Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: COP, CTC610M VS 614M VS Mitsubishi WM85YAA  (läst 552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Baal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
COP, CTC610M VS 614M VS Mitsubishi WM85YAA
« skrivet: 01 februari 2024, 20:29:20 »
Jag sitter och försöker klura ut vilken LVVP som jag ska satsa på, men det är inte helt lätt att bli klok på databladen för de olika modellerna.

Fråga 1:
När man jämför CTCs 610M och 614M, så lockar 614M med sin högre effekt vid lägre yttertemp för att minska mängden elpatron. Men tex vid w35+2C diffar COP mellan 3,25 och 2,63 mellan dessa, till fördel för 610M.
Är COP jämförbart vid samma effektuttag för de två modellerna, men blir lägre när man går mot max för vad 614 kan leverera?

Fråga 2:
För att jämföra med mitsubishin kan jag endast hitta jämförbara siffror för COP vid A7/W35 enligt EN14511.
WM85YAA: 4,8
610M: 2,82
614M: 2,21
Det ser ju ut som en rejäl skillnad. Är det något jag missar eller missförstått? Eller är Mitsubishin verkligen så pass mycket mer effektiv?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: COP, CTC610M VS 614M VS Mitsubishi WM85YAA
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2024, 11:01:40 »
1. Ja så tolkar jag också det att 610M är i själva verket är en nedtrimmad 614M så verkningsgraden bli bättre vid en lägre last.

2. CTC 610M: COP 4,04 och 614M: COP 2,92 vid A7/W35 grader
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MartinSy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: COP, CTC610M VS 614M VS Mitsubishi WM85YAA
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2024, 12:38:21 »
Om du vill ha detaljerad COP data för Mitsibushi så kollar du i Data book: https://library.mitsubishielectric.co.uk/pdf/directory/heating/technical_documents/current/databook

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: COP, CTC610M VS 614M VS Mitsubishi WM85YAA
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2024, 15:24:42 »
Det är ju samma vikt och mått på 610 och 614 så det är säkert "samma" maskin med den större tillåts varva upp kompressorn mer, eller så är det en lite större kompressorn, som inte påverkar vikten på utedelen...
Att COP blir så mycket lägre på den kraftfullare maskinen beror på:

1. COP mäts vid max effekt
2. Den större maskinen tar ut högre effekt från exakt lika stor förångare, vilket ger lite sämre COP

Sätter du in dessa två värmepumpar i "samma hus" så kommer uteffekt och COP vara identisk så länge de båda orkar värma huset utan eltillskott, när den klenare sviker för att den inte kan ge högre uteffekt fortsätter den större att gasa på, COP sjunker då, men är ju mycket högre än om du istället låter elpatronen värma.

Här borde CTC om de varit smarta jämfört båda maskinernas COP vid 35/7 och samma uteffekt, t.ex. 8 kW, då hade man sett att COP vid lägre effekt är identisk.
Man ska vara rätt kunnig i värmepumpar om man ska förstå detta, gissar att de säljer avsevärt många fler 610M av denna anledning.
Som jag ser det - ett stort misstag av CTC, och något som nog visar att de som satt ihop det där produktbladet antingen inte är kunniga i värmepumpsteknik, eller inte förstås sig på vad som säljer.
Troligen både och.
En jätteblunder om ni frågar mig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Baal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: COP, CTC610M VS 614M VS Mitsubishi WM85YAA
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2024, 19:41:01 »
Om du vill ha detaljerad COP data för Mitsibushi så kollar du i Data book: https://library.mitsubishielectric.co.uk/pdf/directory/heating/technical_documents/current/databook

Åhåå! Tack för tipset! :)


Det är ju samma vikt och mått på 610 och 614 så det är säkert "samma" maskin med den större tillåts varva upp kompressorn mer, eller så är det en lite större kompressorn, som inte påverkar vikten på utedelen...
Att COP blir så mycket lägre på den kraftfullare maskinen beror på:

1. COP mäts vid max effekt
2. Den större maskinen tar ut högre effekt från exakt lika stor förångare, vilket ger lite sämre COP

Sätter du in dessa två värmepumpar i "samma hus" så kommer uteffekt och COP vara identisk så länge de båda orkar värma huset utan eltillskott, när den klenare sviker för att den inte kan ge högre uteffekt fortsätter den större att gasa på, COP sjunker då, men är ju mycket högre än om du istället låter elpatronen värma.

Här borde CTC om de varit smarta jämfört båda maskinernas COP vid 35/7 och samma uteffekt, t.ex. 8 kW, då hade man sett att COP vid lägre effekt är identisk.
Man ska vara rätt kunnig i värmepumpar om man ska förstå detta, gissar att de säljer avsevärt många fler 610M av denna anledning.
Som jag ser det - ett stort misstag av CTC, och något som nog visar att de som satt ihop det där produktbladet antingen inte är kunniga i värmepumpsteknik, eller inte förstås sig på vad som säljer.
Troligen både och.
En jätteblunder om ni frågar mig.

Tack för förtydligandet! Ja, en viktig aspekt är ju att kunna använda databladen för att kunna jämföra modeller och bilda sig en uppfattning om prestanda och verkningsgrad. Det är svårt nog att jämföra olika märken, men att inte tillhandahålla jämförbar data för sina egna modeller känns som en blunder... Tur det finns hjälpsamma medmänniskor på detta forum :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: COP, CTC610M VS 614M VS Mitsubishi WM85YAA
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2024, 07:44:38 »
Nu vet jag ju inte säkert att detta är fallet, men det verkar i alla fall vara så.
Utifrån de objektiva mått, vikter och värden man kan se så är det i alla fall min slutsats.

Det där är inte så ovanligt på luft/luft-värmepumpar heller, att man har ett par modeller i samma serie med samma hårdvara, men man låter den kraftfullare maskinen varva upp både kompressor och fläktar mer för att kunna ge högre uteffekt, det resulterar i sämre siffror på pappret, men i praktiken är det som regel ingen skillnad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!