Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Högt deltaT pÃ¥ Brine  (läst 17734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #45 skrivet: 23 januari 2016, 15:24:53 »
Idag är det mycket mildare än de senaste veckorna. FrÃ¥n -20 °C till -4 °C. Efter att ha avluftat startade jag pumpen och sänkte varmvatten börvärdet till 40  °C samt skruvade ocksÃ¥ ner driftspressostaten. Jag har ingen gasutveckling i värmesystemet för tillfället. Kan det bero pÃ¥ nÃ¥got annat än att det läcker i större mängd dÃ¥ trycket pÃ¥ högtryckssidan är högt.
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #46 skrivet: 23 januari 2016, 16:40:43 »
Man skullle ju kunna tänka sig att det är en liten läcka som inte läcker förren trycket blir högre såsom vid vv produktion.

Kanske,fast Ã¥ andra sidan borde det läcka lite ändÃ¥, det är ju  ingen topplckspackning eller liknande, utan ren metall i vvx.
Och om det läcker lite under långa körningar värme då borde det ge liknande problem iaf.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #47 skrivet: 23 januari 2016, 18:12:21 »
Om det är en utmattningsspricka så kan det mycket väl hålla sig 'nästan' tätt men när trycket höjer och slingorna spänner ut sig mera så kan det öppna sig och (mycket) mer gas läcker.

tycker ändock att kylnissen borde kollat brine och varmvattensidan efter köldmedel med en köldmedelsdetektor

R404a är en riktig fulgas GWP-mässigt  av dom idag tillÃ¥tna köldmedierna och det är bra om man stänger läckan sÃ¥ fort det gÃ¥r.

 

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #48 skrivet: 23 januari 2016, 20:41:38 »
När kylnisse kommer nästa vecka tänker jag försöka hÃ¥lla tyst gällande "vÃ¥ra" misstankar gällande platsen för läckaget och se hur han gÃ¥r tillväga, det blir en annan kylnisse än förra veckan, kanske han har bättre utrustning...  ::)
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #49 skrivet: 24 januari 2016, 11:30:37 »
Det er ikke normalt at "kylnisse" begynner Ã¥ lete etter en termisk feil. Var jeg deg ville jeg sagt til kylnisse hvor du mistenkte feilen var. Kylnissene skal ha en "kjølemedium sniffer", og dersom børverdien er 40 °C, vil han ikke finne feilen.  dontknow
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #50 skrivet: 25 januari 2016, 15:18:14 »
Kylnisse var här. Han trodde först inte att det var möjligt att det läcker genom värmeväxlaren, ringde ocksÃ¥ bossen innan och han behandlade mig som om jag inte visste vad jag pratade. Montören hade en "sniffare" med sig och den gav larm vid avluftaren ovanför pumpen och vid fördelningsstocken inne i huset. SÃ¥ nu är det verifierat, det läcker R404 genom kondensorn.  :(

Få se vad som ska hända, att byta hela anläggningen känns som ett bättre alternativ än att fortsätta satsa på en halt häst.

Försäkringsbolaget måste jag också koppla in på detta.

15 år bekymmersfri tillvaro gav denna pump oss. Det är väl helt ok ändå.
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #51 skrivet: 26 januari 2016, 06:11:16 »
Det problemet löste du nästan själv kan man säga.
Utan dina teorier hade han väl knappast ens letat där.
Bra jobbat.

Ett mycket ovanligt fel, i vart fall kan jag inte påminna mig att det hänt tidigare för någon medlem här i forumet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #52 skrivet: 26 januari 2016, 07:55:43 »
Tack till alla som bidragit och tack Rickard&co för detta forum.

Robert
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #53 skrivet: 26 januari 2016, 16:27:58 »
  tummenupp
Där ser man!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #54 skrivet: 31 januari 2016, 08:26:46 »
Hej, här är jag ändå!

För att återgå till rubrikens ämne, jag har kollat vad jag har för borrar och det visar sig att jag har tre hål. Nu var det ju 16 år sedan det borrades och jag kommer inte ihåg hur djupt det borrades i resp hål. Så här ser det ut. Hur ska jag gå till väga för att mäta brunnarnas djup?
« Senast ändrad: 31 januari 2016, 08:30:34 av rdonner »
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #55 skrivet: 31 januari 2016, 12:40:55 »
Om du absolut vill, så borde det gå genom att demontera en toppanslutning eller vad jag ska kalla det, på varje borra, och släppa ned en liten vikt som en mutter eller liknande med ett snöre som du sedan mäter upp.
Nackdelen är ju att du måste rundpumpa hela systemet efteråt för att få ut all luft.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #56 skrivet: 31 januari 2016, 16:16:54 »
Fiskelina och en bit armeringsjärn som man har borrat hål i fungerar också bra. Det är lätt att känna när lodet bottnar. Ta och slå i två spikar i en bräda med 2 eller 2,5 meters avstånd och linda upp linan kring spikarna. Sen är det bara att räkna antalet varv.

Lossar man bara en av propparna är det inte sÃ¥ stor risk för att det kommer in luft. Man bör göra expansionskärlet trycklöst först men säkerhetsventilen ska vara stängd. Är vätskeytan i expansionskärlet pÃ¥ samma höjd som proppen i borrhÃ¥let händer inget när man lossar den. Är vätskeytan i expansionskärlet högre rinner det ut en skvätt köldbärarlösning. 

Vad jag kan se är alla tre borrhålen seriekopplade. Det kanske inte är så konstigt att deltaT är högt.

« Senast ändrad: 31 januari 2016, 16:21:59 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #57 skrivet: 01 februari 2016, 07:22:04 »
Hur kan du se att alla är seriekopplade?
Tittar man pÃ¥ isbildningen sÃ¥ kan man i alla fall fÃ¥ för sig att de tvÃ¥ hÃ¥len i samma brunn är seriekopplade, men parallellkopplade med det hÃ¥let som ligger pÃ¥ sidan om?  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #58 skrivet: 01 februari 2016, 07:58:39 »
Den nedre av bilderna på brunnarna visar att de två borrhålen i den brunnen är seriekopplade. Från det övre går en slang uppåt i bilden och den andra nedåt. Vore de parallellkopplade tycker jag de borde gå åt samma håll in mot huset för att någonstans kopplas ihop med slangarna från borrhålet på övre bilden. Jag tolkar det som att en slang går mot det tredje borrhålet och den andra in mot huset, alltså alla i serie. Det skulle också förklara högt deltaT.

Men jag hÃ¥ller med om att isbildningen pÃ¥ övre bilden ger möjlighet till en annan tolkning. 
« Senast ändrad: 01 februari 2016, 08:00:11 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #59 skrivet: 01 februari 2016, 12:27:38 »
Håller med Roland, ritn visar ju också seriekoppling.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!