Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: installera luft/vatten tillsammans med ny vedanläggning Hjälp  (läst 20080 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Har ingen riktig koll på genomsnitts tempen men bor ca 10 mil söder om Sundsvall och vi har ofta runt 0an tror jag i alla fall och bor man där det ofta ligger runt -10 då är nog bergvärme att föredra. Effekten sjunker ju rätt mycket på en luft vatten fast med tank kan man ju gå upp i storlek så då räcker ju effekten till det är endast cop som blir lägre. Man kan säkert fixa bergvärme för 90000kr också om man väljer tex en 1226 för 42400 kr borrar för drygt 40000 kr så ska det kanske kunna hamna på rätt sida om 90000 kr. Tror inte det är lika vanligt med hem installerade berg vp som luft vatten undrar varför Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Tsss... (=tessk).  ;)

Varför är så många här inne så fixerade vid bergvärme som den enda rätta lösningen på allt?

Det undrar jag med ...  NÃ¥gon/nÃ¥gra fÃ¥r gärna förklara...

Jag har byggt flertalet "kombi anläggningar" sol ved flytande vp och fastkondensering hetgas el olja  i olika kombinationer .  Fria valmöjligheter vad gäller allternativ för uppvärmning  .. det är nÃ¥got jag rekomenderar.

I Mina trakter :) kan en rätt dimensionerad /kopplad luft-vatten vp tex  lämna ca 2,5 i cop  om radiatorena klarar att värma huset med 65 grader vid dut  i exemplet jag räknat med spar lv maskinen 12070 kwh , byter vi till en bergvärmepump rackabang kopplad  6kw (huset har en toppeffekt pÃ¥ 8,7) blir det enligt schablonen 12375kwh i besparing om vi borrar 120m....   (med Rackabang kommer en massa problem, hysteres inga termostater mm ::))

smurfen
när hysteresen i mÃ¥nga anläggningar är uppställda kommer du rätt nära och över 47 grader vid framräknat bör 34 i DUC..  ::)   
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Men nu bor ju inte ts i dina trakter utan i Sundsvall där det är betydligt kallare och han har redan tankar så han lär inte behöva värma många grader över börvärde oavsett bergvärme eller luft vatten och jag tycker naturligtvis han ska behålla veden och ordna till en bra kombi anläggning. Hur mycket kostar din luft vatten anläggning respektive berg anläggning installerad och klar ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
ja skillnaden på besparing är med luft vatten i sundsvall och stockholm på identisk fastighet.
stockholm 12070 kwh
sundsvall  11236  kwh
Har man en bra ved anläggning sen tummenupp

Pris pÃ¥ en installation av en --- anläggning  :)  DÃ¥ fÃ¥r bli kund smurfen , Annars är det smygreklam..
men skillnaden ligger mellan 25-35 tkr beroende på vad man tvingas utrusta bergvärmepumpen med pågrund av hög effekt täckning
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Nja jag tror nog en 6 kw vp i ett hus med effektbehov av 8.7 kommer att gå rätt bra utan problem och ska du få till så fina siffror på en luft vatten anläggning behöver du en rejäl tank och en rejäl vp men visst går det men till samma eller i alla fall nästan samma kostnad som bergvärme då är det inte intressant om man har möjlighet att borra framförallt om man tänker lite längre till nästa vp då borrhålet finns kvar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
6kw vp i ett gammalt 80-60 som man klarat att redan räknat om till 65-50 .
nej du smurfen , den vp sätter inte jag dit utan tank.. vill någon annan göra det varsegod.
 
man måste se till helheten , Vad klarar den termiska avspeglingsytan av. är den tillräckligt stor för att hinna med att kyla av vattnet om du går från 0,1lps i 20 grader delta upp till 0,13 med den lägre framledningen för att till slut nå 0,2 lps i 7 graders delta som vp vill ha .. så klarar distrubutions systemet av detta ? klarar avspeglingsytan av detta ?
hur nära bör värdet reglerar en sån installation? Att sträcka reglerparametrarna till bristnings gränsen är inte en bra installation .. tvingas man till det är det ett vvs tekniskt fel och jag anser att det är den vägen man ska gå för att komma till rätta med problemen ..
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag matade in sÃ¥ detaljerat som möjligt i Energimyndighetens kalkyl och fick en skillnad pÃ¥ ca 2000 kWh per Ã¥r mellan bergvärme och luft/vatten, vilket betyder att det skulle ta 20-30 Ã¥r att betala mellanskillnaden  i  investeringskostnad (nej, jag fixar ingen rördragning pÃ¥ egen hand).
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
6kw vp i ett gammalt 80-60 som man klarat att redan räknat om till 65-50 .
nej du smurfen , den vp sätter inte jag dit utan tank.. vill någon annan göra det varsegod.
 
man måste se till helheten , Vad klarar den termiska avspeglingsytan av. är den tillräckligt stor för att hinna med att kyla av vattnet om du går från 0,1lps i 20 grader delta upp till 0,13 med den lägre framledningen för att till slut nå 0,2 lps i 7 graders delta som vp vill ha .. så klarar distrubutions systemet av detta ? klarar avspeglingsytan av detta ?
hur nära bör värdet reglerar en sån installation? Att sträcka reglerparametrarna till bristnings gränsen är inte en bra installation .. tvingas man till det är det ett vvs tekniskt fel och jag anser att det är den vägen man ska gå för att komma till rätta med problemen ..
cocacola
Då lär det ju vara bättre att byta några raddar och köra 58-49 för du vet väl att det är grova rör så det är inga problem att byta raddarna. Nu blir det bara löjligt när man hittar på uppgifter efter hand ingen har snackat om 80-60 system vad hittade du det nånstans Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Jag matade in sÃ¥ detaljerat som möjligt i Energimyndighetens kalkyl och fick en skillnad pÃ¥ ca 2000 kWh per Ã¥r mellan bergvärme och luft/vatten, vilket betyder att det skulle ta 20-30 Ã¥r att betala mellanskillnaden  i  investeringskostnad (nej, jag fixar ingen rördragning pÃ¥ egen hand).
Endera köper du luft vatten anläggningen till riktigt bra pris eller så har du väldigt bra elpris om det tar så lång tid och jag tror det skiljer mera i Umeå gissar på 3000kwh och du blundar fortfarande för att hålet räcker länge samt att vp troligtvis räcker längre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Den rörliga elkostnaden är ganska prick 1 kr/kWh enligt mitt elpris, så även om jag skulle tjänat 3000 så förändrar det väldigt lite.
Huspriset påverkas inte alls, inte här ute på vischan, fem mil från Umeå, och om 12 år går jag i pension så då vill jag inte ha några lån på sånt här kvar. Därav är en kort återbetalningstid gynnsam, dvs luft/vatten.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Hittar pÃ¥ ... Jag ger exempel  smurfen . och fakta pÃ¥ dom ... Vad gör du? Antar   tummenupp

Läs  mina inlägg
Det undrar jag med ...  NÃ¥gon/nÃ¥gra fÃ¥r gärna förklara...

Jag har byggt flertalet "kombi anläggningar" sol ved flytande vp och fastkondensering hetgas el olja  i olika kombinationer .  Fria valmöjligheter vad gäller allternativ för uppvärmning  .. det är nÃ¥got jag rekomenderar.

I Mina trakter :) kan en rätt dimensionerad /kopplad luft-vatten vp tex  lämna ca 2,5 i cop  om radiatorena klarar att värma huset med 65 grader vid dut  i exemplet jag räknat med spar lv maskinen 12070 kwh , byter vi till en bergvärmepump rackabang kopplad  6kw (huset har en toppeffekt pÃ¥ 8,7) blir det enligt schablonen 12375kwh i besparing om vi borrar 120m....   (med Rackabang kommer en massa problem, hysteres inga termostater mm ::))

smurfen
när hysteresen i mÃ¥nga anläggningar är uppställda kommer du rätt nära och över 47 grader vid framräknat bör 34 i DUC..  ::)   
cocacola

jag ska hjälpa dig med ett förtydligande ... du ser att det stÃ¥r. i mina trakter  om radiatorena klarar att värma huset med 65 grader vid dut  ... det innebär i exemplet att det är ett gammalt hus ,,,, sundsvall byggt 120 m2 1986  i ett plan med ett 55-45 system har enligt programmet en toppeffekt pÃ¥ 4,5 kw ..
det är trÃ¥d skaparens hus  .... vilket är hitta pÃ¥?
eller är det där du ska ha in en 6kw bergvp utan tank?
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Mecaterm ,, det är en skapelse av Hans Ljung/viking persson   .. finns maskiner runt om i landet i Flash serien som har mer en 20 Ã¥r i drift. hur länge en vp hÃ¥ller har till stor del med att göra  vilka förutsättningar den gÃ¥r med..
är den vvstekniska delen rätt  tummenupp  Ja dÃ¥ blir bÃ¥de husägare och försäkringsbolag glada.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Endera köper du luft vatten anläggningen till riktigt bra pris eller så har du väldigt bra elpris om det tar så lång tid och jag tror det skiljer mera i Umeå gissar på 3000kwh och du blundar fortfarande för att hålet räcker länge samt att vp troligtvis räcker längre.

Om det kostar 40 000 att borra och jag inte kan fixa vare sig rördragning eller grävarbeten som ska göras gratis (det måste väl gå några rör från borrhålet till huset?) så lär jag väl få lägga på en del till, så låt säga 50 000 i runda slängar. Jag sa 2 MWh, du 3, så 2,5 MWh kanske är rimligt? Då tar det ca 25 år att betala tillbaka lånet med ränta...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Hittar pÃ¥ ... Jag ger exempel  smurfen . och fakta pÃ¥ dom ... Vad gör du? Antar   tummenupp

Läs  mina inlägg
jag ska hjälpa dig med ett förtydligande ... du ser att det stÃ¥r. i mina trakter  om radiatorena klarar att värma huset med 65 grader vid dut  ... det innebär i exemplet att det är ett gammalt hus ,,,, sundsvall byggt 120 m2 1986  i ett plan med ett 55-45 system har enligt programmet en toppeffekt pÃ¥ 4,5 kw ..
det är trÃ¥d skaparens hus  .... vilket är hitta pÃ¥?
eller är det där du ska ha in en 6kw bergvp utan tank?
cocacola
Som jag skrev tidigare sÃ¥ har ts redan tankar och bör naturligtvis utnyttja dom till att samköra med vedpannan. Det var ditt pÃ¥hittade 80-60 system jag tycker är  löjligt. Huset du tog upp i exemplet hade en topppeffekt pÃ¥ 8,7 kw där skulle nog en 6kw vp funka bra utan tank men dÃ¥ hittade du ju pÃ¥ att det var ett 80-60 system sÃ¥ dÃ¥ gick det inte i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Vad är du ute efter?

TÃ¥l du inte ett jämförande exempel  mot bergvärmen ?
Är det för att. Du inte förstår Smurfen ? Skriv det då
För som så många andra amatörer antar jag att dina erfarenheter av
Luft vatten grundar sig pÃ¥ 1 anläggning och vad som stÃ¥r i tillverkarnas böcker. 
Det finns andra som satt / dimensionerat / funktionsansvar / besparingskrav på lösning . En så
Så när du skriver löjligt är det en förolämpning på delgiven kunskap
Men det värkar va att kasta pärlor

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!