Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: norchalans  (läst 17154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: norchalans
« Svar #45 skrivet: 12 december 2010, 11:09:23 »
Min gissning med den knappa informationen du gett eftersom du inte verkar vilja ha hjälp är att pumpen dels är för lite och dessutom sitter i ett hög temp system.
Bara att den sitter i ett hög temp system gör att den kroknar redan vid kanske -5
Är den dessutom för liten så är det inte alls orimligt att den bara kan värma till 19gr när det är 0 gradigt ute.
Varken tillverkaren eller general agenten har något som helst ansvar om det ligger till så utan det är installatören som ska bära hund huvudet.
Fel installationen är även det installatörens ansvar.
Tycker istället man borde ge all heder åt general agenten som gjort långt mycket mer än dom behöver.

"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: norchalans
« Svar #46 skrivet: 12 december 2010, 19:40:02 »
Min "Altherma" som kanske kommer från samma tillverkare som din går så jäkla klockrent. Tar inte eltillskott förrän -12 och vi har varmt o skönt (20,5) men vi kan få det varmare om vi vill. Har du ett högtempsystem så skyll inte på pumpen utan på den som sålt den till dig. Min pump har under tiden 12/11-12/12 haft en genomsnittsförbrukning på 40,6 kWh/dygn. Har troligtvis fått rätt på alla inställnngar nu, vet inte om jag vågar laborera mera med den. Vill du ha hjälp med kurvor osv så PMa mig.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: norchalans
« Svar #47 skrivet: 12 december 2010, 22:12:29 »
Nu vet vi inte om det är hög temp system men det värkar så.
Jag vet iaf att jag har låg temp system 42gr fram lednings temp vid 11,5 minus och 22,1gr inne Thumbsup
Lite bilder på installationen och elementen samt lite fakta om huset hade inte varit fel för då hade man sett direkt vad som var felet.
Men nu har TS istället valt att att bara gnälla och det gagnar ingen och får definitivt inte pumpen att funka bättre huvuddunk
« Senast ändrad: 12 december 2010, 23:28:36 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Browning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: norchalans
« Svar #48 skrivet: 12 december 2010, 22:23:00 »
Som jag tidigare skrivit och redogjort för gÃ¥ngen och historien i mina TIDIGARE inlägg sÃ¥ tror jag nog att det är flera av er som ocksÃ¥ tröttnat. Som sagt var hoppas att inte fler blir drabbade pÃ¥ detta sätt  :(.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: norchalans
« Svar #49 skrivet: 12 december 2010, 22:56:17 »
Jag försöker hålla mig neutral i denna typ av ämnen.
Som alla säkert förstår får jag löpande information från andra som är och har varit inblandade i denna infekterade debatt, och sitter inne med information som ger mig en annan insikt i sakfråga än vad som framkommer i diskussionen.

Då jag inte anser att vare sig företag eller privatpersoner skall hängas ut offentligt i ett forum som detta håller jag dock den info jag har för mig själv, och försöker styra upp det som skrivs på ett sätt som gör att ingen enskild människa blir nedgjord offentligt här i forumet.
Vare sig personerna i företaget eller Browning skall behöva utsättas för offentlig smutskastning.

Detta forum är till för att vi tillsammans skall hjälpa varandra att köpa rätt saker, och om det inte blir rätt, försöka hjälpa varandra att komma vidare och minimera de brister som finns.
Då Browning uppenbarligen inte har varit intresserad av detta är det inte lätt för någon att komma vidare.

Det finns många sajter som uppmuntrar till smutskastning, och jag rekommenderar än en gång alla som vill hämnas på en påstått inkompetent leverantör att utnyttja dessa sajter, och respektera de regler jag har för detta forum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: norchalans
« Svar #50 skrivet: 13 december 2010, 02:58:14 »
Som jag tidigare skrivit och redogjort för gÃ¥ngen och historien i mina TIDIGARE inlägg sÃ¥ tror jag nog att det är flera av er som ocksÃ¥ tröttnat. Som sagt var hoppas att inte fler blir drabbade pÃ¥ detta sätt  :(.

Varför PMar du mig inte om du vill ha hjälp? Vill du inte ha hjälp så är det ju upp till dig.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Browning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: norchalans
« Svar #51 skrivet: 13 december 2010, 09:38:48 »
Ett sista inlägg. Jag har ocksÃ¥ av hänsyn till bÃ¥de mig själv och andra utelämnat en hel del mkt otrevligheter av allvarlig karaktär ( det är inte bara inställning av nÃ¥gra kurvor ),som hänt i detta ärendet under dessa 3 Ã¥rs tid detta pÃ¥gÃ¥tt. Jag tycker inte själv hellre man skall smutskasta nÃ¥gon men när ett sÃ¥ pass stort företag inte vill fullgöra det Ã¥tagande som dom skriftligen Ã¥tagit sig att göra och dÃ¥ som jag kämpat i motvind hela tiden och dÃ¥ det kostat mig en massa bÃ¥de ekonomiskt ( har just nu en av Sveriges dyrast elpanna  :( )och med hälsan sÃ¥ tycker jag att det är rätt att omnämna det här pÃ¥ ett sÃ¥ pass kunnigt forum som detta, sÃ¥ att inte fler blir drabbade ( men jag hade väl fel, det hade jag ocksÃ¥ när jag trodde pÃ¥ företaget ). Jag är inte främmande för hjälp och att jag till t o m vill betala för hjälpen men tyvärr sÃ¥ har jag blivit lÃ¥sad av att anlita hjälp " utifrÃ¥n ". Jag är i grunden en mkt positiv person och nu fÃ¥r man väl " bita i det sura äpplet " och försöka komma igen och se efter en annan värmemöjlighet.  SÃ¥ tack ni som engagerat er och inget ont om detta forum som vissa andra skriver i sina inlägg ( ja jag läser mkt pÃ¥ detta forum och det kommer jag nog att fortsätta med oavsett värmekälla. )!! Hoppas att ni alla fÃ¥r en VARM OCH TREVLIG JUL!! ( jag har själv önskat mig filtar och tjockare lÃ¥ngkalsonger i julklapp, om man nu fÃ¥r nÃ¥gra ).  tomte::!.

PS, BLASER DU HAR PM, DS
« Senast ändrad: 13 december 2010, 10:12:12 av Browning »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: norchalans
« Svar #52 skrivet: 13 december 2010, 10:49:28 »
Om dina inlägg representerade en allmän uppfattning om värmepumpen i fråga hade jag inte varit lika kinkig med vad du skrivit.
Nu verkar ju de flesta, efter vissa barnsjukdomar som åtgärdats, vara rätt nöjda med sina värmepumpar, och att i det läget gå ut och varna för fabrikatet, importören o.s.v. blir liksom inte rätt.

Det hade varit mycket bättre om vi tillsammans hade kunnat utreda vad som gått fel, och sen kunnat varna andra för att inte göra samma misstag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!