Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla ihop VP och ved  (läst 1580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad majo72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Koppla ihop VP och ved
« skrivet: 19 augusti 2019, 20:57:25 »
Har en Vedolux 40UB med tillhörande acktankar och VVB som jag köpt billigt och begagnat av en bekant. Tänkte köra denna ihop med min jordvärme (IVT greenline från 2004 ca) och tanken är främst att köra ved de dyraste månaderna och värmepumpen resten. (Har gratis ved). Vill även ha den som backup ifall pumpen ger upp, den är ju några år nu. Huset är ett stort timmerhus från 1835 så det blir ganska höga uppvärmningskostnader!
Hittade denna skiss i ett tidigare inlägg (https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46271.0).
Skulle denna setup fungera i mitt fall?

Utloggad majo72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2019, 20:46:15 »
Någon? Elle har jag råkat välja fel ämne?

Utloggad trademan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #2 skrivet: 19 november 2019, 18:41:56 »
hej bygg inte efter den skissen det kommer inte fungera.

greenline ? ett av de första skåpen ?
har du styrning av shunten, utekompensering typ och givare på framledning,,
enklaste lösningen är att utgående från shunt körs igenom VP och tillbaks före tempgivare för shunt i serie.
VP stoppar när du eldar och startar när den tycker det blir för kallt, utgÃ¥ende VV frÃ¥n tank kopplas som inkommande kallvatten till greenline och blandningsventli ser till gÃ¥ förbi beredare när det är hett vatten frÃ¥n tank och spetsa när det är ljummet, kan behövas en blandningsventil  med kallvatten kopplat som skÃ¥llningsskydd om du eldar hÃ¥rt.

Utloggad majo72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #3 skrivet: 19 november 2019, 21:03:49 »
hej bygg inte efter den skissen det kommer inte fungera.

greenline ? ett av de första skåpen ?
har du styrning av shunten, utekompensering typ och givare på framledning,,
enklaste lösningen är att utgående från shunt körs igenom VP och tillbaks före tempgivare för shunt i serie.
VP stoppar när du eldar och startar när den tycker det blir för kallt, utgÃ¥ende VV frÃ¥n tank kopplas som inkommande kallvatten till greenline och blandningsventli ser till gÃ¥ förbi beredare när det är hett vatten frÃ¥n tank och spetsa när det är ljummet, kan behövas en blandningsventil  med kallvatten kopplat som skÃ¥llningsskydd om du eldar hÃ¥rt.
Ja det stämmer. Utegivare och innegivare. se slutlig lösning här:https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=70216.msg741955#msg741955

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!