Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning frostvakt pÃ¥ Nibe FLM30  (läst 4802 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jivenburk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärmepump & golvvärme
    • Aktuellt väder hos Jivenburk
Inställning frostvakt på Nibe FLM30
« skrivet: 06 februari 2019, 21:14:36 »
Har en FLM30 från 2006, vid senaste filterrengöring upptäckte jag att frostvakten (typ KLT 11) hade gått sönder (helt svart display). Köpt en ny (JS Energi) och monterat den utan bekymmer. Det första jag fick ändra var default värdet på givartypen till PTC från NTC för att få en temperaturvisning istället för en error kod. Finns 16 parametrar att ställa in, antar att flera av dem inte används alls men några måste ställas in. Till min förvåning så har inte Nibe angett vilka värden parametrarna skall ha i manualen för FLM. I denna står följande "Normalt visas temperaturen på inkommande köldbärare till FLM 30 i displayen på frostvakten. Frostvakten är inställd från fabrik och skall ej behöva ändras. Ändring av parametrarna kan medföra att värmeväxlaren blir igensatt av frost. Knapparna är låsta med kod."

Det är en parameter som jag behöver veta och det är börvärdet "SP"  help

Är det någon som vet vilket värde denna skall ha på en FLM30?
Eller om det nÃ¥gon som har en FLM30 i drift, läser detta  och skulle kunna göra mig tjänst och checka börvärdet och posta det här. Frostvakten är lÃ¥st av Nibe sÃ¥ inget hända!
På FLM kontrollenheten sitter frostvakten, är den svarta på höger sida med display som visar temperatur på inkommande köldbärare och har tre gröna knappar SET, UP, DOWN.
-Tryck på SET. "SP" visas i displayen.
-Tryck på SET igen. Det inställda börvärdet visas i displayen, det är det värdet jag frågar efter.
-Tryck på SET och DOWN samtidigt för att visa temperatur igen eller vänta 1 minut för återgång till temperatur visning

Givetvis har jag vänt mig till Nibe och JS Energi men inte fÃ¥tt svar pÃ¥ min frÃ¥ga om parametrarna. Tror att det gÃ¥r fortare att fÃ¥ denna uppgift pÃ¥ detta forum  tummenupp   
Villa, 2 plan, 235kvm boyta + garage 30kvm, byggår 2006
Bergvärmepump Nibe F1230-8 + FLM30 + Compact 200 från 2006. Borrhål 170 m. Golvärme (tot ~900m).
VVC, styrning-övervakning Nibe RCU 11, 3030Pro, Smatrix Wave Plus, Ontech GSM 9025 och Leakomatic M4i Premium

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Inställning frostvakt på Nibe FLM30
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2019, 18:08:42 »
Jag oxå en flm, kollat kb-tempen in vid loggning, å den visar riktigt värde, men frostvakten var nog väldigt längesen jag kollade, å det är nog fel på den, för den står på -50'. Men jag vet inte hur man kommer in i menyn för att ändra den.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställning frostvakt på Nibe FLM30
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2019, 18:42:47 »
Om den visar -50 celcius så är det nog fel på temperaturgivaren. Man kan mäta upp resistansen t.ex. med en multimeter. https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme/flm-30-089268/066-temp-givare-frostvakt.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jivenburk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärmepump & golvvärme
    • Aktuellt väder hos Jivenburk
SV: Inställning frostvakt på Nibe FLM30
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2019, 19:36:51 »
Citera
för den står på -50'. Men jag vet inte hur man kommer in i menyn för att ändra den.

Menyn är lÃ¥st av Nibe med kod. Koden är ett tal mellan 0-255 men hÃ¥lls hemlig  Sc:,h. För att komma till kodläget skall SET tryckas in mer än 8 sek, dÃ¥ kommer 0 upp, använd UP eller DOWN för att slÃ¥ in kod, tryck SET igen. Vid rätt kod sÃ¥ är man inne  ;)

Lyser det en liten punkt i överkant av displayen vid symbolen "SNÖ"? Se bifogad bild var (det är ingen punkt på bilden men visar var den skall vara)
Vid drift skall det vara en punkt/prick under "SNÖ", då går cirkulationspumpen, magnetventilen är öppen dvs köldbärarvätskan cirkulerar genom FLM värmeväxlaren. Ingen punkt - köldbärarvätskan cirkulerar inte och efter tag så visas temperaturen på ventilationsluften istället för köldbärarvätskans.

Får du inte upp "SP" i displayen när du trycker på SET så är det mer troligt att frostvakten har gett sig. Eller får du upp SP och därefter -50 vid tryck på SET?
Det finns tre felkoder
1)  Er = Minnesfel
2)  - - = Kortsluten temperaturgivare
3)  00 = Givare ej ansluten
« Senast ändrad: 07 februari 2019, 19:52:20 av Jivenburk »
Villa, 2 plan, 235kvm boyta + garage 30kvm, byggår 2006
Bergvärmepump Nibe F1230-8 + FLM30 + Compact 200 från 2006. Borrhål 170 m. Golvärme (tot ~900m).
VVC, styrning-övervakning Nibe RCU 11, 3030Pro, Smatrix Wave Plus, Ontech GSM 9025 och Leakomatic M4i Premium

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inställning frostvakt på Nibe FLM30
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2019, 21:27:16 »
Behövs verkligen frostvakt jag har ett Stibel Eltron återvinnings agg och det hade frostvakt med hjälp av ett tidur men det kopplade jag bort från början och hade planer på att styra cp via timer om det skulle visa sig behövas. Har kört prylarna några år nu och kb har aldrig ledat under +1 grad på inkommande och då är det ingen risk det fryser på. Kb tempen låg som lägst på -0,6 grader tidigare och då eldade jag en del och det har eldats mindre nu så borran bör belastas hårdare nu så FLM gör en hel del på kb tempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jivenburk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärmepump & golvvärme
    • Aktuellt väder hos Jivenburk
SV: Inställning frostvakt på Nibe FLM30
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2019, 22:06:11 »
FrÃ¥gan är helt klart relevant, behövs frostvakten? Jag har kollat in de loggfiler jag har frÃ¥n olika Ã¥rstider för Ã¥ren 2014-2019. Har som lägst haft +1 pÃ¥ inkommande kb. Det skulle vara liten risk att köra utan. Men i mitt fall sÃ¥ har bytt mot en ny dÃ¥ den gamla gÃ¥tt sönder och det därför jag frÃ¥gar vilka inställningar den skall ha dÃ¥ Nibe inte angivit detta i manualen.  .,;-

Börvärdet (parameter SP) på den nya är default +3 grader och hysteres på 1 -> när kb temperaturen är +2 grader eller lägre så stängs funktionen av i FML. Jag tycker det är för högt börvärde och kommer att sätta det på +1.5 grad så den bryter vid +0,5 på inkommande kb. Men jag skulle vilja veta om Nibe verkligen satt det så högt som +3 grader då det innebär att funktionen stängs av ganska tidigt om inkommande kb ligger runt +2 grader.

Jag har skickat frågan till Nibe men de har inte svarat än.
« Senast ändrad: 07 februari 2019, 22:41:37 av Jivenburk »
Villa, 2 plan, 235kvm boyta + garage 30kvm, byggår 2006
Bergvärmepump Nibe F1230-8 + FLM30 + Compact 200 från 2006. Borrhål 170 m. Golvärme (tot ~900m).
VVC, styrning-övervakning Nibe RCU 11, 3030Pro, Smatrix Wave Plus, Ontech GSM 9025 och Leakomatic M4i Premium

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inställning frostvakt på Nibe FLM30
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2019, 14:50:02 »
Har inte koll på flm 30 men givaren borde väl sitta efter värme batteriet och blir det för kallt där då har det frusit på och vent luften får svårt att komma förbi. Vet inte om det finns nån risk med för mycket på frysning skulle vara minskad vent ett tag i så fall och det bör vara en begränsad tid i så fall för normalt lär det ju tina när vp går lite mindre och borran blir varmare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jivenburk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärmepump & golvvärme
    • Aktuellt väder hos Jivenburk
SV: Inställning frostvakt på Nibe FLM30
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2019, 19:05:53 »
Citera
givaren borde väl sitta efter värme batteriet

Det är en bra synpunkt  tummenupp, jag har checkat och den sitter efter värmeväxlaren. Det betyder att temperaturen man ser i frostvakten inte är inkommande utan utgÃ¥ende efter värmeväxlaren vid cirkulation av kb. Eftersom det är utgÃ¥ende som frostvakten styr pÃ¥ sÃ¥ bör kanske inte SP parametern vara för lÃ¥gt satt Sc:,h 

Är det någon som har en FLM 30 i drift och kan checka SP värdet?
-Tryck SET två gånger och notera värdet, återgår efter en minut till temperatur visning.
Villa, 2 plan, 235kvm boyta + garage 30kvm, byggår 2006
Bergvärmepump Nibe F1230-8 + FLM30 + Compact 200 från 2006. Borrhål 170 m. Golvärme (tot ~900m).
VVC, styrning-övervakning Nibe RCU 11, 3030Pro, Smatrix Wave Plus, Ontech GSM 9025 och Leakomatic M4i Premium

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inställning frostvakt på Nibe FLM30
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2019, 19:35:54 »
Tycker den borde känna hur mycket den värmer eller tempen på luften på nått sätt har man tex kb på -3 in och -1 ut betyder det inte att växlaren isat igen den värmer ju 2 grader men den kommer ju frysa på efter hand om vp går lika hela tiden men stoppar vp tex 1 timme då tinar den säkert rent och det är ju vid låg kb temp den verkligen behövs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Inställning frostvakt på Nibe FLM30
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2019, 16:44:48 »
Om jag trycker två ggr på set så får jag värdet -50. Kan väl knappast vara en temperaturinställning. Avfrostningen verkar fungera i alla fall för några gånger per dygn så får jag en dipp på en halv grad på käldbäraren, följd av en kort peak innan temperaturen återgår till det normala.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad Jivenburk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärmepump & golvvärme
    • Aktuellt väder hos Jivenburk
SV: Inställning frostvakt på Nibe FLM30
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2019, 19:10:55 »
Tack 99meter för att du tog dig tid för att fÃ¥ fram SP värdet. -50 som SP värde fÃ¥r jag inte ihop  Sc:,h
SP är börvärdet som frostvakten jobbar mot, -50 pÃ¥ utgÃ¥ende kb är orimligt att man skall fÃ¥ och att den bryter först vid -50. Det mÃ¥ste vara nÃ¥got annat som är programmerat, det finns en  parameter som heter "d8" som är intervall (i timmar) mellan tvÃ¥ avfrostningar dvs cirkulationspump och magnetventil i läge OFF under detta intervall, pÃ¥ den nya jag fick vara detta värde satt till 8 timmar och längden pÃ¥ denna var satt till 30 genom parameter "d2" som är i minuter

Med -50 på SP är alltid frostvakten i läge TILL dvs cirkulationspump och magnetventil går konstant och bryts endast av värdet på d8 parametern. Det kanske är det du ser när kb'en ändrar temperatur några gånger/dygn. Kan du se hur långt det är mellan intervallen?

När du läste av värdet pÃ¥ SP -50, är det en lysande grön prick under SNÖ ikonen?   
Villa, 2 plan, 235kvm boyta + garage 30kvm, byggår 2006
Bergvärmepump Nibe F1230-8 + FLM30 + Compact 200 från 2006. Borrhål 170 m. Golvärme (tot ~900m).
VVC, styrning-övervakning Nibe RCU 11, 3030Pro, Smatrix Wave Plus, Ontech GSM 9025 och Leakomatic M4i Premium

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Inställning frostvakt på Nibe FLM30
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2019, 19:35:26 »
Nej ingen prick. Jag skall försöka få till en sammanhängande loggning på kölbäraren för att få en tid mellan avfrostningarna. Jag använder husdatas loggprogram, så jag får stänga av energisparläget på datorn. Jag tror inte att tempgivaren sitter på returen från FLM. När värmepumpen står still och FLM går så visar inkommande KB på värmepumpen 3 grader varmare än vad FLM visar.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad Jivenburk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärmepump & golvvärme
    • Aktuellt väder hos Jivenburk
SV: Inställning frostvakt på Nibe FLM30
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2019, 14:46:36 »
Jag tog mig tid att ta bort frontkåpan (svart plastlock med 6-7 skruvar) och kontrollerade var temperatursensor var monterad. Den är monterad på inkommande kb som överensstämmer med sprängskissen dvs temperaturen i displayen på frostvakten visar inkommande temp på kb. Det jag inte får ihop är ett börvärde SP på -50 och att det inte är någon indikation på att frostvakten är i läge Till (Se el schema, kretsen 10 och 11 sluten).

På denna länk om FLM30 https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61442.0 så finns det en bild, lite otydlig men det framgår att den är i läge till. Visar 6 grader men även en grön prick under "Snö" flingan

Laddar upp sprängskiss, el schema, utdrag ur manualen och bild från tidigare inlägg (länk)
     
Villa, 2 plan, 235kvm boyta + garage 30kvm, byggår 2006
Bergvärmepump Nibe F1230-8 + FLM30 + Compact 200 från 2006. Borrhål 170 m. Golvärme (tot ~900m).
VVC, styrning-övervakning Nibe RCU 11, 3030Pro, Smatrix Wave Plus, Ontech GSM 9025 och Leakomatic M4i Premium

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Inställning frostvakt på Nibe FLM30
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2019, 18:49:26 »
Då missuppfattade jag dig. Jag har ingen snöflinga i SP läget men i normalläget är snöflingans LED tänd. Jag har nu loggat en tid och fick en peak när värmepumpen stod still kl 22 igår. Det blir nog en peak i kölbärartemperaturen i stället för en dipp när både köldbärarpumpen och FLM pumpen står stilla. Kl 8 i morse kom en peak, också när värmepumpen stod stilla. Kl 18 kom en dipp när värmepumpen gick. Det verkar alltså som den avfrostar var 10:de timma.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad Jivenburk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärmepump & golvvärme
    • Aktuellt väder hos Jivenburk
SV: Inställning frostvakt på Nibe FLM30
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2019, 21:23:35 »
Bra att vi klarar ut om det är nÃ¥gra frÃ¥getecken  tummenupp
DÃ¥ fungerar det hos dig 99meter. Om den stängs av regelbundet sÃ¥ är det parameter "8"som är satt, antagligen till 10 timmar. Om det är SP värdet man ser och det är -50 sÃ¥ skulle det betyda att den alltid är i drift och endast bryts av värdet pÃ¥ "d8"  Sc:,h

Den kanske är programmerad på ett sätt som inte framgår i parameterlistan. Jag hittat produktbladet för frostvakten och där står det "Displaylåsning vid avfrostning" vad det nu betyder?

 
Villa, 2 plan, 235kvm boyta + garage 30kvm, byggår 2006
Bergvärmepump Nibe F1230-8 + FLM30 + Compact 200 från 2006. Borrhål 170 m. Golvärme (tot ~900m).
VVC, styrning-övervakning Nibe RCU 11, 3030Pro, Smatrix Wave Plus, Ontech GSM 9025 och Leakomatic M4i Premium

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!