Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ännu en som vill ha rÃ¥d vid inköp...  (läst 6440 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Ännu en som vill ha råd vid inköp...
« Svar #15 skrivet: 31 oktober 2005, 12:39:42 »
Skillnaden mellan COP för samma erhållna kwh värme är "görliten" .
10.000 kwh värme med COP 3 kostar dig 3.333 kwh
Jämfört om du skulle ha  COP 3.5 gör det 2857 kwh. Skillnaden är "bara" 460 kwh. Ovidkommande.
Har du däremot för liten effekt kommer du aldrig att få ut 10.000 kwh värme.
Den förlusten kostar dig mer då den ersätts med COP=1 energi


Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ännu en som vill ha råd vid inköp...
« Svar #16 skrivet: 31 oktober 2005, 15:46:36 »
Precis,

och priset är den viktigaste parametern. Om du inte har en öppen planlösning, så är det ganska meningslöst att bränna ett par tusen kr på en större pump. Det kommer att ta dig ett halvt år till innan pumpen är betald och du börjar "tjäna pengar".
Men kan du utnyttja hela effekten, utan att det blir "bastu" i en del av huset när det blir rejält kalla dagar, så sparar du naturligtvis mer.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Ännu en som vill ha råd vid inköp...
« Svar #17 skrivet: 31 oktober 2005, 20:00:39 »
Skillnaden mellan COP för samma erhållna kwh värme är "görliten" .
10.000 kwh värme med COP 3 kostar dig 3.333 kwh
Jämfört om du skulle ha  COP 3.5 gör det 2857 kwh. Skillnaden är "bara" 460 kwh. Ovidkommande.
Har du däremot för liten effekt kommer du aldrig att få ut 10.000 kwh värme.
Den förlusten kostar dig mer då den ersätts med COP=1 energi



 Vad sparar man pÃ¥ L/L pump säg 50% = Cop 2
10000Kwh / 2 = 5000Kwh
10000Kwh / 2,2 = 4545Kwh  Inte sÃ¥ stor skillnad men ändÃ¥ ca 455:-/Ã¥r/10Mwh.
Har du en förbrukning på 20000Kwh över 6 år * 910:- = 5460:- kr det är även det pengar. Detta är baserat på 1kr/kw
Det är klart att det skall vara en kvalitetspump med R410 ett lågt pris nog med effekt och bra garantier!
Men varför ta den med sämre cop om det övriga inte skiljer??
Detta är ett räkne exempel inget annat!! Jag kan inte svara på vilken pump som är vilken utan bara visa att det gör skillnad med 0,2 i copskillnad på årsbasis.
                                                          *vinkar*    Mvh Joakar *vinkar*   





Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad 77tobbe77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ännu en som vill ha råd vid inköp...
« Svar #18 skrivet: 03 november 2005, 17:39:39 »
Tjenare igen!

Nu har jag vänt och vridit på detta "problem" åtskilliga gånger. Olika modeller, olika effekt, olika pris, olika COP, olika placeringar. Det är mycket placering som har bekymrat mig på sistone...

Så här blir det i alla fall:

Panasonic E9DKE. Nordenanpassad. 15 000 kr, inklusive 5 års garanti, installation av pump och omdragning av el.

Jag placerar den så långt ner i huset det går och riktar den mot vardagsrummet. Jag hoppas detta blir bra, får den installeras nu på söndag!

MVH,
Tobbe

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ännu en som vill ha råd vid inköp...
« Svar #19 skrivet: 08 november 2005, 10:53:28 »
Jag tror du gör rätt,

och priset får väl anses hyfsat, gentemot den höga garanti/servicenivå du valt!

Jag tror inte att skillnaderna i COP mellan jämförbara pumpar är så stora som 0,2 på helårsbasis. Om man tittar på R&R COP- mätningar så verkar det som om skillnaderna mellan jämförbara pumpar blir mindre, ju kallare det är ute.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!