Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektmätning Luft-Luft  (läst 3626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skånes Tiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Effektmätning Luft-Luft
« skrivet: 08 december 2004, 23:01:09 »
Förmodligen hör denna fråga hemma på loggningforumet men jag chansar här eftersom vi är likasinnade på denna tråden ;-)

Hur loggar/mäter ni era LLVP ?
Jag kör på min VP på en egen säkring och det borde vara lätt att bara mäta effektuttaget på den proppen men vilka instrument finns tillgängliga för oss vanliga dödliga som inte vill lägga hela månadslönen eller bygga dem själva ?

Finns det andra intressanta metoder att mäta/logga LLVP ?

Jag har en Toshiba (samma som Mike tror jag)

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Effektmätning Luft-Luft
« Svar #1 skrivet: 09 december 2004, 07:25:33 »
Du sätter väl enklast en fast mätare på ledningen fram till VP, det finns enkla som bara mäter den momentana förbrukningen men oxo såna som man kan ställa så de loggar ackumulerad förbrukning.

Kolla Classe i Sjön
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Effektmätning Luft-Luft
« Svar #2 skrivet: 09 december 2004, 09:52:07 »
Det finns också mätare att köpa på Elkedjan eller Rusta tex. Dom mätarna stoppar man i vägguttaget och mäter bara på ansluten last. Man kan mäta spänning, ampére Kwh, kostnad, momentant effektuttag osv. Kostar ca 250 kr.
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

Utloggad Skånes Tiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Re:Effektmätning Luft-Luft
« Svar #3 skrivet: 09 december 2004, 11:42:46 »
Är det någon som vet var man kan köpa en billig strömtång som har PC-anslutning eller åtminstone möjligheten till det ???

Jag är egentligen bara intresserad vilken effekt min VP drar under en längre tid och det skulle vara roligt om man kunde få snygga grafer på det.

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Effektmätning Luft-Luft
« Svar #4 skrivet: 09 december 2004, 12:16:13 »
Citera
Är det någon som vet var man kan köpa en billig strömtång som har PC-anslutning eller åtminstone möjligheten till det.

Kjell & Co har en multimeter som man kan ansluta till PC:n via RS 232. Den kan mäta upp till 10 ACA.

Skall man rigga upp det sÃ¥ en längre tid för att logga sÃ¥ blir det ju dock livsfarligt.  :(
« Senast ändrad: 09 december 2004, 12:21:59 av Svante »
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra SkÃ¥ne. Konverterat 2011 frÃ¥n L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

Utloggad Svante

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Effektmätning Luft-Luft
« Svar #5 skrivet: 09 december 2004, 12:18:28 »
Citera
Det finns också mätare att köpa på Elkedjan eller Rusta tex. Dom mätarna stoppar man i vägguttaget och mäter bara på ansluten last. Man kan mäta spänning, ampére Kwh, kostnad, momentant effektuttag osv. Kostar ca 250 kr.

Men ni kör väl inte värmepumpen genom ett vägguttag ? Jag hade varit intresserad av en som man kan installera fast. Finns det någon sådan ?
Nibe 1245-10, UKV-100 volymtank,  180 meter borra. 200 kvm i Nordvästra SkÃ¥ne. Konverterat 2011 frÃ¥n L/L och direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.

Utloggad Skånes Tiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Re:Effektmätning Luft-Luft
« Svar #6 skrivet: 09 december 2004, 21:18:55 »
Är det verligen ingen annan här som kör med någon form av automatiskt loggning på sin VP ???

Springa och kika på mätaren samt räkna bort ett uppskattat värde på hushållsel + vatten får väl duga i värsta fall men nog borde det väl finnas någon som kör lite mer avancerat.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
Re:Effektmätning Luft-Luft
« Svar #7 skrivet: 10 december 2004, 10:51:57 »
Jag mäter kontinuerligt elförbrukningen på min Panasonic E9. Min är också kopplad direkt via eluttaget och det var inget problem enligt elektrikern. Däremot ligger just det uttaget på egen säkring. Förbrukningen varierar mellan 8-20 kwh/dygn beroende på utetemp och inställd innetemp. För några veckor sedan när det var -14 låg förbrukningen någonstans mellan 16-18 kwh/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!