Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Era lösningar pÃ¥ dränering frÃ¥n konvektorer?  (läst 1684 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne636373838

  • Gäst
Janne636373838
Era lösningar på dränering från konvektorer?
« skrivet: 06 april 2024, 18:31:12 »
Hej!
Hur har ni gjort med era dräneringar för kondens från konvektorer?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34916
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Era lösningar på dränering från konvektorer?
« Svar #1 skrivet: 08 april 2024, 09:37:13 »
Jag har en takkonvektor, kondensvattnet pumpas ut, jag har dragit en pex 16 mm som ligger en bit ned i isoleringen på taket och så går det ut på plåttaket och ned i hängrännan vid sidan av "vinkelbyggnaden" som konvektorn sitter i.
Kanske inte optimalt med tanke på att hängrännan kan rosta i förtid om man belastar med vatten stora delar av sommaren, men i övrigt har det fungerat bra.
Men rent generellt gissar jag att man borrar ett hål i väggen och drar ut en slang, ungefär på samma sätt som man gör med luftvärmepumpar.
Hur tänkte du göra?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Era lösningar på dränering från konvektorer?
« Svar #2 skrivet: 08 april 2024, 10:28:49 »
På min sitter en dränering som mynnar i ett avlopp i tvättstugan i våningen under.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersKN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Era lösningar på dränering från konvektorer?
« Svar #3 skrivet: 08 april 2024, 11:00:06 »
På bottenvåningen har jag borrat ett hål genom golvet och installerat avloppsrör med en membranvattenlås för att förhindra luktproblem.

På övervåningen har jag borrat ett hål i väggen och leder nu en 20 mm gummislang ut på taket på tillbyggnaden.

Det flödar ganska kraftigt här på sommaren, körer framledningstemperatur 3-4c grader på kylningen

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 129
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Era lösningar på dränering från konvektorer?
« Svar #4 skrivet: 08 april 2024, 16:16:45 »
Jag har en oprövad lösning för kommande sommar. Förra året så hade jag bara en 15mm slang som jag helt sonika borrat hål för ut från vinden på gaveln.

Jag har ett 40mm avstick från avlopsavluftningen på vinden (konvektorerna är vindsmonterade). På denna sitter sedan ett PUM vattenlås (membran, horizontellt, egentligen för tvättställ). Till denna har jag 3D-printat en övergång från 2x15mm slang och G32 gänga som sitter i membranlåset.

Bilder säger mer än tusen ord. Då konvektorerna sitter på vinden så blir detta smidigt, men är som sagt oprövat än så länge. Avluftningen är egentligen felbyggd, tror man har återanvänt gammalt rör för expansionskärl från ved/oljepanna, men det är tyvärr inbyggt i badrumsväggen. Tyvärr fattade jag inte detta förrän strax efter de lagt om taket för mig vilket retar mig till döds. Likaså ett läckage på avluftningen (därav den konstiga övergången mellan gjutjärn och plast fram och tillbaka) som doldes av att tidigare ägare hade lindat in allt i isolering (förmodligen för att det läckte, i tron om att det var kondens).
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!