Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nya rör vid pumpbyte  (läst 629 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Sumo RW 25
Nya rör vid pumpbyte
« skrivet: 29 december 2023, 12:52:13 »
Vad säger expertisen, skall rören bytas när man byter luftvärmepumpen, detta är vad som hävdas i diskussion på Facebook, det hävdas också att garantin inte gäller om inte rören är bytta.
Hus på 139 kvm fördelat på 82 bv. och 57 öv. Öppen planlösning, byggt -78, treglasfönster,.
Huset har direktverkande el med komfortstyrning uppdelat på tre zoner.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Nya rör vid pumpbyte
« Svar #1 skrivet: 29 december 2023, 13:25:00 »
En fungerande pump som förtidspensioneras och aldrig gått med gasbrist, inga problem och kan vara värt att låta rören vara kvar om rören är svårbytta. (Inbyggda i en farstuskarv, vända upp på vinden bakom brädor etc).

En vanlig installation med lättbytta rör, kompressorras eller gått till sin död av gasbrist, då finns det inget att vinna på att inte byta rören.

Vissa utedelar har annan höjd på röranslutningarna, bli de för korta av bytet, då är det en vinst att få rör som räcker ordentligt för att inte skapa problem med oljud etc.

Man ska inte ha gamla värmepumpens muttrar, då man får kona om rören i all fall för att kunna byta, då har man gjort 90% av rörbytes tid redan. Rören i sig är väldigt billiga.

Så ser jag på det i alla fall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad GS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Sumo RW 25
SV: Nya rör vid pumpbyte
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2024, 13:39:41 »
Några fler synpunkter hade jag nog förväntat mig, inte minst beträffande att garantin inte gäller, om rören inte är bytta. :o
Hus på 139 kvm fördelat på 82 bv. och 57 öv. Öppen planlösning, byggt -78, treglasfönster,.
Huset har direktverkande el med komfortstyrning uppdelat på tre zoner.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nya rör vid pumpbyte
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2024, 14:39:02 »
Vem är det som säger att garantin inte gäller om man behåller rena och fina rör vid byte, är det tillverkare/ generalagent/ återförsäljare eller bara någon ”vanlig” människa ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad GS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Sumo RW 25
SV: Nya rör vid pumpbyte
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2024, 15:29:10 »
Det är vad som sägs i diskussion på facebook, där en del säger sig vara installatörer.
Hus på 139 kvm fördelat på 82 bv. och 57 öv. Öppen planlösning, byggt -78, treglasfönster,.
Huset har direktverkande el med komfortstyrning uppdelat på tre zoner.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nya rör vid pumpbyte
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2024, 17:05:22 »
Inte hört att något märke har det kravet och att garantin skulle utebli.
Vilket/vilka märken är det som det i så fall gäller?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad GS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Sumo RW 25
SV: Nya rör vid pumpbyte
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2024, 17:31:21 »
Jag har inget svar på detta, vet bara att det hävdades i diskussionen, samt att en seriös installatör byter rör, det var detta jag efterfrågade synpunkter på i detta som jag ser mer seriösa forum.
Hus på 139 kvm fördelat på 82 bv. och 57 öv. Öppen planlösning, byggt -78, treglasfönster,.
Huset har direktverkande el med komfortstyrning uppdelat på tre zoner.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nya rör vid pumpbyte
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2024, 17:47:22 »
Om inte rören behövs bytas av någon anledning så kan man återanvända rena och fina kopparrör.
Oftast byts dom då det är ”enklare” än att kona om rören och eventuellt komplettera med ny isolering vid anslutningen vid utedelen.

Själv är jag mest nyfiken på vilket märke/märken som inte har full garanti med återanvända rena och fina kopparrör!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Nya rör vid pumpbyte
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2024, 17:56:38 »
Om jag inte vet med säkerhet hur och varför den gamla maskinen blev pensionerad så hade jag bytt. Finns det smuts/olja/metallrester i rören så kan det ju kosta en ny utedel. Och är det för att det är väldigt långa eller inbyggda rör som kund verkligen vill ha kvar så får man försöka trycka igenom ett par omgångar med har (kvävgas) för att se om ”något” kommer ur dom. Och kommer det skräp så får kunden välja byta rubbet och stå för det eller avstå garantin på utedelen.

Jag vill ju inte stå där med en död utedel för att användaren inte ville byta rör.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nya rör vid pumpbyte
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2024, 18:25:31 »
Om det kommer ”skräp” så ska man inte ens återanvända rören vad än kunden säger, bättre att tacka nej till jobbet än att behålla gamla skitiga rör och inte ge någon garanti.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya rör vid pumpbyte
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2024, 21:06:34 »
Lite beroende på hur gammal pumpen är så kan det tydligen vara olika olja i pumpen som inte är blandbar med nya läste jag här i forumet. Oljerester kan ligga kvar i de gamla rören, och då bör man byta.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Nya rör vid pumpbyte
« Svar #11 skrivet: 02 januari 2024, 21:13:29 »
Det skulle möjligen kunna vara om den gamla värmepumpen var så gammal att den använde R22 som kylmedium, och här i Sverige har nog de maskinerna redan utrotat sig själva för ganska många år sedan. R22 förbjöds väl redan i slutet av 90-talet?
Och så gamla kopparrör vill man nog ändå inte återanvända med tanke på att många års vibrationer kan ha fått dem att bli spröda.

En annan sak jag tror man ska passa sig för är en del riktiga lågpris-rörpaket som har koppar bara ett par dm i ändarna och, väl dolt innanför isoleringen, någon form av valsad skarv och aluminiumrör resten av vägen. Det känns inte helt självklart att de där skarvarna mellan Cu och Al kommer att hålla tätt i oändlig tid. Även om de kanske klarar en normal luftvärmepumps livslängd, kanske de inte klarar två värmepumpslivslängder.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Nya rör vid pumpbyte
« Svar #12 skrivet: 02 januari 2024, 22:41:24 »
Det skulle möjligen kunna vara om den gamla värmepumpen var så gammal att den använde R22 som kylmedium, och här i Sverige har nog de maskinerna redan utrotat sig själva för ganska många år sedan. R22 förbjöds väl redan i slutet av 90-talet?
Och så gamla kopparrör vill man nog ändå inte återanvända med tanke på att många års vibrationer kan ha fått dem att bli spröda.

En annan sak jag tror man ska passa sig för är en del riktiga lågpris-rörpaket som har koppar bara ett par dm i ändarna och, väl dolt innanför isoleringen, någon form av valsad skarv och aluminiumrör resten av vägen. Det känns inte helt självklart att de där skarvarna mellan Cu och Al kommer att hålla tätt i oändlig tid. Även om de kanske klarar en normal luftvärmepumps livslängd, kanske de inte klarar två värmepumpslivslängder.
Och R410A mot R32?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nya rör vid pumpbyte
« Svar #13 skrivet: 02 januari 2024, 23:19:49 »
R410 som blandsoppa innehåller ca 50% R32 eller något liknande.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya rör vid pumpbyte
« Svar #14 skrivet: 03 januari 2024, 16:09:12 »
japp med R125 som den andra beståndsdelen dvs. samma olja.

R32 är ju en kass gas för våra breddgrader när den kom för åtskilliga decennier sedan, då blandade man i R125 för att få den att fungera.

Nu fungerar R32 mha olika tekniska lösningar som inte behövdes med R410A. det stora problemet är att när det är kallt ute så tappar R32 gashastigheten utan dessa tekniska inovationer som daikin har bidragit mycket med

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 690
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!