Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kraftigt underdimensionerad anläggning?  (läst 90867 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #285 skrivet: 17 december 2007, 09:09:24 »
Vad är förväntad livslängd på en sån här maskin?

15 år skall man kunna räkna med. Nu kommer den här pumpen att gå många timmar per år så det blir kanske kortare livslängd.

Jag tror den mentala frustrationen kommer att lägga sig så småningom, har varit med om något liknande när jag upptäckte att min pump var väl klen. Avvakta tills vintern är över, då finns det facit med kompressortimmar och tillsatstimmar för en vinter då pumpen har gått som den skall. Är dessutom lite nyfiken på vad ingående köldbärartemperatur kommer att bli i slutet av februari. När de värdena finns går det att göra en kalkyl på vad som är ekonomiskt vettigt att göra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #286 skrivet: 18 december 2007, 00:15:06 »
Som Roland säger kör på ta en funderare i sommar.

Ang värmedrift kontra vv drift....
Värmedrift är mycket effektivt med en VP, särskilt med ett lågtempsystem!!

VV produktion är inte tillnärmelsevis lika effektivt (högtempdrift).

Jag påstår att en hel del vore vunnet om din elberedare kan ta hela vv behovet vid sån kyla ute så det behövs tillskott. Det blir en STOR skillnad om vp enbart behöver jobba med värme!

Jag brukar göra så vid hemsk kyla, mest som expriment för att det är kul.. Jag har en 60l som reserv som är kopplad så den kan fixa allt vv. Det låter kanske lite 60l men 60l 80-90 gradigt vatten osså 3 kw elpatron gör att det funkar med 5 i huset! Dock 2 innevånare är små förbrukare ännu!

Dom flesta vp "störs" rejält av vv produktion. Särskilt IVT som är "snabb" att aktivera elpatron efter en vv "cykel" SÃ¥ finns möjligheten sÃ¥ kan det va värt att testa. Men det kanske inte finns  kopplat sÃ¥ det funkar utan vidare? Sen är det klurigt att fÃ¥ stopp pÃ¥ vv produktionen pÃ¥ IVT, pÃ¥ min Thermia kan man montera en brytare!

Hur kopplar man bort vv produktionen nån?? Ställa ned starttempen räcker väl inte?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #287 skrivet: 18 december 2007, 10:21:07 »
Det finns en funktion som heter tidsstyrning av varmvatten under meny 4.3 men hur den fungerar vet jag inte, bara att prova sig fram  ;)
Har själv kopplat bort eltillskottet helt förutom vid legionella körningarna var 14e dag men det går ju inte om inte VPn räcker till för att värma upp huset.
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #288 skrivet: 18 december 2007, 11:06:30 »
Hur kopplar man bort vv produktionen nån??

Meny 5.7
två kablar + on/off-kontakt ansluten till plint "EXT".

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #289 skrivet: 19 december 2007, 15:04:09 »
Det som finns kvar att göra för att ta lite till med enbart pumpen är att höja mintid. för värmen från 20minuter till 35-40minuter och sänka maxtiden för varmvattenprod. 40minuter till 30 min.
Resultatet är att pumpen hinner värma huset mer och inte sjunker lika mycket när det finns varmvattenbehov.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #290 skrivet: 24 januari 2008, 04:24:25 »
Hej,

jag förstår att ni är nyfikna nu när tråden får lite liv efter en månads död.

Även ni som bor i norrland lär tycka att det är lite väl lättklätt så här års.

Denna milda vinter är mycket trevlig då eltillskottet går väldigt sällan, typ efter större vv-uttag bara. Eldandet har minskat med 2/3 och det är varmt i huset. VP går i princip hela tiden upp till ett par grader plus då tar den några timmars vila per dygn. När det var som varmast, dvs 7 grader så gick den ca 13-14 timmar på ett dygn, och ca 4-5 starter. Vi får väl se hur det blir när det blir lite varmare 10-15 grader om det blir för många start/stopp då jag sänkte tempdiffen eller vad det hette från 5 till 4 grader.
 Nu gÃ¥r ju alltid tempen som en jojjo, men tror den klarar ner till ett par, tre minusgrader innan den mÃ¥ste ha tillskott, förutom när den arbetar för själva temperaturdroppen och vv-produktion.

Jag vet att vi har talat om att stänga av vv-prod. men den står ju på 46 grader och ligger i regel på 44 grader pga vvb och vvc. Och faktum är att allt vv behövs när är flera som duschar/ngn badar så låter det nog vara.

När det var som kallast så låg KBin på 0.2 grader så den är jag lite orolig för när det blir kallt på riktigt...

Sen så kan det bli rätt varmt i huset... runt 24 grader när det har varit kallt och det blir varmt snabbt, förutom i badrummet då. Detta är lite störande och vet inte hur jag skall lösa problemet bäst, jag funderar på att köra med rumstermostaterna som är inställda på 22-22,5 grader och så fort det går över den tempen så stänger de aktuellt rum och då blir rad gt1 ... stänga av produktionen med innegivare känns halvbra då tempen i badrummet lär bli lidande, vad tycker ni?

mvh


flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #291 skrivet: 01 februari 2008, 21:46:11 »
Hej, brukar kolla in din maskin via "webben". Skadad som man är. ;)
Som vi konstaterat sÃ¥ hade det inte gjort nÃ¥got om maskinen varit lite större. ;) Men om du räknar ihop tillskottselen sÃ¥ finns det troligen inte sÃ¥ mycket att tjäna egentligen.  :'( Om nu inte vintrarna bli vintrar igen. a:gl
Så en lista på möjliga förbättringar.

Gräva ner mer slang i backen, ger högre köldbärare och cop. Samt förbereder om du skall sätta in större maskin. Jag "tror" en 11:a med framförallt fristående stor VVB är lagom då.

För att få till värmen i huset och framförallt badrummet som inte har något med storleken på din maskin att göra, en arbets/volymtank och titta till flödena.

Fenomenet med att det blir för varmt inne när utetempen stiger skulle troligen inte bli bättre med en central rumsgivare till värmepumpen. Din bottenplatta är ett enormt magasin för värme trögt att värma upp och innehåller mycket värme när utetempen stiger. Justering av kurva, finjustering eller knäckning kan nog ge bättre resultat. En annan åtgärd som jag tror och skulle testa som en av de första åtgärdena är att sänka värmediffen du sänkte väl den till 4,0 och dina problem är ju inte korta gångtider ;) så testa att sänka den något. Prova med 0,2 i taget men gå inte under 3. Vet att en del kommer ha synpunkter på det men prova och se. ;)

Varmvattnet som du funderar på, det finns lite tider som man kan ändra i menyn i ditt fall som kan vara "lite" intresant. Men troligtvis ingen jätteskillnad.

Samtidigt så tror jag att du nu fått till din maskin så att du verkligen ligger på en låg förbrukning kw/m2.

Lycka till och hör av dig med vad resultatet blir.



Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!