Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytta värme med ventilationsslang  (läst 3099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
Flytta värme med ventilationsslang
« skrivet: 22 september 2011, 18:44:22 »
nån som testat att ta en del av luften som innedelen blåser ut och dra den en bit längre bort i huset med något liknande?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilationsslang/Ventilationsslang/
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Flytta värme med ventilationsslang
« Svar #1 skrivet: 22 september 2011, 21:36:46 »
Ja, det gick inte. Jag satte upp en liten kanalfläkt i taknivå mitt emot inomhusdelen och drog ca 5 m 100 (eller 125?) mm, blandat slang och spirorör i väggen till ett utblås i rummet bredvid.
Luftflödet blev så litet att man inte fick ut någon nämnvärd värme, och den veckade slangen medförde kraftiga visslande ljud.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: Flytta värme med ventilationsslang
« Svar #2 skrivet: 23 september 2011, 16:40:43 »
jag tänkte sätta en sån där ventilationsslang över halva utblåset på innedelen och dra den efter taket 6meter bort i huset där det inte kommer så mkt värme som vi behöver...
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Flytta värme med ventilationsslang
« Svar #3 skrivet: 23 september 2011, 23:49:52 »
hur varmt är ditt utblås från innerenheten - ju varmare ju bättre eller så måste man transportera mer luft för en given uppvärmning

jag har iof sÃ¥dan rör till varmutblÃ¥set pÃ¥ spot-AC:n, men välj sÃ¥ grovt rör det nÃ¥gonsin fÃ¥r plats med, krök inte för tvärt  samt se till att det är lite knuff pÃ¥ fläkten dÃ¥ ribborna/ojämnheten efter hela rörväggen bromsar mycket - med andra ord det kommer inte att bli nÃ¥gon tyst lösning om lufttransporten skall komma upp i en sÃ¥dan mängd luft att det fÃ¥r en märkbar verkan pÃ¥ temperaturen 6 meter bort.


Utloggad pegee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Flytta värme med ventilationsslang
« Svar #4 skrivet: 26 september 2011, 10:18:39 »
Jag har varit inne på samma tanke. Jag har tre rum i fil med min VP i mitten. Jag hade tänkt att dra ett spirorör på vinden mellan de yttersta rummen. (Se bild). Efter att ha läst inläggen i detta forum så undrar jag om detta verkligen är meningsfullt??? Min tanke var inte att direkt flytta värmen utan mera att få en stadig rörelse på luftmassan mellan dessa tre rum från vänster till höger. Är jag helt fel ute i så fall?

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Flytta värme med ventilationsslang
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2011, 10:14:02 »
Det går bra att flytta både kyla och värme på detta sätt, men det krävs rejäla doningar. Jag gjorde en anläggning för att flytta upp kyla till övervåningen (värmen kommer upp av sig själv genom en öppen trappa). Jag använde 160 mm isolerade (isolering behövs nog inte vid värmeflyttning) spirorör och en kanalfläkt med en kapacitet av 600 kubikmeter/ timme samt en transformatorbaserad varvtalsreglering (använd inte tyristorregleringar för dom brummar för mycket vid låga varvtal). Satte också dit justerbara ventiler på röret i väggenomföringarena. Köpte det mesta på soliduct.se och jag har för mig att det kostade någonstans mellan 3 och 5 tusen kronor. Resultatet blev toppen; rejäl kapacitet och mycket tyst i alla varvtal.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!