Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Reklamation, förbannad!  (läst 11023 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nejtillkyla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Reklamation, förbannad!
« skrivet: 31 januari 2010, 16:21:57 »
Någon här som lyckats få sin värmepump utbytt/reklamerad etc? Mina fel kvarstår.

MVH Calle

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Reklamation, förbannad!
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2010, 16:38:31 »
Vilket märke? Vad för fel? Jag har fått det..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Reklamation, förbannad!
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2010, 16:40:55 »
Jag håller på att få min pump fixad. Det är många som fått det.

Utloggad nejtillkyla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Reklamation, förbannad!
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2010, 17:14:41 »
mitsubishi zubadan 16kw.

felet e att elpatron ej går, pga detta får jag det kallt hemma när det tassar under nollan.
fått ny mjukvara i den 2 ggr, hjälper inte. detta e andra vintern som det e så här. problemet e lite delikat dessutom pga att jag "känner"
han som jag köpt den utav (han har även installerat) och han gör ej så mycket åt problemet. mitsubishi hänvisar mig hela tiden till han jag köpt den utav. det går ej heller att få support utav mitsubishi, dem har bara en kille som är "kunnig".

det känns som en mycket svår procedur att behandla detta med mitsubishi.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Reklamation, förbannad!
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2010, 17:48:23 »
Någon här som lyckats få sin värmepump utbytt/reklamerad etc? Mina fel kvarstår.

MVH Calle

Starta en tråd på det märke som pumpen har och skriv om dina problem, är det nu en mjukvara så är risken stor att flera ev kan ha/få samma problem, och gör då folk en sökning på nämnda pump får dom via google upp dina problem= stor badwill för tillverkaren. Sen undrar jag-har inte din modell så mycket R410-soppa i sig att det är krav om inspektion var 3:e år?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad nejtillkyla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Reklamation, förbannad!
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2010, 18:00:58 »


MVH Calle
[/quote]

 Sen undrar jag-har inte din modell så mycket R410-soppa i sig att det är krav om inspektion var 3:e år?
[/quote]

vad gäller inspektion så har jag ingen aning, vad spelar det för roll?

Utloggad Blaser

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reklamation, förbannad!
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2010, 19:03:13 »
När det gäller reklamationer så är det så att enligt konsumentköplagen har man rätt till reklamation, återköp om felet inte kan rättas till efter 3 besök. Kommer mig osökt att tänka på en diskmaskin som jag hade innan denna jag har nu. Tog mig 4 år och oändliga samtal ca 40 besök av reparatör. ALLT byttes i maskinen men den vägrade ta mig f*n att fungera. Den vi har nu som vi fick sedan har funkat utan några som helst problem. De sista 10 besöken var iofs ren illvilja från mig men de 1a 30 var pga maskinfel. Jag vet inte vad som var felet men som sagt, trägen vinner :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Reklamation, förbannad!
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2010, 19:09:39 »
vad gäller inspektion så har jag ingen aning, vad spelar det för roll?

Det finns en ny kylmedelsförordning, när man går över en viss vikt kylmedel på en l/v krävs inspektioner med jämna mellanrum med intyg vilket kostar pengar, böterna är 5-siffriga om man ignorerar dessa, men jag är oäker om det var vid 2 eler 3 kg R410a som man satte gränsen, någon annan som vet ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Reklamation, förbannad!
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2010, 19:26:50 »
vad gäller inspektion så har jag ingen aning, vad spelar det för roll?

Det finns en ny kylmedelsförordning, när man går över en viss vikt kylmedel på en l/v krävs inspektioner med jämna mellanrum med intyg vilket kostar pengar, böterna är 5-siffriga om man ignorerar dessa, men jag är oäker om det var vid 2 eler 3 kg R410a som man satte gränsen, någon annan som vet ?

Gränsen verkar gå vid 3kg: http://www.lansstyrelsen.se/skane/amnen/Miljo/Kemiska_produkter/Koldmedier.htm
"Kontroll för läckage
Krav avseende kontroll av läckage i köldmedieanläggningar anges i f-gasförordningen och gäller fr.o.m. den 4 juli 2007. Genom den nya svenska förordningen (2007:846) gäller samma krav på HCFC fr.o.m. den 1 januari 2008. F-gasförordningen innebär att alla aggregat oavsett om de är stationära eller platsbyggda, med en köldmediemängd på minst 3 kg ska läcksökas regelbundet med följande intervall:

3 kg eller mer ska kontrolleras för läckage minst var tolfte månad
30 kg eller mer ska kontrolleras för läckage minst var sjätte månad
300 kg eller mer ska kontrolleras för läckage minst var tredje månad"

Undrar hur mycket köldmedie en Zubadan innehåller samt vad en kontroll kostar.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Reklamation, förbannad!
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2010, 20:30:54 »
Zubadan innehåller 5,5 kg. Kontrollen kostar ca 2000:-
Det finns dock inget kontrollorgan för maskiner monterade hos privatpersoner. Alltså behöver man inte redovisa att kontrollen gjorts. Det åligger heller inte företaget att raportera in gjorda besiktningar.

Om man däremot råkar på någon besiktningsman som av rent intresse knackar på dörren för att du har ett stort åbäke ståendes mot fasaden. Då måste man kunna visa upp besiktningspappret. Annars kostar det 5000:- i viite.
 
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Reklamation, förbannad!
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2010, 20:49:23 »
Zubadan innehåller 5,5 kg. Kontrollen kostar ca 2000:-
Det finns dock inget kontrollorgan för maskiner monterade hos privatpersoner. Alltså behöver man inte redovisa att kontrollen gjorts. Det åligger heller inte företaget att raportera in gjorda besiktningar.

Om man däremot råkar på någon besiktningsman som av rent intresse knackar på dörren för att du har ett stort åbäke ståendes mot fasaden. Då måste man kunna visa upp besiktningspappret. Annars kostar det 5000:- i viite.

Helt sjukt.
Påminner om teamsters i N.Y hamn, fast dom förhandlar med baseboll-trän istället.
Alltså får en ägare av denna maskintyp då beräkna med 2000:-/år i inspektionskostnad eftersom en ev inspektör då kan bråka retroaktivt om pumpen om man har otur. Frågan är om Swedac nu sågat av den gren man satt på i sin iver att få bort folk som ville göra egna installationer. Om nu firman inte har upplyst om detta kan köpet gå tillbaka, då man ev undanhållit vital info.
Som jag ser det blir denna pump ganska svårsåld.....
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Reklamation, förbannad!
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2010, 21:44:27 »
Vad jag tyder tidigare uttalande, verkar det vara strunt samma om pumpen är hemetiskt tillsluten eller har rotalock-ventiler, dom går enbart efter viktklass av köldmedium, så alla som då har pumpar över 3kg med kylmedie ska alltså få en liten klisterlapp a 200:- per år för att slippa vara nervösa.....
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Reklamation, förbannad!
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2010, 21:54:26 »
nej det är inte strunt samma, anläggningar upp till 6kg som är hermetiskt tillslutna ÄR undantagna, precis som övriga anläggningar under 3kg.
men för att vara hermetiskt tillsluten så måste ute och innedel sammanfogas med lödning, alltså inte flarekopplingar.
jag betvivlar att Zubadan har annat än flare.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Reklamation, förbannad!
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2010, 22:40:28 »
Läsvärda eu-regler i ämnet
http://www.naturvardsverket.se/upload/06_produkter_och_avfall/fluorerade_vaxthusgaser/Du_som_anvander_kyl/stationar/F-gas_operator_kyla_stat.pdf

"Med ”hermetiskt slutet system” avses ett system i vilket alla enheter som innehåller
köldmedium tätats genom svetsning, hårdlödning eller liknande fast hopfogning, vilket
kan inbegripa förslutna ventiler och förslutna serviceportar som på ett tillfredsställande
sätt möjliggör reparationer eller bortskaffande, och som har ett fastställt
läckage som är mindre än tre gram per år under ett tryck som uppgår till minst en fjärdedel
av det tillåtna maximitrycket."

Och:
Värmepumpar som endast används för varmvattenberedning har normalt en G-gasmängd
på under 3 kg. I mindre värmepumpsutrustning (för hemmabruk och med
högst 6 kg köldmedium) finns köldmediet normalt i hermetiskt slutna kretsar.



Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Reklamation, förbannad!
« Svar #14 skrivet: 31 januari 2010, 23:50:16 »
Det kanske var gubbar från naturvårdsverket som var i Gubbängen häromdan och försökte gas-tanka en Subaru, den var gjord för gasol så det gick inte så bra (8 bars tank som laddades med 200 bars tryck)  , golvplåten och taket drog iväg och gubbarna ligger nu på sjukan.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!