Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nedisning pÃ¥ utedel!  (läst 6954 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Nedisning på utedel!
« skrivet: 08 februari 2009, 16:56:36 »
Hej!

Har en fundering angående utedelen. Har haft problem med nedisning tidigare på min då 2 veckor gamla värmepump, då var ca 1/3 nedisad med ett lager om ca 2-5 cm tjockt. Nu en följdfråga. Får man räkna med att utedelen alltid har en yta som aldrig avfrostas?? Som det är nu är nedre hörnet, på luftintaget på flanken, nedisad, en yta om ca 10*10 cm och ca 4 cm tjockt. Är detta något man får räkna med, tycker själv inte att det borde vara så??

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nedisning på utedel!
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2009, 19:47:44 »
Nej, vår är totalt ren, än som denna helg i snöstorm, men känns som att de större tillverkarna "sparar" in på avfrostning för att hålla snyggt Cop värde, vår Avfrostar på full effekt, bara ryker vattenånga.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Beasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Nedisning på utedel!
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2009, 22:10:29 »
Intressant. Hade nämligen här en installatör som skulle kolla upp problemet med nedisning som jag hade tidigare. Jag nämnde att problemet kanske är att avfrostningen inte funkar så bra alt lite köldmedium. Han körde bara kyla för att få bort isen sedan tyckte han att den funkade fint igen!! Som sagt jag trodde att han skulle göra en lite mer serös genomgång, men det ser man va seriösa vissa firmor kan vara. Skall kontakta dem igen imorgon, har lite annat också som inte är bra, typ hack, jack och brännskador på värmepaketet på innedelen. Den skall vara betald på tisdag, känner inte för att betala för en produkt som inte funkar tillfredställande.

Utloggad Tobba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nedisning på utedel!
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2009, 19:06:34 »
Beror på hög luftfuktighet, brist på köldmedia eller billig(billiga pumpar) avfrostningsuppbyggnad(fyrvägsventil som är gasmanövrerad och ska helst skickas i pallet på den som byggde pumpen) eller en kombination av dessa orsaker. Dyra pumpar skall ha mer påkostade avfrostningssystem.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nedisning på utedel!
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2009, 22:09:50 »
Vår Billiga Atlas avfrostar perfekt! Finns inte det minsta lilla is på den under hela vintern! Trots riktigt snöstorm som 40cm snö förra veckan! och urkopplad trågvärme, tror nog att de dyrare pumparna snålar in på avfrostning för få fint Cop värde, som ändå är bara båg, tycker de flesta skriver om is på utedelar, oc hdet bekräftas av kvällspromenaden, flertalet pumpar ser ut som igloos, samt att fläkten tar i!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!