0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om husets effektbehov är 10 kW vid DUT så bör du ha en värmepump som ger minst 6.5 kW uteffekt vid DUT.Det kan vara mer lönsamt att dimensionera för ännu högre effekttäckning, men i de flesta egnahem har man en förbukning som gör att man kan tvingas förlägga dubbla kollektorer om man går på en ännu högre effekttäckningsgrad än 65%.(Som regel rekomenderar man inte mer än 400 meter kollektor/slinga)En effekttäckningsgrad på 65% brukar ge ca 500 kWh eltillskott/år, så ökar man dimensioneringen ytterligare så brukar man kunna spara ca 300-400 kWh/år som mest (om man inte dimensionerar för 100% effekttäckning vilket följdaktligen skulle ge ca 500 kWh/år i ytterligare besparing.)
Citat från: Rickard skrivet 10 december 2007, 08:31:09Om husets effektbehov är 10 kW vid DUT så bör du ha en värmepump som ger minst 6.5 kW uteffekt vid DUT.Det kan vara mer lönsamt att dimensionera för ännu högre effekttäckning, men i de flesta egnahem har man en förbukning som gör att man kan tvingas förlägga dubbla kollektorer om man går på en ännu högre effekttäckningsgrad än 65%.(Som regel rekomenderar man inte mer än 400 meter kollektor/slinga)En effekttäckningsgrad på 65% brukar ge ca 500 kWh eltillskott/år, så ökar man dimensioneringen ytterligare så brukar man kunna spara ca 300-400 kWh/år som mest (om man inte dimensionerar för 100% effekttäckning vilket följdaktligen skulle ge ca 500 kWh/år i ytterligare besparing.)Ok, låter ju rätt praktiskt. Har tagit reda på DUT för min ort (Malmö). Den är -16 grader. Har också tittat på medeltemperaturerna sedan 1984 för Malmö, som aldrig haft en dag i medel kallare än -10 grader sedan 1984. För det mesta är kallaste medeltemperaturen för en dag under ett år runt -5. Formeln ovan skulle leda till att dimensionera värmepumpen så den på egen hand klarat alla dagar sedan 1984, i alla fall i snitt per dag. Det vet jag är oekonomiskt jämfört med att satsa på en klenare pump. Det får mig att fundera på hur DUT räknas fram. Letade på nätet, men hittade inga formler. Vet du hur DUT beräknas?--- Mats ---
Fråga utopiazz om DUT:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2048.msg19296#msg19296Mats,Var hittade du temp-datan?Tack på förhand!mvh
i min värld är DUT en dimensionerande utetemp som en specifik byggnads värmesystem är dimensionerad för !DUT blir per automatik lägre, ju längre norrut vi kommer !text från :http://www.fresh.se/p93834/files/Varmeatervinning_SE-2376.pdfsid 4DUT (dimensionerande utetemperatur)Den beräknade utetemperatur för vilkenrumsluftens temperatur sjunker ett visst antalgrader (3°C) vid en extrem utetemperatur sominträffar högst en gång på x antal år.DUT varierar beroende på ortens klimat,samt hur tung byggnaden är.samt kopierat ur svensk fjärrvärmes hemsida !Byggnaders värmesystem är normalt dimensionerade så att den tillförda värmeeffekten motsvararbyggnadens värmeförluster ned till en viss dimensionerad utetemperatur (DUT). Attdimensionera värmesystemet till lägre utetemperaturer är oekonomiskt. Man accepterar m.a.o.redan idag att effektbrist kan komma att uppstå vid extrem kyla. Byggnadens termiskatröghet, dvs värmekapaciteten i förhållande till värmeisoleringen, kommer då till viss grad attutjämna kortvariga sänkningar av utetemperaturen.Genom att mera noggrant anpassa DUT till husets värmetröghet kan den anslutna effektensärskilt i medeltunga och tunga hus minskas. Det innebär emellertid att de tillfällen dåeffektbrist uppstår kan komma att inträffa oftare och effektbristen kan då också bli större änvad som idag är fallet. Gränsen för hur låg den anslutna värmeeffekten kan vara beror påvilken komfortnivå de boende är beredda att acceptera. Under projektets gång har representanterför företag och organisationer, som på olika sätt är intressenter i fastighetsbranschen,träffats och frågorna kring leveranskvalitet diskuterats.vi har tydligen lite olika uppfattningar om vad DUT står för, därav förvirringen !! mvh. ACE
Men efter att ha gått igenom ett antal värmepumpars COP-diagram och kört temperaturdata på dessa baserat på mitt hus effektbehov, kan jag säga att det är ett oekonomiskt sätt att välja värmepump. I snitt 500 KWH per år mindre el går det åt med NIBE 10 KW jämfört med NIBE 8 KW, och ytterligare 200 KWH med NIBE 14 KW.
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 10 december 2007, 21:56:14Men efter att ha gått igenom ett antal värmepumpars COP-diagram och kört temperaturdata på dessa baserat på mitt hus effektbehov, kan jag säga att det är ett oekonomiskt sätt att välja värmepump. I snitt 500 KWH per år mindre el går det åt med NIBE 10 KW jämfört med NIBE 8 KW, och ytterligare 200 KWH med NIBE 14 KW. Vilket sätt att välja värmepump är oekonomiskt? Är det regeln att ta 65 % av effektbehovet vid DUT tycker jag det är en vettig regel. Men lokala klimatet spelar roll också. Bor man kustnära, i synnerhet på västkusten, kanske det är ytterst sällan man kommer ner till låga temperaturer. De som har inlandsklimat har nog oftare låga temperaturer där mer än 65 % av DUT-effekten behövs. DUT är satt efter komfort medan värmepump dimensionerar man utifrån ekonomi så jag håller med om att det inte är en perfekt metod men den är enkel och fungerar tillräckligt bra.Jag tittade också på COP-diagram innan jag köpte pump. Blev lite tveksam till kvalitén på värdena. COP-värdena verkade i en hel del fall vara beräknade från effektvärdena ut och in med en decimal. Cirkulationspumparna saknas, de påverkar olika mycket för olika pumpeffekt. Till det kommer att det blir olika köldbärartemperaturer och olika temperaturdifferenser på varma sidan också. Det går att få en grov bild av vilken effekt som är lämpligast men man skall inte tro att det är en exakt kalkyl.