Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: radiatorer + hög cop golvvärme= sant?  (läst 1392 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johannes75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
radiatorer + hög cop golvvärme= sant?
« skrivet: 13 september 2017, 21:42:50 »
Hej jag undrar om det finns något eller några märke av värmepump på marknaden som kan både köra golvvärme och radiatorer utan att shunta från högtempsystemet ned till lågtempsystemet?
Dvs en värmepump som har möjlighet att värma på två externa kretsar med någon sorts omkopplare ungefär som när vp värmer dricksvatten till varmvatten och sedan switchar om och gör radiatorvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: radiatorer + hög cop golvvärme= sant?
« Svar #1 skrivet: 13 september 2017, 22:29:46 »
Du kan ju alltid seriekoppla så radiatorreturen matar golvvärmen, kanske inte perfekt men borde funka.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad johannes75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: radiatorer + hög cop golvvärme= sant?
« Svar #2 skrivet: 16 september 2017, 21:21:45 »
Ja det har jag inte tänkt på,
Men det är konstigt ändå tycker jag att inte någon värmepump har med det i styret.
Det är ju en del nyproduktion tom. som har radiatorer på övervåningen och golvvärme i plattan.
Men tack för tipset.
/Johannes

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: radiatorer + hög cop golvvärme= sant?
« Svar #3 skrivet: 16 september 2017, 23:11:04 »
Paralellkopplad golvvärme och radiatorer har nog i de flesta fall shuntning av golvvärmen. Vad du kan slippa med seriekoppling är kostnaden för shunten och cirkulationspump till golvvärmen, energibehovet påverkas endast av golvvärmens cirkulationspump, typ 15-20W

I ny-/ombyggnad kan man förstås anpassa radiatorerna till aktuellt effektbehov vid samma framledningstemp som golvvärmen och slippa shuntning.
« Senast ändrad: 16 september 2017, 23:14:22 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: radiatorer + hög cop golvvärme= sant?
« Svar #4 skrivet: 17 september 2017, 09:31:26 »
Ja det har jag inte tänkt på,
Men det är konstigt ändå tycker jag att inte någon värmepump har med det i styret.
Det är ju en del nyproduktion tom. som har radiatorer på övervåningen och golvvärme i plattan.
Men tack för tipset.
/Johannes
Det är väl egentligen konstigare hur man kan bygga med radiatorer som kräver högre framledning på övervåningen på ett nybygge man borde sträva efter ett system som behöver samma framledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: radiatorer + hög cop golvvärme= sant?
« Svar #5 skrivet: 17 september 2017, 20:59:34 »
Jag kör med radiator + handukstorkar och aerotemper först och sedan golvvärmen på returen från dem.
Vet inte om jag hade gjort om det så idag. det funkar bra med att köra alla parallelt också.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad johannes75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: radiatorer + hög cop golvvärme= sant?
« Svar #6 skrivet: 23 september 2017, 20:53:40 »
Tack för alla svar!
Det går inte att lura värmepumpens styr att producera 35 gradigt vatten för golvvärmen och säg 45 gradigt för radiatorerna samt en omkopplare som switchar kretsar?
Sen kan man fråga sig om man skulle man vinna mycket på att göra så om man har en uppvärmning på ca 20000kWh idag med pellets.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: radiatorer + hög cop golvvärme= sant?
« Svar #7 skrivet: 24 september 2017, 12:46:26 »
Har du ingen shunt pÃ¥ golvslingorna sÃ¥ du kan fÃ¥ svalare där när framledningen blir för hög ?  Lika sÃ¥ brukar man väl reglera termostaten pÃ¥ sovrum där man ofta vill ha lite svalare.
Blir nog en dyr VP om detta ska vara inbyggt.
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!