Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?  (läst 16173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #15 skrivet: 24 januari 2013, 10:44:47 »
Det var inte meningen att reta upp dig men du förstod nog inte iaf?
Sista stycket jag skrev, som du citerade, var ett försök till hjälp och en beskrivning tilll TS hur jag resonerar efter mina förhållanden.
Att jag tog med ditt "riktigt kallt" rent generellt, beror på att det är olika för olika människor och att det blir svårt att avgöra vad folk menar här inne. Vissa tycker att det betyder -25 och andra -15 osv osv.

Huvudfrågan är fortsatt olöst som jag ser det eftersom TS inte skrivit vad han har för effektbehov vid de temperaturer han nämner. Jag kan inte ens relatera till den pump han har nu eftersom han inte skrivit vilken det är. Han har inte nämnt (och kanske inte heller vet än?) vilka förhållanden som råder avseende luftfuktighet och temperaturer hos honom, normalt och lokalt.

Det påverkar definitvt val av pump som jag ser det.

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #16 skrivet: 24 januari 2013, 13:55:55 »
Och jag citerade TS "mardröm nu när ute temp är på mellan -5 till -15 grader" - ganska konkret i min mening.
Temperaturen "-5 till -15" är väl lika i hela landet   Sc:,h

Nåväl - nog om detta, det blir mer semantik istället för hjälp!
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #17 skrivet: 24 januari 2013, 17:40:13 »
Citera
Temperaturen "-5 till -15" är väl lika i hela landet

Kan vara det men då bör mätningen ha gjorts med kalibrerad utrustning enl. SP och med hänsyn taget till latitud och longitud. RH behöver man dock normalt inte ta någon hänsyn till.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2013, 22:48:41 »
Stebo: ser i din signatur att du har säkrat ner din huvudsäkring i elcentralen. Klokt. Kör man alternativa värmesystem än direktverkande så behöver man inte mer än 16A. Enda anlednignen till den högre avsäkringen är just de direktverkande elementen. Vi hade 20 när vi flyttade in men säkrade ner till 16A oh sparar 1200-1500kr/år. Går ju köra element i de rummen där luftvärmepumpen inte når fram till utan problem ändå. Vi har 9st element men när huset byggdes satt det 12st. Vi kör som mest 4st element på ca 1000w/st när temepn sjunker för mycket, inga som helst problem.

Värt att tänka på för de som vill spara snabbba pengar på sin elräkning.

Nedsäkringen görs av behörig elektriker som meddelar elbolaget också. Elektriker gjorde det hos oss för 500kr när han ändå var i krokarna.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2013, 06:50:04 »
Håller inte med om att anledningen till avsäkringen är de direktverkande elementen. Du kan ändå köra nästan 11kw element med dina 16A. Man har större säkringar för att inte vara lika känslig för snebelastningar. Om du kör En Nocria pump hos dig, och sen micron och tvn på samma fas riskerar du att skjuta en huvudsäkring, med en 20A säkring hade du haft nästan 1kw mer marginal innan huvudsäkringen går.
Jag har 20A och haft snedbelastat som fan och skjutit några huvudsäkringar ändå. Har man gammalt hus med lite skum eldragning och inte är kunnig själv rekommenderar jag INTE att säkra ner bara för att man har en annan värmekälla, inte innan man vet vilken fas alla större förbrukare ligger på. T.ex en gammal varmvattenberedare har jag, 3fas, 1.5kw per fas men bara 2 aktiva faser.. vilka? Det brände en säkring hos mig..

Är man inte väldigt insatt så kan den tusenlappen vara väl spenderad på 20a säkring så man slipper vara orolig att duscha och köra tvättmaskin samtidigt.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2013, 13:26:59 »
Citera
Har man gammalt hus med lite skum eldragning och inte är kunnig själv rekommenderar jag INTE att säkra ner bara för att man har en annan värmekälla, inte innan man vet vilken fas alla större förbrukare ligger på.

tummenupp

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #21 skrivet: 27 januari 2013, 22:20:49 »
Varför ska man snebelasta överhuvudtaget ?!
Fanns det ingen snedbelastning när man körde med 20A så finns det inte mer sen heller bara för att man säkrar ner till 16A, såvida man inte själv är inne o kopplar kors o tvärs på de olika faserna.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #22 skrivet: 28 januari 2013, 01:17:25 »
Oavsett om det är snedbelastat eller ej kan det ju vara bra att ta reda på om 16A räcker innan man säkrar ner. Kan ju finnas förbrukare som gör att 16A inte räcker till även om det inte är snedbelastat mellan faserna.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #23 skrivet: 28 januari 2013, 23:46:06 »
Varför man ska snebelasta vette fan men en väldigt korkat fråga du ställer knackarn. Om dom gjort det på 70-talet då huset byggdes, så att tvätt/vvb och nåt mer är snedbelastat och behöver 18A på en fas då det används samtidigt. Vad händer då du sänker från 20 till 16? Så fanns det en snedbelastning då man körde på 20A så kanske den MÄRKS först på 16A.

Är man inte väldigt insatt eller har dragit elen själv är det ett dumt att generalisera att man kan säkra ner för att man inte längre behöver 20A säkringarna till elementen. Jag hade klarat mitt hus med enbart direktel och 16A säkringar. Men klarade inte av en Nocria igång medan jag tog en bastu med tvättmaskin igång på 20A då jag flyttade hit. För allt låg helt eller delvis på samma fas.

Den vanligaste moderna klassikern är väl 2 bilar med kupevärmare? Det skjuter en 16a säkring. Så antingen gör man som min far och drar om elen i garaget så man har ett uttag på varje fas. Eller om man inte är elektriker så finns nog andra ställen man kan spara en tusenlapp per år med mindre risk för komplikationer. Dricka mindre kaffe t.ex och behålla sina 20A.

Att säga att ingen behöver mer än 16A om dom inte har direktel är som att säga att ingen behöver termostater till vattenburna element. Visst, ingen behöver dom för att överleva men kan va jävligt skönt ibland. Och är man inte är lika intresserad som många på detta forum kanske det är värt en tusenlapp om år i högre driftkostnad på bergvärmepumpen istället för att ha temperaturskillnader på 10grader i olika rum för att man styr allt med en kurva man inte förstår sig på.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #24 skrivet: 29 januari 2013, 05:51:52 »
Jästen; Alla pumpar jag sett under drygt tjugo Ã¥r suger pÃ¥ sig mängder med is runt nollan vid hög luftfuktighet och kör avfrostningar typ var 45:e minut. Typ av avfrostning á la Toshiba eller Mitsubishi ger stora fördelar vid lÃ¥g luftfuktighet däremot. Det kan/bör man tänka pÃ¥ när man väljer pump. Men eftersom vi är pÃ¥ ME sektionen pÃ¥ forumet sÃ¥ finns det väl bara ett märke att välja pÃ¥?  ::)

Ang huvudsäkring o mot samma tidsperspektiv, så har alla pumpar jag sett havererat, där tycker jag inte man ska rekommendera någon att säkra ner om man sitter med enbart direktel och köper en luftvärmepump. Absolut inte om man helt saknar andra uppvärmningsmöjligheter.

Tar vi Nocrian så drar den som mest under kontinuerlig drift ~10A men kan momentant dra upp mot 13,5A på 230V, den kräver en 16A. Med high power intryckt drar den dessutom kontinuerligt upp mot 13,5A.
Med tvåfas 400V element kan man på 13,5A ta ut 5400W. De sitter då på två 10A och där har jag hört flera med kommentaren att "jag har ju bara 10A säkringar i proppskåpet, varför ska jag ha 20A huvudsäkring?".

Är man helt säker på sina förbrukare så kan man leka med gränserna däremot. Men man behöver ändå ha lite marginaler.

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #25 skrivet: 29 januari 2013, 13:20:43 »
Hej

Innan jag säkrade ner så stoppade jag in 16A och testade. När jag bytte till 370 så valde jag att koppla in effektvakten för att vara på den "säkra" sidan. Men jag har aldrig skjutit någon 16A säkring när jag testade.
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #26 skrivet: 29 januari 2013, 14:25:15 »
Citera
Det kan/bör man tänka på när man väljer pump.
Jo det är ju en viktig parameter. Iom att detta avhandlas pÃ¥ ME-delen av forumet, samt att RH inte spelar sÃ¥ stor roll egentligen (är ju lika för alla), faller det  sig ju naturligt att förorda ME här ja.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #27 skrivet: 29 januari 2013, 14:36:37 »
Luftfuktigheten är definitvt inte lika för alla, samt här frågar TS om en Fujitsu dessutom.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #28 skrivet: 29 januari 2013, 17:33:42 »
Citera
Luftfuktigheten är definitvt inte lika för alla

Vad menade du med det här då? Sc:,h

Citera
Alla pumpar jag sett under drygt tjugo år suger på sig mängder med is runt nollan vid hög luftfuktighet och kör avfrostningar typ var 45:e minut.

Lite svårt är det allt att hänga med i dina "funderingar" kring detta med hur RH och lokala temperaturer påverkar val av LL/VP måste jag tillstå.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #29 skrivet: 29 januari 2013, 17:48:25 »
Ber om ursäkt om jag uttrycker mig krånglig men på vilket sätt försöker du förklara dig?
Har du motsatt uppfattning välkomnar jag att du förklarar varför luftfuktigheten har föga betydelse för hur en pump fungerar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!