Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av LVVP & hur kan man spara in pÃ¥ kostnaden?  (läst 2408 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlsgård

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Första inlägget här, sÃ¥ vi fÃ¥r se hur bra detta blir  ;)

Jo, jag har börjat kika på att byta ut vår nuvarande elpanna mot en LVVP istället, framförallt kikat på Mitsubishi Sw75.

Kort fakta om huset kan jag ju ta med.
Radhus i Skåne. Grannar på båda sidor
Förbrukning: ca 19000kWh inkl hushållsel, har dock en 1.5åring + 1.5 månads barn här hemma så räknar med att förbrukningen kommer öka med tiden.

Ca 130kvm uppvärmd yta i 2 plan.

55° framledning, kommer på sikt bli lågtempererat.
3-glas energiglas.


Men åter till LVVP. Vi hade över en firma i förra veckan som skulle räkna på detta. Jag sa då att jag kan stå för all håltagning då jag har tillgång till sådana maskiner. Kunde även se till så el fanns framdragen och tillsist gjuta fundamentet.

Detta i mina ögon gör att jag tycker bytet/installationen blir en ganska straight forward installation. Ta bort den gamla pannan, dit med det nya och koppla samman det.

Så när jag fick offerten var arb. Kostnaden på nästan 34k innan rot. Är detta normalt? Känner personligen att det är rena rånet! I mitt huvud så bör ett sånt här ingrepp inte ta mer än absolut max 2 dagar, dvs 17000kr per arb dag. Sjukt bra ersättning?


Är det någon här som satt in/bytt värmepump på löpande räkning istället?

Utloggad Gasgubben

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av LVVP & hur kan man spara in på kostnaden?
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2018, 09:34:10 »
Lycka till med att hitta en rörmokare som a) går på löpande och b) inte vill sälja in ett helt paket. Arbetskostnaden är en schablon där de maxar ROT-avdraget. Själv jagade jag rörmokare i nästan två månader innan jag lessnade och kopplade in det själv, vilket var mycket enklare än vad jag hade räknat med.

Mitt tips: ta en vecka ledigt från jobbet, hyr en rörpress och koppla in själv. Enligt ryktet är Nibe mycket mer hempul-vänliga än andra märken.

Utloggad Jarlsgård

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lycka till med att hitta en rörmokare som a) går på löpande och b) inte vill sälja in ett helt paket. Arbetskostnaden är en schablon där de maxar ROT-avdraget. Själv jagade jag rörmokare i nästan två månader innan jag lessnade och kopplade in det själv, vilket var mycket enklare än vad jag hade räknat med.

Mitt tips: ta en vecka ledigt från jobbet, hyr en rörpress och koppla in själv. Enligt ryktet är Nibe mycket mer hempul-vänliga än andra märken.


Rörmokare har jag en känning som hjälp mig lite tidigare, så den biten är inga större problem att lösa.

Men hur är det med garantier och liknande?

Har också förstått att de håller på med schabloner, men det blir lite fel när jag tar på mig delar av arbetet men kostnaden ändå inte förändras.

Jämförde med en offert jag fick förra året, där jag inte åtog mig något mer än att gjuta fundamentet och dem var nästan 5k billigare än han som var här förra veckan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av LVVP & hur kan man spara in på kostnaden?
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2018, 18:50:24 »
'Problemet' är att skatteverket tillåter att man schablonmässigt räknar att arbetskostnaden är 30% av totalen. Det gör att de flesta firmor anger den arbetskostnaden oavsett hur mycket jobb det är egentligen för att kunna dra av så mycket ROT som möjligt.
Köp en värmepump med vatten till utedelen så kan du koppla in den själv.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jarlsgård

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
'Problemet' är att skatteverket tillåter att man schablonmässigt räknar att arbetskostnaden är 30% av totalen. Det gör att de flesta firmor anger den arbetskostnaden oavsett hur mycket jobb det är egentligen för att kunna dra av så mycket ROT som möjligt.
Köp en värmepump med vatten till utedelen så kan du koppla in den själv.

Men gäller garantierna om man gör det själv?

Brukar det vara jobbigt att ställa in apparaterna sen?

Känner la spontant att jag och röris hade kunnat slå våra kloka huvuden ihop å lösa det!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av LVVP & hur kan man spara in på kostnaden?
« Svar #5 skrivet: 21 juni 2018, 21:40:10 »
Vad gäller försäkringar varierar det lite mellan olika tillverkare. Nibe t ex har samma villkor oavsett vem som installerar.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jarlsgård

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det lät positivt!

F2040-6 är inte en split va? En sådan i kombination med en vvm310 är inte en helt kass kombination?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av LVVP & hur kan man spara in på kostnaden?
« Svar #7 skrivet: 22 juni 2018, 06:33:13 »
Jag skulle ha satsat på en lite kraftigare modell och 3-fas.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jarlsgård

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tex f2120-8 3-fas?

Går det verkligen att motivera en extrakostnad på nära 20k bara för att få 2kw samt 3-fas?

Jag tänker att utifrån den förbrukning jag har idag, där jag skulle tro att själva uppvärmningen står för ca 14-15000kWh/år. Behöver jag verkligen ha något som är starkare än 6kW?

Jag är verkligen ingen expert på detta så alla tips uppskattas, har inte riktigt koll på vad man bör/behöver utan går endast på referenser från de tidigare offerter jag fått :)

NÃ¥gra vettiga alternativ till nibe?

Mitsubishi w85 YAA? Är ju 3 fas? Antar att den är vettig prisklass också även om jag inte hittar någonstans som man kan köpa den...
« Senast ändrad: 22 juni 2018, 08:53:10 av JarlsgÃ¥rd »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av LVVP & hur kan man spara in på kostnaden?
« Svar #9 skrivet: 22 juni 2018, 08:53:08 »
Jag vet inte exakt vilken effekt du behöver, men den angivna uteffekten gäller vid +7 ute och när det blir kallare sjunker uteffekten. Så man måste kolla vilken effekt den ger vid den temperatur man förväntar sig få när det är som kallast.
Väljer du en modell med varvtalsstyrd kompressor så är det i princip inga problem att dimensionera för den högsta möjliga effekt huset behöver och på så vis undvika elpatron helt och hållet.

Nackdelen med en 1-faskompressor är att den i princip behöver en egen fas. Visst går det att pussla ihop genom att flytta andra storförbrukare till andra faser, men det bästa är en jämn 3-faslast.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jarlsgård

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av LVVP & hur kan man spara in på kostnaden?
« Svar #10 skrivet: 22 juni 2018, 09:23:58 »
Det ligger mycket i vad du skriver. Jag skulle säga att jag behöver max 7kW.

Därför blir det lite knivigt att hitta 3 fasare med såpass låg effekt, de enda jag känner till är f2120-8 och just w85 YAA.

Ska ta och kika lite på det. När jag gjort ivt och bosch "uträknare" så menar de på att det räcker med en 5kw.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av LVVP & hur kan man spara in på kostnaden?
« Svar #11 skrivet: 22 juni 2018, 11:01:00 »
Enligt det traditionella sättet att räkna brukar värmepumpens effekt vara ca 70% av det maximala effektbehovet. Anledningen är att den annars blir överdimensionerad en stor del av värmesäsongen.
Det problemet finns dock inte med de relativt nya varvtalsstyrda värmepumparna, men beräkningsprogrammen verkar inte vara uppdaterade.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jarlsgård

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av LVVP & hur kan man spara in på kostnaden?
« Svar #12 skrivet: 22 juni 2018, 11:25:24 »
Okej!

Hur vet jag vad det maximala effektuttaget är då? Går det att ta reda på?

Och tack för mycket matnyttig info :)

Utloggad Jarlsgård

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av LVVP & hur kan man spara in på kostnaden?
« Svar #13 skrivet: 22 juli 2018, 20:28:14 »
Har en ny frågeställning!

Har 2 firmor som kommer och lämnar offert på tisdag, den ena är IVT/Mitsubishi återförsäljare och den andra Nibe/Viessmann.

Hur är Viessmann som värmepump? Hittar inget direkt konkret men tittar man på utedelen så är den vääldigt lik Nibe tycker jag.

Sen undrar jag hur kylfunktionen hos Nibe och Viessmann fungerar? Nu när det är så varmt så hade det varit skönt att kunna pressa ner tempen lite på ovanvåningen iaf för som det är nu är för varmt (27-30°C).

Matte231

  • Gäst
Matte231
SV: Val av LVVP & hur kan man spara in på kostnaden?
« Svar #14 skrivet: 30 juli 2018, 10:08:02 »
Jag kan tipsa om https://www.greenmatch.se/luftvaermepump/luft-vattenvaermepump, som jag själv använt. Där kan du läsa på om allt viktigt, samt beställa offerter, så kan du sen jämföra dessa offerter. Då får du ju en bättre översikt på prisern! Lycka till!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!