Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1255 reglering, lite mer Ã¥t det avancerade hÃ¥llet.  (läst 34834 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #75 skrivet: 28 februari 2018, 22:22:10 »
Rumsgivaren parallellförskjuter inställd kurva med värdet för rumsgivaren gånger avvikelsen i innetemp jämfört med önskad innetemp.
Tack, du har helt rätt! Jag tänkte fel när jag satte 3, trodde det innebär 3 graders högre framledning för 1 grad varmare inne. Men eftersom den förskjuter kurvan 3 steg så innebär det ganska rejäla ökningar av beräknad framledning. Verkar som att rumsgivarinställning 1 skall användas för att få beräknad framledning upp c:a 3 grader för varje grad som fattas i innetemp. Och inte som det blev med min inställning 3 ggr 3 det var svängningar bara pga det.
Jag justerar till 1 nu för att det ska bli mer stabilt sÃ¥ kan jag trimma in min kurva rätt till att börja med, ihop med allt annat. Känns som att det aldrig tar slut pÃ¥ pillandet... Kanske skulle köpt en vanlig on/off i stället  tummenupp
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #76 skrivet: 01 mars 2018, 09:40:00 »
Skall man inte först försöka hitta kurvan och när det är klart så aktiverar man rumsgivaren med önskat värde ?
/sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har legat lite lågt med testandet nu, när helvetet frös. Dessutom har jag lite svårt att testa, då min maskin går "bra". Om man tittar i bifogade loggen, så startar en längre vv-laddning 20:35, som tar slut vid 22:14.
Efter det så händer, tja, ingenting. Jag kör nu med P=2, gmz=125 och 47101=20.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
Jag har legat lite lågt med testandet nu, när helvetet frös. Dessutom har jag lite svårt att testa, då min maskin går "bra". Om man tittar i bifogade loggen, så startar en längre vv-laddning 20:35, som tar slut vid 22:14.
Efter det så händer, tja, ingenting. Jag kör nu med P=2, gmz=125 och 47101=20.
Varför tappar du inte gradminuter? Har du ingen avkylning alls på nästan 2 timmar? Varför så hög framledning när du har golvvärme? Du ligger 10 gr högre än vad jag gör.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu känns det som att även jag hittat ett stabilare driftläge. Dels har det blivit tydligt att för hög rumsgivarpåverkan orsakar svängningar pga börvärdet ständigt förändras vilket gör frekvensstyrningen nervös. Jag hade satt rumsgivarpåverkan tokigt högt på 3 tidigare, feltänk av mig, men det har också medfört något positivt...att jag nu förstått bättre hur regleringen beter sig.

Bild 1 är från den 28 feb med P=1, GMz=126, diff är-bör 2,5 grad och rumsgivarpåverkan 3. Det är som sagt rumsgivarpåverkan 3 som orsakar att Hz pendlar upp och ner i det här scenariot.

Bild 2 är från idag den 2 mars med P=2, GMz=125, diff är-bör 2 grader och rumsgivare avaktiverad. Jag har satt en egen kurva sedan igår och har hittills uppnått bra och jämt inneklimat. Ev. att jag sätter igång rumsgivare med liten påverkan senare men just nu vill jag hitta en stabil grund.

Man ser att den på natten legat väldigt stabilt med ärvärde på börvärde och mjuka rörelser i frekvens. Efter VV-laddning kl 8 så varvar den upp rejält, jagar ikapp ärvärdet, lägger sig lite över börvärdet ett tag och hittar snart tillbaka stabilt läge tack vare P=2 så varvar den ner hyggligt snabbt. GM start är inställd på -150 därav att den eftersträvar att nå det. Ingen risk för onödiga stopp i det här läget.

Känns mycket bra med P=2, GMz=125. Samtidigt bra att veta att rumsgivare med för hög påverkan kan orsaka svängningar. Bäst är att pumpen får så stabilt börvärde som möjligt att jobba mot, då den reglerar Hz uppåt/neråt utifrån hur ärvärde ligger mot börvärde, då vill man inte att det ändrar sig hela tiden.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Varför tappar du inte gradminuter? Har du ingen avkylning alls på nästan 2 timmar? Varför så hög framledning när du har golvvärme? Du ligger 10 gr högre än vad jag gör.
Nibe räknar inte gradminuter under vv laddning när GM gÃ¥r mot 0 men det ser konstigt ut i loggen verkar ha blivit väldigt lite avkylning trots lÃ¥ng vv laddning pÃ¥ 1,5 timme bÃ¥de returen och framledningen ligger rätt snart pÃ¥ samma eller högre temp än innan  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
Nibe räknar inte gradminuter under vv laddning när GM gÃ¥r mot 0 men det ser konstigt ut i loggen verkar ha blivit väldigt lite avkylning trots lÃ¥ng vv laddning pÃ¥ 1,5 timme bÃ¥de returen och framledningen ligger rätt snart pÃ¥ samma eller högre temp än innan  Sc:,h
Felformulerat av mig. Jag menade "varför tappar den inte gradminuter efter att vv är klart".

Edit.
Jag hittade svaret. Efter att vv är klart fortsätter kompressorn på laddfrekvens i drygt 20 minuter och rampar sedan ner till samma frekvens som innan vv-laddningen och då är den redan i kapp med framledningen. Därför har den inte de gradminuterras som vi andra får. Dessutom måste belastningen vara väldigt låg vilket underlättar.
Min återgår omedelbart till samma frekvens som innan så fort vv laddat klart. Sc:,h
« Senast ändrad: 02 mars 2018, 19:39:01 av Uffen »
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Jag hittade svaret. Efter att vv är klart fortsätter kompressorn på laddfrekvens i drygt 20 minuter och rampar sedan ner till samma frekvens som innan vv-laddningen och då är den redan i kapp med framledningen. Därför har den inte de gradminuterras som vi andra får. Dessutom måste belastningen vara väldigt låg vilket underlättar.
Min återgår omedelbart till samma frekvens som innan så fort vv laddat klart. Sc:,h

Mycket intressant. Så skulle det gärna få fungera. Här har det varit flera kompressorstopp efter varmvattenladdning fastän det varit runt -20 ute.
Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #83 skrivet: 02 mars 2018, 20:15:38 »
Mycket intressant. Så skulle det gärna få fungera. Här har det varit flera kompressorstopp efter varmvattenladdning fastän det varit runt -20 ute.
GÃ¥r ju  eventuellt lösa med ändringar i storeset filen... Hade samma problem som du tidigare.
« Senast ändrad: 02 mars 2018, 20:18:26 av JNF »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur gör man konkret för att låta aktuell frekvens fortgå ett tag efter VV-laddning är klart?
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 reglering, lite mer åt det avancerade hållet.
« Svar #85 skrivet: 02 mars 2018, 20:30:05 »
Frågar du mig har jag ingen aning.... Men hade ju alltid problem med stopp efter vv laddningar värre ju kallare det var ute. Men efter ändringen i storeset+ladda vv med hög effekt och driftprioritering 0 på värme stannar den aldrig dock faller ju mina GM som en sten efter vv laddningen.
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att jag inte tappar gm kan nog bara tillskrivas den delen av golvvärmen som är ingjuten.
Att jag behöver hög framledning beror på att jag bor i en fd sommarstuga, mao dåligt isolerat neråt. Att ha 24 mm trägolv ovanpå hjälper inte heller. Kanske trägolvet hjälper till att hålla gv varmt under vv-laddning? Tanten kräver varmt också....

Jag har inte gjort något speciellt för att få den att starta med högre frekvens efter vv-laddning, jag trodde alla gjorde det? Mr bond vill jag minnas till och med klagade på det.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
Magnus , jag förstår inte vad som skiljer våra anläggningar. Min reglerar VV annorlunda än vad din gör. Vid normal och ekonomiinställning gör den VV med 55 hz och med hög effekt 78 hz. Din använder en annan frekvens, 68 hz. Dessutom har jag inte kvar pådraget efter VV vilket andra inte heller har. Märkligt Sc:,h
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan vara kb-tempen. På sommaren laddar min vv med 45 hz eller nåt sånt, men då har jag kanske 15 grader in. Resultatet är att den laddar med samma effekt, typ. Alltså samma effekt in i beredaren.

Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
Om det nu är så att Nibe beräknar effekten så skulle det vara trevligt om de la ut den i displayen eller i Uplink. :)
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!