Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snart är det sommar igen! Edit (20060613): Nu är den här - sommaren alltsÃ¥!  (läst 5133 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Edit 20060613: Se nytt inlägg med driftsinfo om min anläggning längre ner i denna tråd!

Under den här delen av forumet händer det inte så mycket just nu. Konstigt, eller hur?! Så jag tänkte liva upp er med lite info om installationen av min frikyla.

Igår hängde jag upp två Veneto konvektorer FST 44. Jag skall ha en per plan. De ger som max (vid 7 gr in) 4,8 kw per styck. Jag hoppas att jag har tagit till lite i överkant när det gäller dimensioneringen och tror att konvektorerna skall räcka till för att kompensera en rätt hyftsad värmebölja.

I morgon kommer rörmokaren och kopplar in dem till hålet.

Tänk att kunna ha stängda fönster i sommar! Svalt, inga myggor, inga flugor etc inomhus, vad skönt det skall bli! Om allt fungerar som det är tänkt, förstås.

Är det någon som vet hur många watt kyla man ta ut ur ett hål på ca 200 m? Det beror förstås på tillströmning av vatten etc, men ungefär?
« Senast ändrad: 13 juni 2006, 11:43:38 av AndersB »
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snart är det sommar igen!
« Svar #1 skrivet: 07 november 2005, 12:34:10 »
Hmmm, jag ar kört min frikyla i höst och kan konstatera att en fläktkonvektor inte ger så mycket kyla om brinetempen är hög.

Hos oss har brine in legat på ca 12-13 grader (jordvärme), 15-17 grader ut. Kylan har inte räckt till, men rummet har blivit ca 4 grader svalare än utan kylan.

Om bergets grundtemp hos dig ligger på ca 6 grader, och du vintertid ligger på ca 0 grader, så får du kanske räkna med inkommande brinetemp till dina konvektorer på ca 7-12 grader beroende på årstid. Vid 12 grader ger inte dina fläktkonvektorer så mycket kyal som databladen ger vid hand (+7 grader).

Räkna med att du kan fÃ¥ ut ca 3 kW  :-\ kyla/konvektor i slutet av säsongen.

BorrhÃ¥let borde kunna ge lika mycket frikyla som det kan ge värme, detta förutsatt att värmepumpen är lika stor som den tillgängliga kyleffekten i dina fläktkonvektorer. (tror jag  :-\ ) Ju mer kyla du plockar ut ur borran desto varmare kommer den dock att bli, vilket pÃ¥verkar den kyla som dina konvektorer ger ifrÃ¥n sig. Det är dessutom lättare att värma berget än att kyla detsamma, i alla fall om man kommer ned till 0 grader vintertid sÃ¥ kräver det att ofantliga mängder energi plockas ut om borrans temp skall gÃ¥ under 0 grader. Att värma borran är därför lättare, dÃ¥ du inte fÃ¥r nÃ¥gon övergÃ¥ngseffekt (fast/flytande eller Ã¥ngfas) i borrhÃ¥let.

Det skall bli intressant att höra hur det fungerar för dig, med så pass rejäla konvektorer borde det fungera riktigt bra.

HÃ¥ller tummarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snart är det sommar igen!
« Svar #2 skrivet: 08 november 2005, 16:36:33 »
En undran gällande dina konvektorer, är det FST 44 eller FST 44+1 ?
Sannolikt 44 eftersom du skrev det... huvuddunk

Anledningen till min undran är att jag satt in ett 44+1 i hallen. Det är tre rörrader för kyla och en rörrad för värme. Värmen verkar räcka till med jag blev inte så värst imponerad av kyleffekten när det installerats. Å andra sidan kan det ha stått en del luft i systemet just då, och efter en natt blev det kallt så jag har inte kunnat testa det ordentligt efter det..
Just nu sitter cirkulationspumpen och tunnan aktiverat för att lufta systemet, får se om det blir bättre drag då. Har ca 7 grader in på brine.
Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Snart är det sommar igen!
« Svar #3 skrivet: 08 november 2005, 19:06:31 »
Rätt!
Det är 44 utan värme.
7 grader på brine in, det borde räcka till hyfsad kyla!
« Senast ändrad: 09 november 2005, 10:50:48 av AndersB »
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Snart är det sommar igen!
« Svar #4 skrivet: 09 november 2005, 15:13:33 »
Är det ingen som vet hur många watt kyla man plocka ut ur ett hål på ca 200 m?
Det beror förstås på olika lokala omständigheter, men ungefär........
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: Snart är det sommar igen!
« Svar #5 skrivet: 09 november 2005, 15:31:22 »
Är det ingen som vet hur många watt kyla man plocka ut ur ett hål på ca 200 m?
Det beror förstås på olika lokala omständigheter, men ungefär........

Enligt IVT får man ut 20 - 40 watt per meter hål. I ditt fall då, 4 - 8 kW.
Se: http://systemhandbok.ivt.se/Naturkyla.pdf

/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Snart är det sommar igen!
« Svar #6 skrivet: 09 november 2005, 16:06:57 »
Är det ingen som vet hur många watt kyla man plocka ut ur ett hål på ca 200 m?
Det beror förstås på olika lokala omständigheter, men ungefär........


I princip borde man kunna plocka ut ungefär lika mycket kyla som VP plockar ut i värme. Fördelen vid kyla är ju att det inte händer något dramatiskt om man försöker plocka för mycket. På sin höjd stiger tempen i borran och kylan blir sämre (vilket automatiskt minskar kyluttaget). I värsta fall får man dålig kyla i slutet av säsongen, men då startar man ju å andra sidan vintern med en uppvärmd borra. Om detta kan rubriceras som 'återladdning' kan kanske diskuteras (se separata trådar på detta ämne  ??? ), men det borde nog i alla fall ha en positiv effekt om man (heaven forbid!) befarar utarmning av borran.
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Snart är det sommar igen!
« Svar #7 skrivet: 10 november 2005, 15:13:50 »
Tack pen15en! Det var just dina siffror som jag var ute och for efter. Har nämligen för mig att läst om detta någonstans. Och de stämmer (såklart!) även med vad ni skriver, Rickard och N Lucas.
Skall bli kul att se i sommar hur det hela fungerar.
Elektrikern berättade idag att han hade kopplat så att när någon av konvektorernas termostater kallar på kyla så slår cirkpumpen till i kylkretsen och även brinepumpen i VP:n SAMT fläkten i konvektorn (på förinställd inställd fart). Det finns styrningar med automatisk fartändring på konvektorns fläkt, styrt av kylbehovet, men det tror jag inte att man behöver utan det borde räcka med de tre hastigheterna som jag förinställer. Standarkoppling skulle enligt elkillen egentligen ha varit att fläkten i konvektorn går hela tiden på inställt fartläge om kylläget är påslaget och när kyla påkallas av termostaten så skulle cirkpumparna slå igång.
Ingen större skillnad i praktiken kanske, men jag tycker att elektrikerns initiativ låter smakfullare. Och så spar man några ören, förstås.
Jag kan också berätta att i natt stod kranarna till de bägge konvektorerna öppna och trots att inte cirkpumpen till kylkretsen var inkopplad var det KALLARE i huset. Man kunde känna kylan välla fram ur konvektorerna och flänsarna därinne dröp av kondens. Huga!
Strax under 3,5 kw kyla ger varje konvektor på lägsta fart (till ett obetydligt ljud). Hålet bör således räcka till detta, i vart fall i teorin. Som sagt, jag tror att detta blir kalas.   
   
« Senast ändrad: 10 november 2005, 15:16:27 av AndersB »
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad NizzeHulth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme är bäst!
    • Bromsten nu
Hur långa rör?
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2006, 23:58:00 »

Fri kyla!!
Gratis är gott! :D

I mitt fall skulle jag behöva dra 16mx2 (dvs 32m T&R), för att kunna få en kylare där den behövs bäst, dvs på övervåningen.

Frågor:
Är det för långt?
Om inte, hur grova rör? 1" räcker det?

Nizze




VP Data: http://81.227.211.49/index.htm
Pump   IVT Greenline GL E 5   
Media   R407C   
Installerad    2001-09-28   
Borrat 140m
22 500 kWh/Ã¥r
Värmer cirka 160m2

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: Hur långa rör?
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2006, 03:39:34 »

Fri kyla!!
Gratis är gott! :D

I mitt fall skulle jag behöva dra 16mx2 (dvs 32m T&R), för att kunna få en kylare där den behövs bäst, dvs på övervåningen.

Frågor:
Är det för långt?
Om inte, hur grova rör? 1" räcker det?

Nizze
Du kan dra hur långa rör du vill. Du måste bara anpassa cirk.pump och isolering därefter.

Ang. rördimension.
Bestäm dig först vad du skall kyla med. Tillverkaren har spec som visar dig vilken dimension du behöver.
Jag kan aldrig tänka mig att du behöver mer än 22mm rör.

Glöm inte att sätta en generös backventil mellan avsticken så att du inte måste köra VP'ns CP.

Sedan, det där med gratis, det är bara billigare. Fläkten och CP'n drar ström, men inte lika mycket.
Är du riktigt snål skall du tycka om att svettas.

Mvh
pen15en

Lycka till
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
En del av er pustar & stÃ¥nkar säkert i värmen 8). Det gör inte jag  ;D!
Här är lite driftsinfo om min anläggning. Jag hoppas att det fungerar att ta upp en gammal trÃ¥d och göra den till ny, det finns ju en del teknisk info i trÃ¥den som det känns onödigt att behöva repetera.   

Jag har nu kört kylanläggningen under flera dagar. På dagarna har bägge konvektorernas fläktar gått på högsta hastigheten och det har varit över 30 grader ute. På kvällarna måste vi sänka fläktfarten, annars fryser man i de rum där konvektorerna sitter. Vi håller cirka 23-24 grader i övriga rum, dvs det är SVALT och SKÖNT i hela huset! Man får den där "eleganta varuhuskänslan" när man kliver in, om ni förstår vad jag menar.

Brinen har under full belastning gÃ¥tt upp till 12 grader som mest. Om jag gÃ¥r ner i fläkthastighet pÃ¥ nÃ¥gon eller bägge konvektorerna, sjunker tempen omgÃ¥ende ett par grader. Jag tror att vi kommer att behöva köra bägge pÃ¥ max om dagarna för att kyla ner hela huset (ca 160 kvm) ordentligt, om värmen hÃ¥ller i sig.     

Nu är jag ännu gladare att jag tog till i överkant när det gäller djupet på brunnen, samt att jag tog de största konvektorerna som jag kunde tänka mig mht till ljudnivån.

Vad jag har förstått av era inlägg kommer det att bli cirka 6-8 kw att kyla med i sluttampen av sommaren om hålet värms upp lite. Blir det 30 grader under en längre period tror jag att alla watten kommer att behövas.
Ã…terkommer med mer info senare.     
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad ronnyo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hur har det fungerat sedan 2006 Anders?

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Har inte varit inne här på ett tag så därför har svaret dröjt.
Jo, det har fungerat alldeles utmärkt. Jag är mycket glad & nöjd över installationen. Och över installatören! Det har nämligen uppstÃ¥tt smÃ¥, smÃ¥ läckor pÃ¥, tro det eller ej  :o, bägge konvektorerna. Helt plötsligt, cirka ett Ã¥r efter monteringen, började det lukta sprit i rummet (mer än vanligt, alltsÃ¥  :D). Men den fantastiske installatören har kostnadsfritt bytt ut konvektorerna utan att grymta, trots strul med felleverans under resans gÃ¥ng.
Jag har även varit i kontakt med tillverkaren i Italien och fÃ¥tt veta att de ändrat konstruktionen nÃ¥got och numera tillverkar denna produkt i egen regi. Det KAN ha varit problem med förre tillverkaren/leverantören, alltsÃ¥.   
Skulle jag göra om allt igen skulle jag göra precis likadant. Dvs välja samma leverantör, ta till i överkant när det gäller konvektorstorlek och se till att ha en riktigt djup borra.
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!