Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: min mekaniska ventilation har läckt vad göra?  (läst 4941 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dan-Ã¥ke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
tjena!
har ett hus med mekaniskventilation en bacho  minimaster frÃ¥n 1980 när huset är byggt som har krÃ¥nglat frÃ¥n första vintern vi flyttade in för 3 Ã¥r sen fiR:
nu till problemet den har läckt från själva spis fläktskanten så en laminat skiva som ingår i köksinredningen svällt ser inte bra ut
den sitter för att dölja aggregatet som sitter ovanför spisen,det var ett problem,samt att sÃ¥ fört det blir minusgrader ute sÃ¥ svämmar den över och droppar pÃ¥ spisen,samt att det runnit vatten brevid kanten pÃ¥ köksskÃ¥pet 6 lossat en flaga av själva stommen i köksinredningen vet att man mÃ¥ste se till att dräneringshÃ¥let där det sitter en slang som gÃ¥r genom väggen till avloppet inte är igensatt har kollat det flera gÃ¥nger det svämmar fortfarande över sitter en kopp typ som man ska fästa slangen pÃ¥ den gick sönder förra vintern sÃ¥ jag fäste den med sickaflex funkar inte det rinner vid sidan ändÃ¥ har en glassburk som samlar upp vattnet som rinner brevid slangen, nu till det stora problemet som blivit i helgen öppnade KÖKS SKÃ…PET där vi har kryddor & annat & märkte att det droppade vatten pÃ¥ insidan pÃ¥ skÃ¥ps dörren tittade upp i skÃ¥pet & sÃ¥g en stor vatten fläck längs upp i hörnet det var helt mjukt i  skÃ¥ps stommen alltsÃ¥ det var rejält genomblött,undrade hur detta kunde hända sÃ¥g dÃ¥ en lucka som man kunde skruva bort jämte minimastern där gick 2 ventilations rör en förr till luft en för Ã¥tervinning antar jag ,ringde försäkringsbolaget som är folksam & sa att jag hade en vatten läcka fick till svar att det skulle dom troligtvis inte ersätta för det är troligtvis kondens vatten sa dom ,fÃ¥r hem en skade reglerare i morgon som ska se pÃ¥ skadan, tycker det vore konstigt om jag själv fÃ¥r stÃ¥ för hela kalaset en ny fläktsystem skulle kosta 40000 fick jag till svar frÃ¥n en ventilations firma dÃ¥ är det en egen kanal för spisfläkten sÃ¥ inte matoset gÃ¥r ut i alla rum som det gör nu samt en roterande vämeväxlare pÃ¥ vinden tror dom menar ett ftx aggregat är det rimligt pris
samt ska inte försäkringsbolaget stå för renovering av det skadade vad tycker ni tacksam för svar mvh Dan Andersson

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: min mekaniska ventilation har läckt vad göra?
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2009, 18:52:43 »
Oj, forumets längsta mening?! ;)

40000kr för utbyte och flytt av ftx agg, är nog vad det kostar tyvärr.
Jag fick pris på 46000kr för samma sak, men utan egen kanal för köksfläkten.

Nej tyckte jag och slängde ut skiten som förövrigt bullrade så man trodde att man var på en finlandfärja när det var tyst i resten av huset.
Satte in en enkel frånluftsfläkt typ "kryddhylle" -modell, kostade ca 2500kr, samt egen kanal för köksfläkten, komletterade med 6st friskluftsventiler i sovrum och allrum, så tyst och skönt det vart. Thumbsup

Ang. försäkringsbolaget så tror jag inte de ersätter ett 29 år gammalt FTX, möjligtvis att de ersätter laminatskivan som svält.

Lycka till!
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad dan-Ã¥ke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: min mekaniska ventilation har läckt vad göra?
« Svar #2 skrivet: 01 april 2009, 22:50:03 »
tjena!
funderar på om man kan sätta in en sån från luftsfläkt när man har mekanisk ventilation?
nån som vet vill ju inte slänga ut 4000 om man kan få det för 25000
tacksam för svar mvh Dan Andersson

Utloggad lvsol

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: min mekaniska ventilation har läckt vad göra?
« Svar #3 skrivet: 03 april 2009, 09:30:10 »
Jag har haft samma funderingar. Är det ok att bara fimpa det gamla ftx-agg. och köra vanliga ventiler? Huset var ju bestyckat med en mekanisk ventilation. Vad får det för konsekvenser för ventilationen genom huset. Jag hade samma lösning men flyttade aggregatet upp på vinden och monterade en enkel köksfläkt inne i köket.
EcoEl med EcoAir 105 -08

Utloggad dan-Ã¥ke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: min mekaniska ventilation har läckt vad göra?
« Svar #4 skrivet: 03 april 2009, 19:02:34 »
ska gör samma sak ska sätta agregatet i tvätt stugan sen får dom dra en egen kanal för köksfläkten som ska gå separat

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!