Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: installera luft/vatten tillsammans med ny vedanläggning Hjälp  (läst 20080 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
En vanlig acktank tar värmen frÃ¥n toppen sÃ¥ om ts spetsar toppen med elpatron sÃ¥ värms huset med elpatron  om han inte har en 4 vägs shunt som tex ecoel har  men det gÃ¥r ju alltid att skaffa en 4 vägs shunt. Men har man 2 st parallell kopplade acktankar som jag misstänker ts har blir det lite sämre dÃ¥ varmhÃ¥lls toppen pÃ¥ bÃ¥da tankarna med elpatron fast är dom bra isolerade spelar det ju egentligen ingen roll. Hur mycket förluster fÃ¥r man genom vp vid tex -15 om man eldar för vattnet cirkulerar ju genom vp hela tiden ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
En vanlig acktank som du värmer med vedeldning måste väl också ha nån slags shunt som blandar tankvatten och retur så att man får önskad framledning? Exakt hur lösningen ser ut och om du behöver en fyrvägsshunt eller ej beror väl på exakt hur acktanken ser ut.
Och även om man har två acktankar så måste man väl inte alltid ha båda igång? Grannen som har vedeldning stänger förbindelsen till sina två extratankar sommartid så han bara behöver värma den med vv-slinga, med ved eller solvärme.
 
Det som cirkulerar ut i min VP vid minusgrader kyls knappt så det märks. Vid -15 var det ca 1 grad, och det stökar inte till nånting eftersom större delen av tanken då är varmare än 45 grader.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Visst sitter det shunt på en vanlig acktank men den tar från toppen och blandar med returen till rätt temp så då funkar det inte med elpatron i övre delen. Det är ju bra om det är låga förluster genom vp så inte värmen försvinner till kråkorna. Tycker inte det är nån bra lösning med ventiler mellan tankarna om man ska skifta mellan ved eller vp men visst det går ju.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Min lösning är ju primitivare. Vedpannan värmer bara acktanken, inte huvudtanken med vv-slinga osv, och där finns dels en cirkpump men också en kran, om jag definitivt vill stänga förbindelsen.

Acktanken kan alltså bara ladda EcoEl, inte tvärtom.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Finns säkert mÃ¥nga lösningar men problemet är att det brukar dra iväg med slantarna sÃ¥ skillnaden mot ett komplett system  blir sÃ¥ liten men vi fÃ¥r se ts kan ju redan ha 4 vägs shunt  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Du menar väl S-vall, som startade tråden.
Om han lägger upp en skiss på hur systemet ser ut kan säkert nån av alla VVS-proffs härinne ge smarta råd.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Ts=trådskaparen :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Tsss... (=tessk).  ;)

Varför är så många här inne så fixerade vid bergvärme som den enda rätta lösningen på allt?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Kan man fixa luft vatten till bra pris är det ok men drar priset i väg finns det ingen anledning att välja det framför allt inte om man bor i sundsvall. En bergvärme anläggning blir billigare i längden hålet håller i evigheter och vp håller längre samt är ofta billigare än luft vatten om man ska ha komplett anläggning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
... men man slipper borra, och därmed både de kostnader och de problem som kan dyka upp i samband med det.

Enligt Energimyndighetens översikter så skiljer det i genomsnitt ca 50 kkr mellan jämförbara anläggningar, med den skillnaden att luft/vatten inte funkar under den kallaste delen av året. Och den extra besparing i el du gör på detta ska alltså finansiera dessa 50 kkr. Så allt handlar i slutänden om vilken tidshorisont man räknar på och vad man tror om framtiden. Och om man tycker det är värt 50 kkr extra...

För mig var kalkylen enkel: kan elbesparingen finansiera det 10-åriga energilånet som betalade installationen, både amorteringar och räntor? Svaret var ja för luft/vatten och nej för bergvärme. Med i kalkylen fanns då att vi redan hade vedpannan i köket som backup.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Som jag skrev tidigare är det inte superbra att ha elpatron i tanken men visst blir det bättre med en bivalent shunt. Samtidigt, beroende på hur tanken ser ut går det evt att mata i "mitten" och ha patronen längst upp. Det varma från VP stiger ju ändå uppåt både pga egenkonvektion och flödet i värmesystemet.

Och framför allt: nu finns det ju en vedpanna så varför ha elpatron annat än i nödfall? Sätt VP att fullkondera på vintern! Har S-vall hyfsad isolering i huset så kan VP klara sig själv ner till -10°C så länge framledningen räcker. Då får man inte VV på 55 grader, men det är ju slingvärmare så legionellarisken är ju liten.

Jag ställer mig för övrigt fortfarande skeptisk till bergvärmeinstallationer för 100000, det är sÃ¥dant som det pratas om men finns det nÃ¥gon här som verkligen har fÃ¥tt det? Jag gillar ju framför allt firmornas "det blir halva priset med rot". Jovisst, när man räknat bort rör, slang, maskinhyra etc...  ::)

Några 30% mellan att ha fast och flytande kondensering tror jag inte heller på så länge inte S-vall har golvvärme. När det går åt som mest energi är framledningen ändå så pass hög i ett normalt system att de där extra graderna knappast gör någon större skillnad, 30% kommer självklart att gälla temporärt men då är också förbrukningen mindre. Med 750 liter i tanken lär knappast någon behöva ladda till mer än 46-47 grader, de kan ändå kunna duscha varmt och länge.

Men utan S-valls medverkan tror jag inte vi kommer mycket längre...  ;)

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Har har du en som har bergvärme för 100000 kr tummenupp du glömmer att en stor del av vintern är det runt nollan då är det inte en optimal lösning att ladda till 47 grader när det räcker med 34 grader men visst det funkar och blir billigare installation. En ganska enkel lösning är att köra vp mot tanken med flytande kondensering styrd av shunten så att när shunten stänger till en viss del så stannar vp och startar när shunten är helt öppen det bör gå att lösa med vp inbyggda styrning och då kan man ju förvärma vv i acktanken och låta en elberedare slutvärma vv eller montera en 4vägs shunt och låta elpatron värma toppen på tanken men då måste man fixa en fördröjning så inte shunten öppnar mot övre delen för snabbt utan kanske efter 2 tim om inte vp orkar med. Som jag skrev tidigare det finns massor med olika sätt att lösa värmen men ofta drar priset iväg om det ska bli en bra lösning så slutsumman hamnar nära en komplett installation med egen innedel men allt beror ju på vilka krav man har och hur lång tid man tänker bo i huset.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Om man köper en Nibe 1245 8 kw med inbyggd beredare för 54200 kr http://www.bynor.se/product.php?id_product=7556  borrar för ca 40000 kr  köper rör delar runt 6000 kr sÃ¥ har man bergvärme för ca 100000 kr som gÃ¥r att samköra med vedpannan

Du installerar med andra ord allting själv? Allt arbete förutom själva borrningen?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Ja själva rördragningen gör man själv men borrning indragning av slang och spritfyllning fixar firman som borrar sen bör man ha en elektriker som kopplar in strömmen till vp inkopplingen av givarna kan man ordna själv. Det är inte svårare att koppla in en berg vp än en luft vatten vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nej, jag glömmer inte alls att det inte är optimalt att ladda 47 om det räcker med 34. Det var inte det poängen avsåg heller, jag vände med mot de 30% som nämndes. Jag laddar min undre del till 45 grader oavsett om jag behöver framledning på 30 eller 35 etc eftersom "andra medlemmar" i hushållet duschar väldigt varmt och länge. Och om detta skulle ge någon årsförsämring på 30% hade jag inte haft i närheten av de elräkningarna jag har med VP.

Jag tycker också det låter underligt att Sundsvall skulle ha en stor del av vintern kring nollan. Ligger inte dygnsmedeltemperaturen där på 5-10 minusgrader från nov/dec och ut i mars? Alltså minst fyra månader om året, en tredjedel av året? Då framledningen och förbrukningen är hög ändå.

Jag fÃ¥r gratulera till den billiga bergvärmeanläggningen, det hade jag aldrig trott var möjligt!  :)  Fler "vittnen" efterlyses dock...

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!