftersom jag kan skjuta upp en vesentlig investering frammåt. Fast jag är ju ändå den som köper något begagnat och sätter in ändå hehe. =)

Utloggad MickeHusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT optima 700, lågtryckspressostat återkommande
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2024, 14:33:24 »
 DÃ¥ hÃ¥ller vi tummarna för att du fÃ¥tt till det  tummenupp

Esa

  • Gäst
Esa
SV: IVT optima 700, lågtryckspressostat återkommande
« Svar #6 skrivet: 02 april 2024, 23:04:35 »
Jag lyckades laga pumpen med en ny tempgivare och den fungerade i ca 2 veckor innan den la av. Den började kyla ner huset istället för att värma. Verkar som 4vägsventilen hade fastnat. Jag körde med elpatron ett tag och hittade en annan ivt optima värmepump till salu som jag köpte och installerade. Allt fungerar bra nu. Systemet fungerar bättre än på länge och värmer huset. Ibland har man otur och sedan tur. =)

Utloggad MickeHusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT optima 700, lågtryckspressostat återkommande
« Svar #7 skrivet: 02 april 2024, 23:46:35 »
Skönt att det löste sig till slut.  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!