Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?  (läst 17537 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #45 skrivet: 17 juni 2011, 21:41:04 »
jo  men jag är faktiskt lite osäker pÃ¥ om man i de nyare maskinerna( har sysslat MKT med robuster de senaste Ã¥ren) kan göra som Lexus ville.  Tror inte det gÃ¥r att göra en sÃ¥ fin kurva, gick inte förr.

Men jag har inte pysslat så mkt med villa maskinerna de sista åren och är lite osäker på detta.
I dem maskiner jag sysslat mest med sÃ¥ kan man ställa in vad man vill,  kommer om jag orkar fixa sÃ¥nt styr till mig själv sÃ¥ jag kan ha vilken temp jag vill vid vilken utetemp jag vill,  men jag har fÃ¥tt stockholmsviruset och orkar helt enkelt inte *roflmao* *roflmao*

   

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #46 skrivet: 17 juni 2011, 23:07:17 »
OJ.
Har varit borta över dagen och i denna anspråkslösa tråd har det sannerligen grott i mellantiden. Kul!
Även om resonemangen stundtals inte varit jättenära ursprungsfrågorna är det kul att följa!
Tanken med en lite mer användarvänlig styrutrustning tilltalar mig. Antingen som Purjo föreslog med loggning som leder till åtgärdsförslag eller med adaptiva egenskaper som exempelvis skulle kunna skapa en snygg värmekurva och kanske analysera varmvattenbehov. Vidare borde man utan väderdata men med hjälp av utetemp och en barometer kunna se en temperaturtrend.
Husets värmetröghet borde kunna analyseras och ligga till grund för det påkallade värmebehovet.

Nåväl, nu var det inte möjligheter som dess som står överst på min önskelista. Jag vill få till en riktigt bra reglering i ett vindkänsligt hus med dubbla värmesystem, delvis i samma rum och med möjlighet att "brygga2 mkt varmvatten på sommaren.
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #47 skrivet: 18 juni 2011, 11:24:41 »
Jag har också skrivit själv.

Förutom att man måste kunna programmering och styr och reglerteknik som måste man förstå hur en VP fungerar.

Tokjan  Jag trodde att du visste vart din förÃ¥ngning hamnade oftersom du förstÃ¥r hur maskinen funkar?

Tycker du inte att det är bättre att bygga ett system som inte rÃ¥kar ut för start/stopp  än att soppa detta med plÃ¥ster i form av styr?

Jag gillar ett bra VVS sytem som fungerar utan avancerade styr, men sedan kan jag gärna komplettera med ett avancerat styr bara för sakens skull  eller för att lösa specifika problem *vinkar*

Jag varken kan eller vill ge mig in i kylkretsen men jag vet förångningen och kondenseringen.

Nu har jag inga problem med starter eftersom min pump bara har 3-4kw så den gör sin sista start någon gång
 i mitten av november och stannar inte igen förrän början av februari  ;D

Vad jag opponerade mig emot var att ha ett tjusigt styrsystem bara för displayen skull.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #48 skrivet: 18 juni 2011, 11:27:05 »
Ett smart styrsystem skulle ju kunna varna användarna för att det har gjorts många starter på en viss tid samt föreslå några standardlösningar på problemet (öppnade termostater, ökad hysters, mer volym).

Purjo
Vad vinner man mest på att låta pumpen stanna eller låta den gå till lite övertemp för att undvika stopp.

Eller åt andra hållet fördröja start mot lite undertemp.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #49 skrivet: 18 juni 2011, 18:42:49 »
Ja, det är frågan. Högre temp ger ju lägre COP. Vissa hävdar att många starter förkortar livslängden. Helt klart försämrar många starter/korta gångtider också verkningsgraden efrersom pumpen varje gång måste gå nån minut för att få upp arbetstempen.
Vart break even hamnar kan man (eller styrsystemet) räkna ut om man orkar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #50 skrivet: 18 juni 2011, 18:53:16 »
DÃ¥ mÃ¥ste  undertemp vara det mest ekonomiska.

Alltså att inte starta den igen bara för att framledning har sjunkit någon ºC utan vänta lite till.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34917
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #51 skrivet: 18 juni 2011, 19:50:47 »
Å andra sidan är det många som prioriterar komfort framför ekonomi, så ser man det på detta sätt så vore gradminutreglering ala Nibe och Thermia vara bättre.
Kostnadsskillnaden mellan att ha 1 grad kallare än önskat, eller 1 grad varmare är försumbar, men komfortskillnaden kan upplevas som stor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #52 skrivet: 18 juni 2011, 21:43:56 »
DÃ¥ mÃ¥ste  undertemp vara det mest ekonomiska.

Alltså att inte starta den igen bara för att framledning har sjunkit någon ºC utan vänta lite till.

Jo, men då måste man ju även ha övertemp så att genomsnittet blir önskad framledning. Annars blir det ju kallt inne.
Alternativet är varvtalsstyrning av kompressorn så att man kan hålla rätt framledningstemp hela tiden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #53 skrivet: 18 juni 2011, 22:53:39 »
Hei

www.beckhoff.com

varldens beste styrsystem

MVH

6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #54 skrivet: 20 juni 2011, 15:13:14 »
Var på SkogsElmia och kikade. ETA flispannor stod att beskåda med ett nytt styrsystem, om detta kan jag inte uttala mig. MEN det satt en RJ45 kontakt på systemet som standard. Utmärkt, går att styra var som helst ifrån med t.ex. IPhone, PC whatever som kör http.
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #55 skrivet: 29 juni 2011, 17:19:28 »
Jag tycker att stiebels styr är ganska bra men det har tagit lång tid att få kläm på det, det är MYCKET lättare att få en klar bild av det om man kopplar upp laptopen och då går det även att ändra ganska många gränsvärden.
det jag inte gillar är att ALLT är styrt från reglercentralen så om styrdatorn pajjar är det kört, du får inte ens igång elpatronen huvuddunk

Många (alla!?) kan köras i stand-alone-drift. Anvisningar finns i manualerna. Låter det dock vara osagt om elpatronen är med i gemet, eller om det bara är värmepumpen som går att köra.
Ändra en DIP switch, ta bort en bygel, sätt dit en givare och lägg på 230V på en plint. Lite utav ett lördagsnattsjobb det med. Körs med fast börväde, men det kanske fungerar tills Måndagen...
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken tillverkare har det smartaste reglersystemet?
« Svar #56 skrivet: 29 juni 2011, 22:52:47 »
det finns ju massor av fina parametrar som egentligen inte hör hemma i VP styret. Alltså sådant som man kan hämta hem externt och sedan utifrån valfri analys och gränsvärden etc påverka VPns inställningar så att den fungerar optimalt. Värden och förhållanden som är unika för fastigheten och användarna.

Jag tycker ett bra styr på VPn ska vara enkelt och därutöver erbjuda läs- och skrivbara värden via ett externt gränssnitt. Vad jag som individ eller en 3e-partsutvecklare sedan vill göra med detta faller utanför VP tillverkaren, så vida inte VP tillverkaren själv tar fram den typen av bolt-on-lösningar.

Det VP tillverkaren ska göra är att säkerställa att dessa data går att nå och bearbeta på ett enkelt sätt. Typ färdiga webservices eller liknande. Annars blir det för många kockar i grytan innan man själv kan börja bearbeta på en högre nivå.

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!