Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: installera luft/vatten tillsammans med ny vedanläggning Hjälp  (läst 20080 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Om det kostar 40 000 att borra och jag inte kan fixa vare sig rördragning eller grävarbeten som ska göras gratis (det måste väl gå några rör från borrhålet till huset?) så lär jag väl få lägga på en del till, så låt säga 50 000 i runda slängar. Jag sa 2 MWh, du 3, så 2,5 MWh kanske är rimligt? Då tar det ca 25 år att betala tillbaka lånet med ränta...
en 7 kw bosch vp kostar 46000 kr + borrhål 44000kr vilket blir 90000 kr. En luft vatten 10kw kostar 43000 + innedel för 25000 kr vilket blir 68000 kr skillnad 22000 kr. I borrningen ingår grävning och slang mellan hus och borrhål. I luft vatten priset ingår inte grävning samt gjutning av fundament utan det tillkommer. Rör jobbet bör vara ungefär likvärdigt. La in umeå/Fagerlund i Bosch kalkylprogram förbrukning 20500kwh för värme samt 4500 för vv 55 grader framledning vid dut önskad effekttäckning 70% vid bergvärme 85% vid luft vatten enligt Bosch rekomendationer. Bergvärme 7 kw 8250kwh+120kwh spets luft vatten 10kw 9820kwh+2110kwh spets skillnad 3560 kwh + att luft vatten kräver högre säkring för att den kommer att gå som ren elpanna en del av året ca 1000kr. Ett bra alternativ söderut men norrut tycker jag det är mera tveksamt när det skiljer så lite pengar i investering men det är ju min åsikt smaken är ju som baken delad :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Jo jag vill gärna se en bra jämförelse i samma typ av hus där du redovisar hur mycket driftkostnaden skiljer och hur mycket investeringen skiljer i tex Sundsvall eller Umeå det hinner du fixa till eftermiddagen när jag är tillbaka tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Du har ett eget program att slå siffrer i
För det gör du väll innan du delar ut råd och rekomendationer
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
borrhål 44000kr
I borrningen ingår grävning och slang mellan hus och borrhål.
I luft vatten priset ingår inte grävning samt gjutning av fundament utan det tillkommer.

Jag hittade en borrningskalkyl på nätet och landade på 73 000 för borrning (200 m hål, 20 m till berg, 15 m från huset) före rot, alltså ca 20 kkr upp på din kalkyl efter rot-avdrag.

Grävning vid luft/vatten? Min pump står på lecablock på en grushög. Ingen grävning, ingen gjutning. Grus och block kostade inte många kronor. Så de 22 000 i skillnad blir helt plötsligt 40-45 kkr, alltså i närheten av de 50 kkr som Energimyndigheten anger som riktvärde. Elbesparing 3000 gör att det tar ca 15 år att tjäna igen pengarna.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Du har ett eget program att slå siffrer i
För det gör du väll innan du delar ut råd och rekomendationer
Siffrorna i exemplet ovan är från VPW2100 vilket är Bosch kalkyl program men du som har tillgång till tex Thermias program som både har luft vatten och berg vp kan väl presentera lite siffror därifrån så får vi se hur mycket det skiljer mellan luft och berg i Umeå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Jag hittade en borrningskalkyl på nätet och landade på 73 000 för borrning (200 m hål, 20 m till berg, 15 m från huset) före rot, alltså ca 20 kkr upp på din kalkyl efter rot-avdrag.

Grävning vid luft/vatten? Min pump står på lecablock på en grushög. Ingen grävning, ingen gjutning. Grus och block kostade inte många kronor. Så de 22 000 i skillnad blir helt plötsligt 40-45 kkr, alltså i närheten av de 50 kkr som Energimyndigheten anger som riktvärde. Elbesparing 3000 gör att det tar ca 15 år att tjäna igen pengarna.
Det kommer att spräcka min kalkyl om man behöver 22 meter foder rör och 15 meter från huset och 200 meters borrhål och kanske priserna ligger högt i Umeå men där jag bor betalar man inte så mycket för borrningen i alla fall. Men i kalkylen jag gjorde räknade programmet med 150 meter aktivt djup och borrar man så mycket extra som 200 meter +22 meter jordvärme kommer det skilja lite mera än 3560 kwh. Klart grus och block funkar men det ska i alla fall på platsen av nån och jag tror inte installatörerna kör grus och gräver gratis. Jag har inte för avsikt att påverka nån till att välja bergvärme före luft vatten men jag tycker att man ska presentera fakta så gott det går sen är det upp till var och en att välja det som passar. Får se om Cocacola kommer med en kalkyl ska bli intressant att se om det skiljer mellan fabrikaten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Så som gården ser ut så kommer borrhålet hamna en bra bit från huset, och när det byggdes, på 1800-talet, så la man det på högsta punkten, som är en ås. Exakt hur långt det är till berg vet jag inte, men eftersom den handgrävda brunnen är 11 m så tittade jag på jordartskartor och där gissar man på 15-25 m djupt jordlager.

När jag läst härinne så har man ofta rekommenderat ganska djupa hål här uppe, för att få tillräcklig effekt, därför drog jag till med 200 m.

Man ska presentera fakta, men inte skönmåla, och inte förutsätta att alla andra värderar på samma sätt. Här uppe påverkas huspriserna endast marginellt, beroende på att husen är så billiga till att börja med. I Robertsfors kostar en normal villa ca 500 000. Extra investeringar i värmepump, finare badrum, dyrare kök, osv, får man inte tillbaka genom högre pris vid försäljning. Inne i Umeå stad är det annorlunda, men där får man å andra sidan inte borra hursomhelst, eftersom det kommunalt ägda energibolaget vill ansluta hela stan till fjärrvärme. Sånt här gör att kalkylerna måste ta hänsyn till annat än bara elförbrukningen. Vi hade exempelvis knappast återanvänt ett borrhål, därför att vi knappast bor kvar här om 20 år.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Vi har också låga huspriser men nog värderas ett hus med billig uppvärmning högre för din luft vatten vp lär knappast vara kvar om 20 år utan har blivit utbytt till en ny. Som jag skrev tidigare i tråden det finns ställen där bergvärme inte funkar på grund av olika saker och då är luft vatten ett bra alternativ om det inte går att gräva jordvärme för det ligger som nr 1 tom före bergvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har ingen riktig koll på genomsnitts tempen men bor ca 10 mil söder om Sundsvall och vi har ofta runt 0an tror jag i alla fall.

Ja ska man få vv ur acktanken måste man köra fast kondensering mot tanken men då blir ju cop sämre har hört siffror runt 30% men vet inte om det stämmer.

Endera köper du luft vatten anläggningen till riktigt bra pris eller så har du väldigt bra elpris om det tar så lång tid och jag tror det skiljer mera i Umeå gissar på 3000kwh och du blundar fortfarande för att hålet räcker länge samt att vp troligtvis räcker längre.

Men Smurfen, du vet inte alltsÃ¥ vilket klimat det är i Sundsvall och du tror att du själv har ganska mycket kring nollan; du vet alltsÃ¥ inte ens hur klimatet är där du själv bor? Men du har i alla fall hört att det är 30% sämre att köra fast än flytande även om det inte stämmer trots att du inte känner til varken klimatförutsättningen eller S-valls framledning etc? Det är väldigt mycket "gissa", "tror" och "har hört" hela tiden. Är det inte bättre att underbygga din argumentering pÃ¥ fakta istället och kanske t.o.m. välja att inte skriva nÃ¥got om du inte har en aning?  ;)

Jag citerar mig själv också: "Men utan S-valls medverkan tror jag inte vi kommer mycket längre...".

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Vet du hur många dagar du har runt nollan där du bor utan att fuska och kolla upp det. Att det skulle vara 30% sämre med fast kondensering kommer från en fråga till jag ställde till Nibe för några år sen när jag funderade på en liknande lösning som Ts men som jag skrev vet inte om det stämmer och det baseras naturligtvis på ett vanligt rad system lämpligt för vp med max temp på 50 grader och klimatet mellan Sundsvall och där jag bor skiljer antagligen inte så mycket. Eftersom du inte gillar tror så har du antagligen fakta hur mycket det skiljer i Sundsvall med framledning 55 grader vid dut. Tycker det är helt ok att skriva vad jag tror om man skriver just att man tror. Det har är ett forum för disskussioner mellan oftast glada amatörer och då blir det mycket tro och tycker och inget i tråden hittills tyder på nått annat heller men kanske Cocacola kommer med en kalkyl snart så får vi lite mera fakta för min kalkyl är också fakta om programmet räknat rätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
10 mil söder om Sundsvall efter kusten har du en medeltemperatur på runt + 4-6 grader, lite inåt landet men på samma breddgrad ca 1-2 grader lägre
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Kom på en sak till i Ts fall som tänker elda när framledningen är som högst kanske inte 30% sämre vid fast kondensering är helt fel ? Undrar hur mycket det skiljer mellan en luft vatten fast kondenserad mot tanken och mellan en bergvärme anläggning med flytande kondensering men naturligtvis inkopplad mot tanken. I kalkylen jag tog fram från Bosch går ju båda anläggningarna med flytande kondensering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
nej nej nej Smurfen ... Det här grejar du galant ,, med dom gedigna kunskaper och långa erfarenheter du har av dimensionering av Luft-Vatten ... Då behövs inga "proffsråd"
Du vet det jag skriver och delger är ju bara "löjligt"  dÃ¥ kan du sitta i din hörna sÃ¥ sitter jag i min  tummenupp

Kör pÃ¥ nu smurfen  ::) Det skapar mycket jobb pÃ¥ eftermarknaden
cocacola wave wave
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Nu blev det riktig sandlåda. Tråkigt när man inte kan visa upp toppen siffror på en luft vatten i Umeå eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Jo jag kan på TS hus... Bara man vet vilka produkter som passar
Men det hör inte till saken ,,, Du kan ju det här Smurfen  ::)  sÃ¥ vad ska du med mina rÃ¥d och erfarenheter till?

cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!