Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: rekomendationer Kylkonvektor  (läst 8011 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
rekomendationer Kylkonvektor
« skrivet: 18 mars 2010, 17:38:04 »
Har installerat en nibe 1145-10 bergvärmepump med 200m borra och tänkte utnyttja frikylan till en pizzeria, pizzerian är på 85kvm och på sommaren kan temperaturen komma upp i närmare 35grader så jag antar att det behövs modell storlek större :) utseendet spelar ingen roll, aggregatet ska sitta antingen i taket eller högt upp på väggen och termostat så den sköter sig självt.

Har ingen koll på vilka som tillverkar så jag skulle behöva rekomendationer på storlek och vad det finns för märke.

Nibe har även ett frikylekit till värmepumpen som heter PCS-44, behöver man ha en sån eller vad gör den för nytta? Har konvektorn lite elektronik i sig så startar ju den frikylepumpen så det berör väl inte värmepumpen??
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: rekomendationer Kylkonvektor
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2010, 18:38:00 »
Du kanske ska låta KB pumpen i VP dra runt brinet

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: rekomendationer Kylkonvektor
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2010, 23:08:00 »

Nibe har även ett frikylekit till värmepumpen som heter PCS-44, behöver man ha en sån eller vad gör den för nytta? Har konvektorn lite elektronik i sig så startar ju den frikylepumpen så det berör väl inte värmepumpen??
PCS-44 gör att du kan få ett helautomatiskt klimatsystem (både kyla och värme),precis som du är inne på så går det lika bra om du har konvektorer med lite intelligens i.

Som VP ORAKLET skriver så finns ju möjligheten att du ändrar KB-pumpens inställning så den går konstant (görs i servicemenyn). Dock är det onödigt på vintern så det gör ju att du behöver ändra den inställningen på vår och höst. Kolla också så pumpens flöde räcker för att kyla lokalen.

Vanliga märken är Carrier, Kinnnan, Geko, Frico. De flesta fläktkonvektorer går att koppla på kyla, bara de har kondensskål. Kolla på rinkabyror.se tex.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: rekomendationer Kylkonvektor
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2010, 23:28:44 »

Nibe har även ett frikylekit till värmepumpen som heter PCS-44, behöver man ha en sån eller vad gör den för nytta? Har konvektorn lite elektronik i sig så startar ju den frikylepumpen så det berör väl inte värmepumpen??
PCS-44 gör att du kan få ett helautomatiskt klimatsystem (både kyla och värme),precis som du är inne på så går det lika bra om du har konvektorer med lite intelligens i.

Som VP ORAKLET skriver så finns ju möjligheten att du ändrar KB-pumpens inställning så den går konstant (görs i servicemenyn). Dock är det onödigt på vintern så det gör ju att du behöver ändra den inställningen på vår och höst. Kolla också så pumpens flöde räcker för att kyla lokalen.

Vanliga märken är Carrier, Kinnnan, Geko, Frico. De flesta fläktkonvektorer går att koppla på kyla, bara de har kondensskål. Kolla på rinkabyror.se tex.


Här kan du läsa om hur jag har gjort och mina erfarenheter som garanterat kommer att hjälpa.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16192.0

Vill också slå ett slag för Kinnan som företag som erbjuder underbar service och har de bästa fläktkonvektorer jag någonsin träffat på. Sabiana är märket och jag har modellerna FST14, 24 och 34. Två med både värme och kyla i och en som bara ger kyla. Grymt tysta och fungerar kanon. Dessutom är kopplingsmöjligheterna nästan oändliga vilket gör dem till kanonalternativ även med en fru som inte tål ljud alls när det ska sovas.
Vill också varna för att mängden kondensvatten ofta blir rejält stor så att bara köra med skålar är uteslutet för mig. Det kommer uppemot 8 liter per dygn när det är varmt och fuktigt ute och då vill man inte råka glömma tömma en skål. Jag kör med avrinningsslangar och det funkar kanon hittills.

Mvh Rob

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!