Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avrinning frÃ¥n tak/balkong  (läst 1519 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nybliven smålänning

  • Gäst
Nybliven smålänning
Avrinning från tak/balkong
« skrivet: 23 oktober 2018, 18:42:09 »
På torsdag kommer installatören för att installera min nyinköpta Panasonic luftvärmepump. Jag har ingen plats inne som är klockren, men mellan dörr och trapp tycker jag känns bra för att höja temperaturen i kallaste delen av huset och få lite spridning till övervåningen också. Dessutom skulle det innebära ett söderläge på utedelen. Nu börjar jag dock bli lite tveksam till det då jag inte är så säker på att jag kan lösa någon jättebra placering för utedelen.

Framförallt är det vattnet som jag är orolig för. Är det någon som har erfarenhet av en utedel på tak eller balkong som kan säga något om hur mycket problem det blir med isbildning när vattnet ska ledas bort. Jag tänkte lite naivt att det skulle vara tillräckligt varmt vatten för hängrännan, men det får jag nog släppa. Det finns ju frostvakter att lägga i rännan, men då tappar man väl mycket av energivinsten med en värmepump och man ska värma upp utanpå kåken för att kunna använda värmesystemet.

Är det något annat jag behöver tänka på? Snörasrisken har jag redan tagit med och är anledningen till att jag inte vill ha pumpen nere på markhöjd på den tilltänkte platsen (de små trälådorna jag sett som skydd för värmepumpar skulle knappast klara det potentiella snöraset som skulle komma där).

Alla tankar och reflektioner samt erfarenheter mottages tacksamt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Avrinning från tak/balkong
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2018, 08:49:32 »
Finns ju små tak i plåt att montera över värmepumpen. Även ett hel skydd i plåt finns att få tag på. Se t.ex. http://www.entradeshop.se/Produkter/Tillbehor/Tak_och_skydd_(Nyheter!). Går ju att komplettera med ett snörasskydd på taket ovanför så det inte kan rasa ner så mycket snö på samma gång.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!