Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snyggast radiator-rör dragning frÃ¥n golvet??  (läst 12999 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Håller ju på med en övervåning som ska få 100% radiatorer så när som på ett badrum.
Jag har några radiatorer med höjden 900mm, C22, och resten kommer att bli 500mm Purmo och/eller Lenhovda kompakt 22:or.
Jag håller på med golvet nu och behöver planera var och hur alla alupex-16mm rör ska komma upp till resp radiator. Jag ska dra alla rör från 2st centrala fördelare + T-stycken på ett eller 2 inspekterbara ställen, så samtliga radiatorer matas med endast 2 rör underifrån.
Problemet som jag ser det är att vanliga koppel är så förbenat fula, eftersom inga radiatorer kommer att ha de eleganta infällda ventilerna (varför är inte detta standard!!!?) med in/utlopp i botten?
Då blir det ju så med vanliga koppel med cc 40 anslutningar nedåt att att rören "breddar" maskineriet på varje vägg med 40 + 40 mm på den sida man sätter kopplet.
Inte symmetri och det ser helt enkelt onaturligt ut med den där fördelaren i botten som ska fixa anslutningar o avstängning. (Det senare ser jag liten nytta med då det kommer att bli kulventiler i andra änden vid centralen.)
Jag har införskaffat 2 MMA-koppel bara men bestämt mig för att resterande raddar ska få mer "traditionella" röranslutningar som inte bygger så mycket.
Har kommit över ett gäng lösa MMA-ventiler med vinklad R10 anslutning för en spottstyver:
http://www.mma.se/produkter/ventil-med-forinstallning-fv/
modell FVAV med inv R10 gänga som anslutning.
och sedan blir det väl nipplar (eller kanske jag ska skippa det?) in i radiatorgavlarna uppe o nere R15 mutter + utv R15 in i rad., sÃ¥ det bygger kanske 40mm ut frÃ¥n rad. oavsett om det är uppe med ventilen eller nere  vid returen där jag tänkte använda vanlig vinkel R15 + press eller skruv ALupexkoppling , eller möjligen AluPex vinkel direkt.
Uppe vid ventilen blir det väl skruv-Alupex för elegansens skull eller en cu15 eller 12 klämringskoppling om jag går med koppar upp från golvet.

Sedan var jag inne på att dölja alupexen med kopparrör utanpå så det blir skyddat och rakt men kom på att det isåfall måste blir 22mm cu och det blir ju lite mastigt kanske, så kanske det får bli ngn annan lösning. Alupex tål ju solljus vad jag vet och de är vita och rätt snygga, kanske kan sätta förstyvande 12mm rör inuti...? Eller så blir det skarvar till 15mm cu iaf nere i höjd med returen.

Det jag mest grubblar över är om det blir vettigt att sätta tilloppsröret fast i väggen, och alltså dra in det mot väggen från termostatventilen med nån 15 graders bock eller så.
Isåfall vill man ju ha tilloppet rakt under det så det inte blir en svår bock till.
Eller är det snyggare i smartare att hålla sig i in/ut-planet för radiatorn ända ner till golvet typ som om man hade ett kompakt koppel?

Hur har ni andra gjort, har alla använt koppel vid nyinstallation, eller har någon tänkt som jag och velat göra något snyggare?
Har ni dragit alupex ända fram eller skarvat?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Snyggast radiator-rör dragning från golvet??
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2015, 20:45:54 »
Jag skulle använt färdiga koppel tycker det är snyggt och framförallt om du tänker dra med alupex så lär det inte bli så snyggt om drar det till överdelen av radiatorn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Snyggast radiator-rör dragning från golvet??
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2015, 23:51:26 »
Nä, det lutar nog mot metallrör till överdelen.
Dock håller jag inte med om koppel, det enda de är bra för är att hålla ihop rören i nederänden, en riktig industridesigner hade lätt kunnat lösa det snyggare.
finns det någon slags rörhållare, kanske i metall som man skulle kunna använda till det kanske?
Sedan är det just detta att jag tror det blir snyggare att ha rören bakom varandra än  bredvid i sidled. Ingen som hÃ¥ller med mig?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Snyggast radiator-rör dragning från golvet??
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2015, 06:18:11 »
Jag förstår hur du tänker, men jag valde också koppel, tycker det blev snyggt. Haft andra lösningar men det här är bättre. Jag har pexrör på tilloppet, så jag hittade en tysk hylsa på Hornbach (Multifix har de mycket intelligent döpt den till, ungefär som om inget annat skulle heta Multifix..) man klipper till i rätt längd som gör att det ser ut som ett snyggt vitmålat kopparrör.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Snyggast radiator-rör dragning från golvet??
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2015, 08:38:03 »
Ett litet tips i all vänlighet Karlmb ,16*2 pex .
beroende lite på hur tryckfallen kommer och vad som finns tillgängligt .
866 watt per matning vid 100 pascall..
väljer man istället 15 prisol  tummenupp 1588 watt  i samma 10° delta
BÃ¥da rören tar i princip  samma plats i bjälklag och pÃ¥  fördelaren,

Visst det gÃ¥r att stressa lite gran,, men för en adekvat  installation som passar kan det löna sig att räkna igenom vad som finns och hur tryckfallen ligger..
Det är tråkigt om man lägger ner mycket jobb och sen kanske det inte fungerar,,

Allt estetiskt är i betraktarens ögon,
sid kopplat med ett koppel frÃ¥n tillverkaren  tummenupp
En radiator som är kopplad och bockad pÃ¥ fri hand  kan va riktigt snygg !
men den får inte se ut så här . ::) (Va bara tvungen att ta en bild )
Lycka till med monteringen
cc
 
« Senast ändrad: 24 maj 2015, 08:40:33 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Snyggast radiator-rör dragning från golvet??
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2015, 08:48:57 »
Hur kan prisol överföra sÃ¥ mycket högre effekt pÃ¥ i stort sett samma dim  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Snyggast radiator-rör dragning från golvet??
« Svar #6 skrivet: 24 maj 2015, 09:11:15 »
innermåttet gör skillnaden .
16 mm pex kan man likställa med ett 12 cu rör .. det räknar man 710watt på .
15  pex hÃ¥ller samma innerdiameter som 12 cu röret.

men allt går som sagt att stressa lite,, Men man skall hålla sig under max rekommenderad flödeshastighet m/s
Ett bra värme system har balans i alla sina funktioner . flöden tryckfall och avspeglingsytor.
cc
« Senast ändrad: 24 maj 2015, 09:19:26 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Snyggast radiator-rör dragning från golvet??
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2015, 09:20:04 »
Cocacola, menar du alltså att det skulle kunna bli ett problem med tryckfallet om man har en eller ett par meter 16 mm pex i anslutningen från stamrör till radiator? Det röret borde utan svårigheter kunna forsla fram en eller ett par kW och är det inte så att en radiator inte behöver mycket flöde, och man behöver ändå strypa för att få högt temperaturfall över radiatorn, man vill ju oftast att returvattnet ska vara 8-10 grader kallare. Jag tror inte heller att det finns någon risk för ljud p.g.a flödet om inte radiatorn är alldeles onormalt stor. Men visst, 15 mm kopparrör är möjligtvis bättre. Men många har nog 12 mm och har inga problem med det, fast där kan det kanske susa i rören ibland om flödet höjs.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Snyggast radiator-rör dragning från golvet??
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2015, 09:37:33 »
Ja sanntos .
Tryckfallen kan bli förstora så att cp inte orkar trycka fram vattnet till radiatorerna ..
Det börjar redan i pannrummet . Rör dimensionering är egentligen precis som en el kabel
en viss m2 har en max rekommenderad belastning, samma med rör ,

susar det i ett rör är det fel . dÃ¥ är det bara göra om och göra rätt  .,;-

Genom åren har det vart en hel del såna anläggningar att rätta till. jättetråkiga jobb. Det har kostat kunden en massa pengar innan ,, och det är dyrt att rätta till.
cc
« Senast ändrad: 24 maj 2015, 09:48:25 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snyggast radiator-rör dragning från golvet??
« Svar #9 skrivet: 24 maj 2015, 12:00:16 »
Ja sanntos .
Tryckfallen kan bli förstora så att cp inte orkar trycka fram vattnet till radiatorerna ..
Det börjar redan i pannrummet . Rör dimensionering är egentligen precis som en el kabel
en viss m2 har en max rekommenderad belastning, samma med rör ,

susar det i ett rör är det fel . dÃ¥ är det bara göra om och göra rätt  .,;-

Genom åren har det vart en hel del såna anläggningar att rätta till. jättetråkiga jobb. Det har kostat kunden en massa pengar innan ,, och det är dyrt att rätta till.
cc

Jag gjorde själv det felet i brådskan att få värme till nya vindsrummet, använde 15mm Rpex till 600*600 c22 radiatorer istället för 18mm och nu blir det inte rumsvärme vintertid vid -10 °C eller kallare. Så det blir att byta bara jag kommer så långt med de andra projekten...

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Snyggast radiator-rör dragning från golvet??
« Svar #10 skrivet: 24 maj 2015, 12:29:23 »
Tryckfallen kan bli förstora så att cp inte orkar trycka fram vattnet till radiatorerna ..
Det börjar redan i pannrummet . Rör dimensionering är egentligen precis som en el kabel
en viss m2 har en max rekommenderad belastning, samma med rör
Klart att du har rätt att tryckfallen tillsammans kan för stora för cirkulationspumpen, jag är bara lite skeptisk till att en anläggning med normala stammar belägna i närheten av radiatorerna och avstick av 16 pex kan få för stort tryckfall. Då måste det nog finnas annat som är dåligt dimensionerat också.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snyggast radiator-rör dragning från golvet??
« Svar #11 skrivet: 24 maj 2015, 14:56:28 »
Klart att du har rätt att tryckfallen tillsammans kan för stora för cirkulationspumpen, jag är bara lite skeptisk till att en anläggning med normala stammar belägna i närheten av radiatorerna och avstick av 16 pex kan få för stort tryckfall. Då måste det nog finnas annat som är dåligt dimensionerat också.

Vattnet tar den enklaste vägen, har du normala rörstorlekar på en del av huset så måste du strypa ner med hård hand på de äldre radiatorerna så att flödet höjs tillräckligt i de klenare rören och kan få ett annat problem på köpet: krävs temphöjning för att kompensera...
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Snyggast radiator-rör dragning från golvet??
« Svar #12 skrivet: 24 maj 2015, 16:19:16 »
SÃ¥ enkelt uttryckt monteras 22:or i stammar till respektive vÃ¥ningsplan med 15 avstick till respektive radiator sÃ¥ är man "safe" i ett "normalt" stort enfamiljshus ?!  Sc:,h
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Snyggast radiator-rör dragning från golvet??
« Svar #13 skrivet: 24 maj 2015, 16:46:16 »
Jag tycker så, åtminstone om stammen/stammarna inte är för snåla, alltså inte 22 mm.... Men detta gäller i ett normalhus, inte för stort..precis som Cocacola säger bör man räkna.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Snyggast radiator-rör dragning från golvet??
« Svar #14 skrivet: 24 maj 2015, 16:55:43 »
ja vi kan ta ett exempel .
säg att du har en undervÃ¥ning med ett effekt behov pÃ¥  5 kw  och en övervÃ¥ning pÃ¥ 5 kw .
Du vill koppla det dolt med fördelare på under och övervåning.
oavsett anslutning pÃ¥ pannan / värmepump väljer man 28 cu   fram till den punkten där du delar under och övervÃ¥ning med 22 rör . 22 rör fram till fördelaren .   Upp till 700 watt  använder du  12 rör ( 15pex -16 pex)
upp till 1600watt 15 cu rör  frÃ¥n fördelaren .
Det går att stressa dessa siffror lite och fortfarande få en bra funktion. så man kan se det som riktlinjer .
Tryckfallet som balanserar flödet ska ligga pÃ¥ ventilen och inte rören , 
flödet i en sån här krets är 0,22lps.

cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!