Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärpepump Nibe 1210, 500liter volymtank + extern cirkulationspump...  (läst 1524 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kör sedan 2002-2003 en Nibe 1210 mot golvvärme via en Wirsboshunt samt ett avstick mot några element som fortfarande finns kvar. Det sitter också en volymtank på 500liter i serie med framledning.

Sedan många år har jag samma temperatur i hela systemet, dvs shunten används inte och ska därför demonteras. Förra året provade jag att helt enkelt stänga av cirkulationspumpen i shunten men kunde konstatera att det inte gick att få ett bra driftsläge för VP och samtidigt ha komfortabel temperatur över hela golvytorna. 5-10grader över VP ger kalla golv i slutet på gv-slingan => måste snurra vattnet snabbare i golvvärmen.

Dessutom blir golven kalla när värmepumpen värmer varmvatten - jag vill ha cirkulation på vattnet hela tiden och det räcker med att gv-vatten cirkuleras, volymtanksvatten måste inte vara med.

Min fundering är nu hur detta bäst ordnas.

Idag är det kopplat VP-fram => Botten på volymtank, Toppen på volymtank till förgrening (t-kors) till 1. gv-shunt 2. radiatorer.

Under vissa omständigheter har jag fått omvänd cirkulation i radiatorkretsen (men startar jag systemet i rätt ordning är detta inte ett problem) och detta vill jag bygga bort och inte förvärra.

Jag har tittat på nibes installationsskisser men ser inte den kombo jag vill ha.

Jag har ju idag "utjämningskärlsvarianten" med shunt efter denna.



GV-skissen verkar konstigt kopplad eftersom framledning går in i toppen på tanken där det är varmast?


Hur bör jag koppla givet dessa förutsättningar? Som det sitter idag minus shunt och plus en backventil på radiatorförgreningens framledning? Och plus en separat c-pump på golvvärmefördelaren förstås...











 

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
När jag hade system med Volymtank så "laddade" VP i toppen på tanken.
Från botten av tanken togs vattnet till radiatorerna.

( idag har vi arbetstank)
/sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Inkoppling enligt alternativ 2 borde funka bra då får du flytta eller komplettera (beroende på vad som funkar på din vp) framledningsgivaren efter tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja framledningsgivaren sitter redan efter volymtanken, utan det jobbar inte VP rätt alls.....

...men bör man ha backventiler på lämpligt ställe för att förhindra bakvänd cirkulation i den lilla radioatorkretsen (med endast två element)?

I den andra varianten nibe presenterar blir flödet helt annorlunda - hur har man tänkt att flödet ska vara här? Fördelen skulle vara att man kunde cirkulera volymvattnet i gv. Jag känner mig dock lite osäker på vad som händer om retur till VP kommer från tanken, det blir ett helt annat system än det jag har nu - vad händer med gångtider etc som funkar väldigt bra nu.



Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
När jag hade system med Volymtank så "laddade" VP i toppen på tanken.
Från botten av tanken togs vattnet till radiatorerna.

( idag har vi arbetstank)
/sw

Ok, jag vill utnyttja skiktningen i tanken så här är det in i botten och ut i toppen......

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Ja framledningsgivaren sitter redan efter volymtanken, utan det jobbar inte VP rätt alls.....

...men bör man ha backventiler på lämpligt ställe för att förhindra bakvänd cirkulation i den lilla radioatorkretsen (med endast två element)?

I den andra varianten nibe presenterar blir flödet helt annorlunda - hur har man tänkt att flödet ska vara här? Fördelen skulle vara att man kunde cirkulera volymvattnet i gv. Jag känner mig dock lite osäker på vad som händer om retur till VP kommer från tanken, det blir ett helt annat system än det jag har nu - vad händer med gångtider etc som funkar väldigt bra nu.
Normalt stoppar man den inbyggda cirkpumpen i vp när kompressorn står still och då får du ingen cirk i radiatorerna men det bör gå att driva allt dvs golvvärme samt rad med 1 st cirkpump finns det ledigt uttag på golvvärme fördelaren går det koppla in rad där och strypa så inte flödet blir så högt. Hos mig kör jag ett delflöde av returen från radiatorerna genom ca 25 m2 golvvärme och det funkar bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
På min 1210 undrar jag om inte cpumpen går konstant när pumpen är igång, oavsett kompressorstatus. Dock stannar ju flödet när den värmer VV.

Jag kommer inte ha lediga platser på fördelaren men det är ju enkelt att göra ett avstick för radiatorerna precis före fördelarna istället - det är smart att betrakta den kretsen som en gv-slinga för man slipper helt problemet med att det flödar åt fel håll.

Då kanske man ändå ska göra sig besväret att koppla om tanken så att det ser ut som i Nibes andra alternativ - men hur är den kopplad egentligen? Framledning in på toppen från VP och ut till gv på samma ställe? Eller har en UKV flera anslutningar? Jag vill ju att gv c-pumpen suger varmt vatten från tankens topp.




Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Tanken har 2 anslutningar på toppen och en viss blandning brukar vara önskvärt för efter att vp värmt vv kommer det en skvätt hett vatten ut på radiator systemet vilket kan leda till knäppningar i rör och radiatorer nu har du ju bara 2 så risken bör vara liten men ändå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kollade pÃ¥ min Borö-tank - den har en toppanslutning som jag använder idag och sedan finns en till pÃ¥ framsidan  som sitter nÃ¥gon decimeter frÃ¥n toppen, den kan man ju använda.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!