Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Funderar på att installera luft/vatten pump  (läst 1198 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heliac

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Funderar på att installera luft/vatten pump
« skrivet: 24 april 2019, 20:33:54 »
Mitt första inlägg här.

Har eldat med ved i självdragspanna i 18 år nu utan acktank, så känner att det börjar bli dags för en medhjälpare.

Huset har ganska stort energibehov, jag har kolla på en CTC 622 M.

Tänkte dock inte sluta med veden men vill som sagt ha en medhjälpare i systemet som lägger ”grunden”.

Enligt ctc så ska man kunna köra 622m helt utan innedel. Så min plan är att bara docka på den på pannan, finns uttag i botten och toppen. Har ingen shuntautomatik utan kör helt manuellt.

Spelar inte så stor roll om det är 15 eller 22 grader inne när jag kommer hem, men vill som sagt ha någonting som håller en grundtemp så att vedbrasan svarar upp från första ilägget.

Någon som har luft/vatten ihop med äldre vedpanna utan ack?
Bor i Dalsland. Hus från 1928 med originalfönster utan tilläggsisolering. 16 radiatorer fördelat på 4 våningsplan. CTC 266 (55cm ved) från 1965 utan acktank. 2-rörssystem. Ingen elektrisk VV-beredare. Kamin Vermont Castings Defiant Encore på plan 1. El 4430kw/h år. Ved 25-30 kbm/år.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Funderar på att installera luft/vatten pump
« Svar #1 skrivet: 24 april 2019, 21:35:31 »
jag har luftvatten utan acktank....i serie med en större kökspanna(ved)

det funkar ok
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Heliac

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderar på att installera luft/vatten pump
« Svar #2 skrivet: 25 april 2019, 07:30:20 »
jag har luftvatten utan acktank....i serie med en större kökspanna(ved)

det funkar ok

Ok. Så den ligger i serie på radiatorslingan om jag fattat rätt då. Vad får du för framledningstemp när du eldar med ved?
Bor i Dalsland. Hus från 1928 med originalfönster utan tilläggsisolering. 16 radiatorer fördelat på 4 våningsplan. CTC 266 (55cm ved) från 1965 utan acktank. 2-rörssystem. Ingen elektrisk VV-beredare. Kamin Vermont Castings Defiant Encore på plan 1. El 4430kw/h år. Ved 25-30 kbm/år.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Funderar på att installera luft/vatten pump
« Svar #3 skrivet: 25 april 2019, 07:33:40 »
det beror på hur mycket ved jag stoppar in i pannan

jag eldar sällan numera

vp sköter det mesta
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Heliac

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderar på att installera luft/vatten pump
« Svar #4 skrivet: 25 april 2019, 07:37:16 »
det beror på hur mycket ved jag stoppar in i pannan

jag eldar sällan numera

vp sköter det mesta

Haha jo det är klart :)

Ganska novis på värmepumpar men har hört att de kan ogilla för varmt vatten. Jag shuntar stundtals ut mellan 60-70 grader...vet inte om det skulle innebära ett problem. Om jag nu sätter in en vp kanske inte behovet av att shunta ut så pass högt kvarstår dock.
Bor i Dalsland. Hus från 1928 med originalfönster utan tilläggsisolering. 16 radiatorer fördelat på 4 våningsplan. CTC 266 (55cm ved) från 1965 utan acktank. 2-rörssystem. Ingen elektrisk VV-beredare. Kamin Vermont Castings Defiant Encore på plan 1. El 4430kw/h år. Ved 25-30 kbm/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!