Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon pump som kan cirkulera värmen frÃ¥n kamin?  (läst 4009 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Någon pump som kan cirkulera värmen från kamin?
« skrivet: 05 oktober 2010, 08:58:42 »
En arbetskamrat är ute efter en pump som kan cirkulera värmen från hanns kamin sen starta och värma sujälv under natten när kaminen svalnat. Finns den funktionen på någon pump?

Mvh Terho.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Någon pump som kan cirkulera värmen från kamin?
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2010, 09:20:18 »
Det är mig veterligen bara Toshiba som har den funktionen på sina modeller.
Kontakta Ventilationsutveckling för närmaste återförsäljare.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Energipojkarna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Driver företaget Energipojkarna (Gbg)
    • www.energipojkarna.se
Fläktläget finns på fler modeller.

Panasonic
Fujitsu
Mitsubishi

Prata med en tekniker så kan säkert han visa vilka som har.
De modeller som är utrustade med underhållsvärme har jag hört att folk kör som "cirkulera runt värmen" funktion.

Renodlade fläktlägen finns på:
Panasonic NE9 (primascroll 9)
Panasonic HE9 (superscroll 9)

Har en del som satt in dessa för att det fanns just den funktionen också.

Mvh
Andreas

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Någon pump som kan cirkulera värmen från kamin?
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2010, 15:10:08 »
Nu var det inte rent fläktläge han sökte utan han sökte en funktion som bara Toshiba har som avbryter värmeproduktionen och kör rent fläktläge tills det blir kallt och då startar värmeproduktionen igen automatiskt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Energipojkarna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Driver företaget Energipojkarna (Gbg)
    • www.energipojkarna.se
Då lärde jag mig något nytt ;)

Tackar..

Mvh
Andreas

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Någon pump som kan cirkulera värmen från kamin?
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2010, 23:20:17 »
Tyckte ni skrev att ni sålde Toshiba i en annan sträng !!
kanske bäst ni kollar vad era produkter klarar som ni säljer  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Energipojkarna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Driver företaget Energipojkarna (Gbg)
    • www.energipojkarna.se
Man blir väl aldrig fullärd?

Eller...

Kinesiskt ordspråk
"Den som tror sig veta allt är bara dåligt informerad.."

;)


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Någon pump som kan cirkulera värmen från kamin?
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2010, 23:29:16 »
Fullärd blir man nog aldrig men just den egenskapen är en av dom  som diskuteras väldigt mycket  när det gäller Toshiba eller frÃ¥gor i samband med kamin/öppen spis sÃ¥ det verkar underligt om ni inte visste det som försäljare av Toshiba :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Energipojkarna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Driver företaget Energipojkarna (Gbg)
    • www.energipojkarna.se
Nä jag visste faktiskt inte detta men det beror på att vi nyss börjat med dem och att det verkar vara en riktigt bra värmepump.

Snygg är den också, såg den hemma hos en kund förr ett par dagar sedan.

Försöker ta reda på lite mer och här finns ju ett perfekt forum för detta :)

Mvh
Andreas

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Någon pump som kan cirkulera värmen från kamin?
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2010, 23:35:02 »
Tyckte ni skrev att ni sålde Toshiba i en annan sträng !!
kanske bäst ni kollar vad era produkter klarar som ni säljer  ;)

Njae Andreas är nog ganska ny tror jag när det gäller försäljning av Toshibapumpar, han hade ivf inga med i sortimentet när jag var inne och kollade på hemsidan, så det är nog bra att han får vara med och lära sig lite här. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Någon pump som kan cirkulera värmen från kamin?
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2010, 23:41:32 »
Dessa modeller med frontluckor som åker ut tycker jag personligen inte är speciellt snygga vare sig dom heter Toshiba, Panasonic eller något annat.
Panasonic hade en med frontlucka som Ã¥kte ut  tidigare som var mer Ã¥t det silverfärgade hÃ¥llet och den tycker jag sÃ¥g helt ok ut.
Panasonic XE9/XE12LKE maskiner ser ocksÃ¥ helt  ok ut.
Daikin har eller hade ett par som såg vettiga ut.
Men detta är anbart mina synpunkter

Får passa på att be terho om ursäkt då det hamnade massa svammel i tråden han startade men jag hoppas han kan ge ett svar till sin arbetskamrat.
Be han då kontakta www.ventilationsutveckling.se som säljer dessa
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Någon pump som kan cirkulera värmen från kamin?
« Svar #11 skrivet: 06 oktober 2010, 20:05:40 »
jag tycker nya toshiban polar2 ser riktigt häftig ut med sin svängda frontlucka.
mitsubishi heavy hade också "sesam öppna dig" frontlucka, men den vek sig ut i ovankant och såg inte lika snygg ut, ser mer ut som pumpen är trasig.
samsung mont blanc har snygg lucka och en i övrigt snygg (men högljudd) innerdel.

Utloggad andhreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Någon pump som kan cirkulera värmen från kamin?
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2010, 17:44:08 »
Hmm fläktläge? På min Bosch med inställning heat + auto fläkt, så blåser det hela tiden även när jag eldar i kaminen. Men utedelen är avstängd. Är det normalt? Kör med "luftrening" igång, gör den funktionen att pumpen inte slutar att fläkta?

/andhreas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!