Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rätt storlek pÃ¥ bergvärmepump  (läst 5452 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Annika997

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rätt storlek på bergvärmepump
« skrivet: 11 mars 2019, 09:02:13 »
Hej!
Behöver akut råd om köp vid bergvärmepump och är inte så insatt i detta då kompressorn gick sönder förra veckan i vår nibe 1215-7 som är installerad 2003.

Vi har haft några återförsäljare här och fått in några offerter. Det jag funderar över är vilken styrka i pumpen vi ska ta. 3 st återförsäljare rekommenderade 8kwh och en st 6kwh. Varför de rekommenderade 6 är för de vet att den kommer fungera och 8 är ett gränsfall för vårt borrdjup. Den som är nu är ju 7kwh och det har gått åt endel tillsats under kalla årstiden. Funderar på vad som kan hända om man sätter in en 8kwh och den är för stor för borrhålet? Det är borrat 130 m. Känns ju dumt att sätta in en 6 kWh då 7 inte räckt vårt behov.

Fakta:
1,5 plans tegelhus med källare byggt 1964, 139kvm boyta, 103 biyta (källaren ca 16 grader nu men vill kunna ha lite varmare där i framtiden, ca 20 kvm som är ouppvärmt och inte behöver värmas) borrhål 130m, sitter en nibe fighter. 1215-7 nu. Förbrukar ca 16000 kWh /år totalt (2018)2 vuxna och 2 småbarn. Bott i huset sen 2014. Förbrukningen var 12500 kWh/år 2014(inga barn och längre temperatur inomhus) och har ökat för varje år.

Står nu mellan en thermia optimum diplomat 8 eller nibe 1226-8 (eller 6)

Hur hade ni gjort? Tankar kring maskinerna?

Har en återförsäljare som har fast pris på insättning på thermian och det lutar åt den. Skulle vilja ha referenser på liknande jobb från firman, brukar man be om det eller måste jag försöka luska själv? Står överallt att det är lika viktigt med en bra återförsäljare men har ju svårt att veta vilka som är bra, vad ska man förvänta sig att återförsäljarna gör? Och hur kan jag veta att de är bra?

Vi har inte fått någon energikalkyl från någon men beror det på att man inte kan uppskatta förbrukningen då det redan sitter en pump och befintligt borrhål finns? Har uppfattat det som att det kommer bli någorlunda samma förbrukning eller lite mindre med byte.

Alla åsikter och hjälp i hur vi ska tänka är välkommet.

Tack!
Annika


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2019, 10:22:22 »
Hej!
Din gamla 1215-7 har samma prestanda som en modern 8 kW värmepump, man har ändrat modelbeteckningen när man bytte från 1215 till 1225.
Dock är 130 m borra lite klent för denna värmepump redan från början så jag förstår den som vill byta till en 1226-6.
Det som vore bra är om du har koll på KB-temp (när den gamla funkade)?
Om temperaturen inte gick under -2 C på KB-in så kommer det nog funka med en ny 8 kW värmepump?

Och för att förvirra dig lite till så kommer ju frågan om det är säkert att det är kompressorn som är paj, t ex mjukstarten på din värmepump är ökand för att gå sönder.
En ny mjukstart kostar ca 2000 kr och är enkel att byta ut.
En del mindre nogaräknade servicetekniker dömer ut kompressorn lite för snabbt utan att kolla upp grejerna ordentligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2019, 12:16:47 »
grabben bytte nyligen en nibe 7 kw.......till en thermia inverter medium( 2-12 kw)...med 130 m borrdjup

det funkar fint
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Annika997

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2019, 00:01:44 »
Tack för svaren. Någon mer som har några tankar?
Någon som har erfarenhet av daikin bergvärmepump?
Fick ett väldigt bra pris på den om man jämför med andra varavtalsstyrda pumpar. Men tillhör ju inte de stors märkena så frågan är hur kvaliten är och hur lätt det är med service och reservdelar.
Någon som kan rekommendera en bra pålitlig installatör i området kring Uddevalla/Vänersborg/Trollhättan?


Rocas hur stort är din grabbs hus och ungefär vart ligger det? Vet du vad han fick betala totalt ca för maskin och installation ?
Sänkte han sin energiförbrukning något eller är den samma som vid nibe 7kwh?

Utloggad Annika997

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2019, 00:28:41 »
Carl N hittade bara två bilder jag tagit när den fungerade på KB värden.
En är från 2/3-2016 KB f -3 KB r- 5 (vet ej temp ute då)
Sen har jag en från 9/10-2018 KB f 7 KB r 8
Utetemperaturen var 13 grader då.
Kan man utläsa/anta något av detta?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2019, 04:28:09 »
Carl N hittade bara två bilder jag tagit när den fungerade på KB värden.
En är från 2/3-2016 KB f -3 KB r- 5 (vet ej temp ute då)
Sen har jag en från 9/10-2018 KB f 7 KB r 8
Utetemperaturen var 13 grader då.
Kan man utläsa/anta något av detta?
Att hålet är kallt och kort. 9/10 stod pumpen still för retur är varmare än framledning

Daikin har skrutit med att de går bra på grunda hål. Jag har ingenerfarenhet!!

Köp den större och borra ett hål till
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2019, 07:09:02 »
Carl N hittade bara två bilder jag tagit när den fungerade på KB värden.
En är från 2/3-2016 KB f -3 KB r- 5 (vet ej temp ute då)

Bra information, 2/3 är slutet av vintern och temperaturen på köldbäraren är rätt låg.
Jag skulle avråda till en 8 kW värmepump till befintlig borra.
Ett alternativ till Daikin är Nibe 1255-12, båda kan ställas in så att uteffekten begränsas av temperaturen på köldbäraren.
Ett annat alternativ är att köpa till en frånluftsmodul (om ni har central ventilation), den värmer köldbäraren med frånluften och kan hjälpa upp en klen borra.
Man kan även borra ett hål till och parallellkoppla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Annika997

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2019, 08:17:21 »
Innebär det att vårt borrhål är kallt (så det inte fungerar bra längre)?

Vi vill helst inte borra nytt hål.
Så det bästa är egentligen en Växelstyrd?
Har kollat lite på Thermia inverter mini, men den är väl för klen till vårt hus? Är Thermia inverter 3-12 bättre för oss? Någon som vet skillnaden mot nibe 1255?
Har fått in lite offerter på Thermia mini men bör väl ta in på storleken större med?

Fick även en offert på Ivt 7 kWh är ju lika stor som den som fanns, men innebär värdena jag skrev att 7kwh är för stor med för vårt borrhål?

Ursäkta alla frÃ¥gor men blir helt förvirrad av olika svar frÃ¥n alla Ã¥terförsäljare.  De har inte koll pÃ¥ hur vÃ¥ra KB värden sett ut heller.

Vad hade ni köpt för bergvärmepump utifrån vad jag skrivit?

Vi har självdrag i huset.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2019, 10:06:17 »
Tack för svaren. Någon mer som har några tankar?
Någon som har erfarenhet av daikin bergvärmepump?
Fick ett väldigt bra pris på den om man jämför med andra varavtalsstyrda pumpar. Men tillhör ju inte de stors märkena så frågan är hur kvaliten är och hur lätt det är med service och reservdelar.
Någon som kan rekommendera en bra pålitlig installatör i området kring Uddevalla/Vänersborg/Trollhättan?


Rocas hur stort är din grabbs hus och ungefär vart ligger det? Vet du vad han fick betala totalt ca för maskin och installation ?
Sänkte han sin energiförbrukning något eller är den samma som vid nibe 7kwh?

Den gamla vp, vars kompressor fick jordfel, klarade ej att värma 130 kvm entrévåning + lika stor källarvåning......utan en massa eltillskott.

Den nuvarande använder också en del eltillskott, men ej lika mycket.

Säljaren/installatören sade att invertermaskinen kan utnyttja hålet effektivare.

Grabben är iaf mycket nöjd med pumpen, som installerades för två år sedan....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2019, 10:38:49 »
Ni vill ha varmare i källaren i framtiden. Dåligt isolerade källare kan dra väldigt mycket värme. Om ni tycker den befintliga pumpen inte har räckt till och vill ha en varmare källare skulle ni behöva ännu kraftigare pump än en på 8 kW (som närmast motsvarar en 7 kW pump som de benämndes förr). Då blir komplettering med ytterligare ett borrhål nödvändig.

Hur många timmar har kompressorn gått enligt drifttidsmätaren?

BorrhÃ¥let är kallt men det var det redan första vintern. Det fungerar i princip lika bra nu som det gjorde för 10 Ã¥r sedan, skillnaden är sÃ¥ liten att den är knappt märkbar.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2019, 18:29:59 »
Var i landet ligger huset? Går det att komplettera med en jordvärmeslinga? Hur stor är tomten?
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad Annika997

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2019, 22:12:31 »
Var i landet ligger huset? Går det att komplettera med en jordvärmeslinga? Hur stor är tomten?

Ligger I Trollhättan. Total tomt 652

Utloggad Annika997

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2019, 22:23:05 »
Bra information, 2/3 är slutet av vintern och temperaturen på köldbäraren är rätt låg.
Jag skulle avråda till en 8 kW värmepump till befintlig borra.
Ett alternativ till Daikin är Nibe 1255-12, båda kan ställas in så att uteffekten begränsas av temperaturen på köldbäraren.
Ett annat alternativ är att köpa till en frånluftsmodul (om ni har central ventilation), den värmer köldbäraren med frånluften och kan hjälpa upp en klen borra.
Man kan även borra ett hål till och parallellkoppla.

Vilken av Nibe 1255-12 och Daikin hade du valt och varför? Har fått ok offert på båda. Finns ju Thermia mini 1-7 samt 3-12 med, hur ska man tänka vilken som passar bäst? Går Thermian 3-12 också att ställas in så uteffekten begränsas av temperaturen på köldbäraren?

Utloggad Annika997

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2019, 22:35:07 »
Roland  Är det vp tid som visar hur mycket kompressorn gÃ¥tt? Eller hur ser jag det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #14 skrivet: 13 mars 2019, 07:13:35 »
Vilken av Nibe 1255-12 och Daikin hade du valt och varför? Har fått ok offert på båda. Finns ju Thermia mini 1-7 samt 3-12 med, hur ska man tänka vilken som passar bäst? Går Thermian 3-12 också att ställas in så uteffekten begränsas av temperaturen på köldbäraren?

Jag tror bara Daikin och Nibes invertrar kan ställas in så att KB-temp begränsar uteffekten.
Jag skulle valt mellan dessa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #15 skrivet: 13 mars 2019, 07:59:25 »
Roland  Är det vp tid som visar hur mycket kompressorn gÃ¥tt? Eller hur ser jag det?
Det är vp tid som gäller.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #16 skrivet: 13 mars 2019, 11:58:48 »
Jag tror bara Daikin och Nibes invertrar kan ställas in så att KB-temp begränsar uteffekten.
Jag skulle valt mellan dessa.

Är rätt säker på att även thermia kan göra det. Men dubbelkolla med installatör. Annars har ju ivt/bosch denna funktionen. Tror även den har 3fas kompressor på lilla invertern vilket kan vara en fördel mor 1255.

Utloggad Annika997

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #17 skrivet: 16 mars 2019, 10:05:05 »
Det är vp tid som gäller.


Vp tid 55339
Ts 4210

Är detta bra/dåligt/ normalt?

Finns det någon som installerat en optimum 8 på ett 130 m borrhål (totaldjup)? Och kan tala om hur det funkat.

Enligt återförsäljaren är det inget problem. Men jag är osäker så att det inte blir kallt i borrhålet.



« Senast ändrad: 16 mars 2019, 10:29:30 av Annika997 »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #18 skrivet: 16 mars 2019, 10:34:31 »
Det betyder att pumpen har gått i genomsnitt ungefär 3500 timmar per år. Det är en rätt normal siffra, ur den synpunkten behövs det ingen kraftigare pump än den befintliga. Men ni kanske vill ha varmare inne än tidigare ägare. Sen är det källaren.

Då det är lurigt med effektangivelserna tittade jag lite i databladen. En Thermia Optimum 8 ska ge 7,5 kW vid 0/35, en Nibe 1215-7 ska ge 8,8 kW vid 0/35. Det betyder att pumpen med högre nominell effekt är klenare än er gamla pump. Kunde inte hitta värden för högre värmebärartemperatur än 35 grader. Det ska alltså fungera bra med borrhålet men av fel anledning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Annika997

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #19 skrivet: 16 mars 2019, 11:50:19 »
Ok så det betyder alltså att det kommer fungera som med tidigare pump men kommer troligtvis dra mer tillsatsel? Är det mindre risk att hålet kyls med thermian än den gamla pumpen vi haft?
 Har fÃ¥tt en energikalkyl pÃ¥ optimum 8. Beräknat pÃ¥ 200kvm uppvärmd yta. (I verkligheten uppvärmd boyta 139, sen är biytan 103 ca 15-16 grader) 

Fastighetens totala energibehov 33566kwh. Fastighetens energibesparing 21979kwh. Tillförd energi till värmepump 9672kwh/år tillförd elsats 1915kvh/år. Energitäckningsgrad 94,3%Årsverkningsgrad totalt 2,9. Årsverkningsgrad värmepump 3,52. Erforderlig tillsatsel 6,3kw. Fastighetens maximala effektbehov 12,5kwh.
Inomhustemp 20 grader. DUT -18
Köldbärartemperatur vid årsmedel 0 grader
Köldbärartemperatur vid DUT -4 grader
Borrhålsdiameter 115mm
Aktivt borrhål 124m


Låter detta som ett vettigt alternativ till våra förutsättningar? Något man bör reagera på?

Har fått ett bra pris på 1255-12, det skiljer bara 6500kr på thermia optimum 8 och den.
Gick inte att göra en tillförlitlig kalkyl på nibe då det inte gick att ange aktuellt borrhålsdjup utan den fyllde i aktivt borrhålsdjup 157m Utifrån våra uppgifter.


Utloggad Annika997

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #20 skrivet: 16 mars 2019, 12:00:45 »
Det betyder att pumpen har gått i genomsnitt ungefär 3500 timmar per år.


Såg att det var en uppgift från januari 2016, så då har den gått ca 4200 timmar /år. Är det stor skillnad i sammanhanget?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Rätt storlek på bergvärmepump
« Svar #21 skrivet: 16 mars 2019, 14:04:15 »
Har den gÃ¥tt 4200 timmar per Ã¥r var den lite för klen men det var ändÃ¥ inte sÃ¥ mÃ¥nga tillsatstimmar. Förklaringen kan vara en hög varmvattenförbrukning i förhÃ¥llande till totala värmebehovet. 

En Optimum 8 kommer att dra mer tillsatsel.

I de flesta fall behöver man inte vara rädd för att borrhålet blir för kallt. Pumpen kommer att dra mer ström för samma värmeproduktion och slits mer men den kommer att fungera. Det är rätt sällsynt att det blir problem med att slangarna kläms ihop när borrhålet fryser.

PÃ¥ 1255-12 kan man ställa in en lägsta utgÃ¥ende köldbärartemperatur. När den nÃ¥s drar pumpen ner pÃ¥ effekten. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!