Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt deltaT pÃ¥ Brine  (läst 17780 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #30 skrivet: 20 januari 2016, 10:53:40 »
Läcker det till brinekretsen borde det väl bli högt tryck/läcka vid expansionskärlets säkerhetsventil?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #31 skrivet: 20 januari 2016, 11:34:26 »
strul... :)
« Senast ändrad: 20 januari 2016, 11:40:33 av rdonner »
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #32 skrivet: 20 januari 2016, 11:39:48 »
En modern köldmediedetektor (och en sÃ¥dan skall de ha och använda om de är värda sin köldcertifikat) skall kunna hitta en läcka pÃ¥ 3 gram per _Ã¥r_ (eller motsvarande 3 ppm köldmedie i luft )  - 5 gram per dag (ca 2.5 liter gas/dygn utläckt)  är att klassa som en enorm läcka som ligger typ 700 ggr högre än detektionsgräns...

Montörens köldmediedetektor bestod av en sprayflaska med såpvatten... nästa steg är att söka med UV-lampa, någon gång denna vecka ska det bli av.

Jag har haft en tanke om att det kan läcka in i värmekretsen, det verkar som jag inte lyckas få ut all luft från golvvärmesystemet, det pyser med jämna mellanrum i en av de automatiska avluftarna. Men det här är bara en vild gissning och antagligen inte sant (läs hoppas).
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #33 skrivet: 20 januari 2016, 11:42:57 »
Läcker det till brinekretsen borde det väl bli högt tryck/läcka vid expansionskärlets säkerhetsventil?

Dit läcker det nog inte, brinenivån/-trycket har jag koll på, nivån har bara sjunkit pga brineläckan som är fixad.
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #34 skrivet: 20 januari 2016, 11:58:15 »
Montörens köldmediedetektor bestod av en sprayflaska med såpvatten... nästa steg är att söka med UV-lampa, någon gång denna vecka ska det bli av.

Jag har haft en tanke om att det kan läcka in i värmekretsen, det verkar som jag inte lyckas få ut all luft från golvvärmesystemet, det pyser med jämna mellanrum i en av de automatiska avluftarna. Men det här är bara en vild gissning och antagligen inte sant (läs hoppas).
Ja, då kan det vara dit köldmediet tar vägen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #35 skrivet: 22 januari 2016, 11:00:42 »
OM det läcker köldmedium till värmesidan borde väl trycket i kretsen stiga när jag stänger alla avluftningsventiler? Ska testa det.
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #36 skrivet: 22 januari 2016, 15:28:15 »
Trycket steg inte på en timme. Nu är det kallt så pumpen går hela tiden. Men luft har jag i systemet. Kan bero på att jag fyllt på nytt vatten efter ett ingrepp vid en av fördelningsstockarna. Hur är det med syregenomtränging i golvrören. Kan det vara ett problem med rör som är 16 år gamla? Jag har Wirsbo 20 mm rör i hela huset.
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #37 skrivet: 22 januari 2016, 15:37:46 »
Även om det diffunderade luft genom golvvärmeslangarna kan inte det vara orsaken. Är det övertryck i värmebärarsystemet, vilket det ska vara om expansionskärlet fungerar som det ska och är trycksatt, kommer luften i golvvärmeslingorna att ha ett tryck större än lufttrycket. Det blir dÃ¥ nettodiffusion ut frÃ¥n slingorna, det är omöjligt att det kan bli en nettotransport av gas frÃ¥n lägre till högre tryck. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #38 skrivet: 23 januari 2016, 08:59:20 »
Efter senaste natt har jag tokmycket gas i värmesystemet, jag tappade ca 5 liter skummande vatten ut och det luktar lite syrligt. Är nästan säker på att det läcker köldmedie direkt i värmekretsen, har aldrig tidigare haft liknande problem med avluftningen.

Om läckan verifieras då montören kommer nästa vecka kommer jag att kassera denna pump, läste lite annanstans om gamla pumpar som reparerats och jag tror gränsen är nu nådd för denna (kompressorn byttes ju i fjol mars).

Kan någon ge mig råd om vilken pump jag ska välja. Har nu alltså Thermia Villa 120 med 9 kW tillsats (tillsatsen har jag inte haft på alls under dessa 16 år). Borrhål på 150 m och 50 m kopplade i serie. Totalförbrukningen på huset ligger kring 23000 kWh.
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #39 skrivet: 23 januari 2016, 09:57:29 »
Hei,
Be montørene ta med seg en "kjølemedium sniffer" når han kommer i neste uke. Det koster mer, og det går mer arbeidstimer å bytte hele VP, enn å bare bytte varmeveksleren.
« Senast ändrad: 23 januari 2016, 10:26:44 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #40 skrivet: 23 januari 2016, 10:38:47 »
Även om det diffunderade luft genom golvvärmeslangarna kan inte det vara orsaken. Är det övertryck i värmebärarsystemet, vilket det ska vara om expansionskärlet fungerar som det ska och är trycksatt, kommer luften i golvvärmeslingorna att ha ett tryck större än lufttrycket. Det blir då nettodiffusion ut från slingorna, det är omöjligt att det kan bli en nettotransport av gas från lägre till högre tryck.


Denna resonemang gäller bara om det är samma gas på båda sidorna - är det olika partialtryck för en gastyp så kan det diffusera mot högre tryck om partialtrycket för en gas är lägre på den sidan som har högre totaltryck.

Standard är tex att vattenÃ¥nga diffunderar in i bil-AC slangar över Ã¥ren fast det är betydligt högre tryck inne i slangarna - men partialtrycksmässigt sÃ¥ är det väldigt lÃ¥gt tryck pÃ¥ vattenÃ¥nga inne i systemet (pga. torkfiltret hÃ¥ller undan) pÃ¥ brÃ¥kdelar av mBar och mycket högre pÃ¥ utsidan (frÃ¥n nÃ¥gra enstaka mBar vintertid - > 25 mBar sommartid) - därför diffunderar vattenÃ¥nga in i slangen även om det är mycket högre tryck pÃ¥ andra sidan dÃ¥ uppfattning om 'tryck' försvinner helt medans det vandrar (diffunderar) i själva gummimaterialet mellan sidorna och det avger mer molekyler av gasen i frÃ¥ga pÃ¥ den sida som har lägst partialtryck och gummit absorberar mer molekyler än det avger  pÃ¥ sidan som har högst partialtryck och varje gassort arbetar helt oberoende av om det finns andra gassorter som vandrar samtidigt i gummi/plastmaterialet dÃ¥ de är precis lika främmande material som gummit i diffusionsfasen.

---

Att det bubblar och jäser ur brine/hetvattensidan låter som köldmedieläck och hade kunnat avgjorts med en köldmedidetetektor omedelbart på lite av ångan/gasen ovanför vattenyta, luftningsnipplar etc. sas. Det trodde jag var kollat redan vid förra besöket då det inte är speciellt långsökt att en ev. köldmedieläcka kan ta sig ut i vattenkretsarna om man har en maskin med brine som förlorar köldmedie...




Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #41 skrivet: 23 januari 2016, 11:01:04 »
Riktigt men då frågeställaren oroade sig för att det var diffusion av luft in i slangarna fanns det ingen anledning att krångla till resonemanget.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rdonner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa 120 inst. Ã¥r 1999
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #42 skrivet: 23 januari 2016, 11:32:26 »
Nu är det nog 99% säkert att det läcker R404 till värmekretsen via kondensorn. Stängde av pumpen satte på tillsats och avlutade. På en timme har systemet stabliliserats inget pys och fräs mer.

Nästa fråga då, det är möjligt att 404 läcker bara vid VV-beredning, kan jag justera något så att pumpen inte kan värma varmvatten utan det går på tillsats. Justering av driftspressostathögtryckpressostat?
« Senast ändrad: 23 januari 2016, 11:43:57 av rdonner »
Enplansvilla 260 m2 , golvvärme Wirsbo 20 mm, Thermia Villa 120 installerad 1999 placerad i separat garagebyggnad.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #43 skrivet: 23 januari 2016, 12:38:33 »
Hur kan läcka bara vid vvberedning, du har väl bara en kondensor?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Högt deltaT på Brine
« Svar #44 skrivet: 23 januari 2016, 13:16:09 »
Man skullle ju kunna tänka sig att det är en liten läcka som inte läcker förren trycket blir högre såsom vid vv produktion.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!