Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic 12dke 7,7 kw flagship eller Ivt nordic 12 6,0 kw  (läst 2595 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kurka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Panasonic 12dke 7,7 kw flagship eller Ivt nordic 12 6,0 kw
« skrivet: 21 februari 2006, 22:14:18 »
Hej. Robert här, jag funderar på att köpa en ivt 12 eller en pana he12dke.

Är det stor skillnad på v-pump om en har 7,7 kw(pana 12 dke flagship) och annan har 6kw(ivt 12) värme effekt?

Ivt har fått bra beröm enligt konsumentverket 2006, plus sp testad.


Pana har 7,7 kw och ivt har 6 kw värmeffekt, borde inte pana går oftare på dellast vilket ger högre cop?
Mitt hus är 150 kvm 1,5 plan utan källare  och jag planerar att bygga ut huset, dvs förlänga huset med 40 kvm,(ca 200 kvm totalyta). Värms inte huset bättre med panasonic pga den har 7,7 kw speciellt när tempen blir lägre, minusgrader, dvs stödvärmen behöver inte kopplas lika mycket IN med pana än ivt eftersom pana har 7,7 kw mot 6 kw för ivt eller hur är det hur är det?

Sen har pana e-scroll och ivt rotationskompressor och jag har läst att escrollen är mer lik rotationskompr än scroll kompressorn. Är escroll lika bra som rotationskompressorn eller? Vilken slits ut först?

När ni säger att panasonic ska gå från escroll till rotationskompressor menar ni då att he12dke 7,7 kw flagship som är escroll är sist med denna typ av kompressor?
Dvs i fortsättningen så kommer panasonic gör v-pump med rotationskomp.


tacksam för svar  bor i lund
robert












nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!