Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gra dumma? frÃ¥gor  (läst 3295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
Några dumma? frågor
« skrivet: 04 september 2009, 10:25:44 »
Hej.

Jag har några frågor som sökert är självklara för alla men inte för mig så ha gärna lite överseende.

När det blir kallt ute, så kallt att det inte finns någon värme att hämta ute, slutar värmepumpen att fungera då eller kommer det någon värme alls ur den? Alltså blåser det kalluft eller stannar den eller får man varmluft även då?

Sedan så undrar jag vad som händer om man ställer en ute-enhet inne? Fungerar inte det? Jag menar då blir det ju inte så kallt?

Sista frågan, orkar en luftvärmepump "trycka" runt värmen i ett ca 70 kvm stort hus (3 rum och kök) om man har dörrar står öppna?

Hoppas på svar även om det är lite konstiga frågor.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Några dumma? frågor
« Svar #1 skrivet: 04 september 2009, 11:42:27 »
När det blir så kallt ute, att det inte finns någon värme att hämta, är temperaturen närmare -273ºC, och så kallt blir det sällan. Så länge det går att sänka lufttemperaturen, går det att hämta värme ur den.
Ner till minus 25-30 grader funkar många pumpar fortfarande.

Sätter du utedelen inomhus, har du skaffat dig ett bra kylrum, utedelen tar värme ur luften och skickar den till innedelen. Samtidigt kyls ju luften som utedelen använder, och om den inte hela tiden får ny luft att använda, så kommer den att kyla ner utrymmet den står i lite i sänder, tills det blir så kallt att pumpen inte fungerar längre.

70 m² är säkert inga problem för rätt pump att värma upp.

//Ronnie
« Senast ändrad: 04 september 2009, 13:14:37 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Några dumma? frågor
« Svar #2 skrivet: 04 september 2009, 12:55:35 »
Tack så mycket för svaren.....nu menade jag ju inte riktigt -273 grader då det inte är det så ofta här, förutom att frugan tycker det ibland.....

Utan jag tänkte mer på om det kommer kall eller varm luft ur pumpen när det är låt säga -25 och pumpen är gjord för -15?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Några dumma? frågor
« Svar #3 skrivet: 04 september 2009, 13:06:05 »
Lite förenklat. Pumpen skickar inte någon luft till innedelen, luftens värme används till att värma gasen som används som köldmedium i kompressorn, och som sedan lämnar värmen till elementet i innedelen. Sedan cirkulerar inneluften genom innedelen där den värms upp. Det är alltså inneluften som värms upp i innedelen och när det blir så kallt ute, att pumpen inte kan överföra någon värme till innedelen, så stoppas pumpen automatiskt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Några dumma? frågor
« Svar #4 skrivet: 04 september 2009, 13:30:14 »
Aha ok tack nu förstår jag. Jag fick för mig att det gick att "stoppa in 1500W och få ut det i värme oavsett temperatur ute"

Känner mig nästan som en frÃ¥gvis fem-Ã¥ring men utan att frÃ¥ga lär man inte fÃ¥ veta nÃ¥t heller  ::)


Edit: Jag läste svaret igen och låt säga att man ställer pumpen i ett pannrum med vedpanna i och där är ju rätt varmt och givetvis har man ventilatione där, och har innedelen i huset istället? Borde det inte bli bra? Jag menar det blir ju aldrig kallt i pannrummet?
Eller är jag ute och cyklar som vanligt? det kanske inte finns några "genvägar"....
« Senast ändrad: 04 september 2009, 14:11:58 av ztrindberg »

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Några dumma? frågor
« Svar #5 skrivet: 04 september 2009, 14:34:03 »
Edit: Jag läste svaret igen och låt säga att man ställer pumpen i ett pannrum med vedpanna i och där är ju rätt varmt och givetvis har man ventilatione där, och har innedelen i huset istället? Borde det inte bli bra? Jag menar det blir ju aldrig kallt i pannrummet?
Eller är jag ute och cyklar som vanligt? det kanske inte finns några "genvägar"....

Visst, ger bara pannan ifrån sig minst lika mycket värme, som pumpen suger åt sig, så funkar det. Men det är kanske smartare, att låta pannans värme gå direkt till uppvärmning av huset. Då slipper man att driva fläktar och kompressor och annat i värmepumpen, bara för att låta pannans värme ta vägen via pumpen. En cirkulationspump på 30-40 Watt på pannan är nog betydligt billigare i drift än en värmepump.

Vitsen med en värmepump är ju att plocka värme ur utluften, den värmen är ju helt gratis, och från huset läcker det ut lika mycket som man tar in, så värmen där ute tar aldrig slut heller.

//Ronnie
« Senast ändrad: 04 september 2009, 14:37:16 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Några dumma? frågor
« Svar #6 skrivet: 04 september 2009, 14:40:10 »
Det är jag som krånglar och inte ger tillräckligt med information, ursäkta. Givetvis är ved-pannan kopplade till vattenburet system, det jag tänker på är den stora överskotts-värme som blir i pannrummet vid eldning men kanske en sådan här luftvärmepump drar alldeles för mycket luft för att det skulle fungera.

Tack för förklarande svar  :)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Några dumma? frågor
« Svar #7 skrivet: 04 september 2009, 14:50:13 »
Jo, jag förstår hur du menar, men låter du en värmepump stå i pannrummet och kyla ner utrymmet, så tar du ju bort all "överskottsvärme" och mer än så. Pannan kommer ju i så fall att läcka ut så mycket värme, som pumpen behöver, annars kyler du ju ner pannrummet tills det blir så kallt att pumpen storknar pga kylan.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Några dumma? frågor
« Svar #8 skrivet: 04 september 2009, 14:54:22 »
Ok jo jag misstänkte väl att pumpen drar så mycket luft att pannan inte hinner avge........var bara en tanke jag hade men jag förstår mig inte på de här sakerna så mycket men det är kul att lära sig

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Några dumma? frågor
« Svar #9 skrivet: 04 september 2009, 15:18:17 »
Bättre att du sätter lite isolering på grejorna i pannrummet då. Utedelen ska vara ute, eller möjligen i ett stort utrymme som ändå behöver kyla, typ en industrilokal eller liknande..
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Några dumma? frågor
« Svar #10 skrivet: 04 september 2009, 18:51:05 »
Japp den hamnar ute nu, tack för svaren

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!