Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gradminuter, förklaring tack!  (läst 58211 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #45 skrivet: 20 mars 2007, 20:59:03 »
1.35 grad.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #46 skrivet: 21 mars 2007, 02:39:01 »
Tycker du att jag är osäker på mina påståenden? Tvärtom så är jag väldigt säker på min sak.

Jag gav ett exempel på ett hus som hade en Nibe 7:a och 20 timmars drifttid samt fram/retur 42/35 tillsammans med 10 TP 22:or 400x2600. Utetempen var under dygnet -22° samt rumstemperaturen +22°C. Värmeavgivningen på radiatorerna var under samtliga timmar är 7 090 watt som i sin tur är precis max uteffekt från värmepumpen.

Du har ett tiotal gånger angett att en temperaturökning kräver att radiatorerna får ett högre deltaT, vilket inte är möjligt i ovanstående fall genom att flödet är konstant och värmepumpens uteffekt endast klarar att höja värmebäraren 7°C deltaT.

Enda möjligheten till högre rumstemperatur, är att kompressorn levererar värme under längre tid.

I takt med att rumstemperaturen höjs, så ökar fram/retur med samma gradantal. Detta är möjligt då värmeavgivningen är parallell med deltaT rum/radiator.

Genom den högre rumstemperaturen ökar deltaT ute/inne med 1°C d.v.s. från tidigare 44°C till 45°C. Det skapar ett högre energibehov genom ökade transmission och ventilationförluster. Det kompenseras med att höja medeltemperaturen på radiatorer över dygnet med 0,35°C. Den ökade medeltemperaturen sker med 30 minuter längre gångtid på kompressorn. Under dygnets samtliga drifttimmar har radiatorer och värmepump 7°C deltaT med konstant flöde.

Du skriver:
"Jag tror att jag har gjort vad jag kan för att övertyga dig och du får gärna hålla fast vid din teori!"

Vad är det du försöker övertyga mig?

Tycker du kan skriva i nästa inlägg, din teori för 1°C ökad rumstemperatur i mitt exempelhus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #47 skrivet: 21 mars 2007, 08:19:44 »
Jag tror att Lexus ligger rätt nära sanningen.

Jag har räknat "bakvägen" på ett hus vars värmebehov startar vid +15 grader ute och med DUT -20 grader =35 grader totalt

I ett värmesystem vars framlednignstemp varierar från 20-55 grader (35 grader) för att bibehålla 20 graders rumstemp skulle alltså 1 grad/grad vara den justering som krävs.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #48 skrivet: 21 mars 2007, 16:18:16 »
Nu har jag "hittat" data på mitt exempelhus.

MÃ¥tt 5 x 9 x 8 meter
u-värde 0,37 w/m²K
luftväxling 15 % /timme

Rumstemperatur +22°C
Utetemperatur -22°C

Ny rumstemperatur +23°C

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #49 skrivet: 21 mars 2007, 18:58:50 »
Stackars den ursprunglige frågeställaren - det blev snabbt vetenskapligt på molekylnivå ;)

Hehe, jovars, men jag har iaf greppat detta med gradminuter nu, vilket inte var så komplicerat alls som jag trodde. Thumbsup

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #50 skrivet: 21 mars 2007, 20:55:13 »
Nu har jag "hittat" data på mitt exempelhus.

MÃ¥tt 5 x 9 x 8 meter
u-värde 0,37 w/m²K
luftväxling 15 % /timme

Rumstemperatur +22°C
Utetemperatur -22°C

Ny rumstemperatur +23°C


rum 22°C
(314 x 0,37 x 44) + (360 x 15% x 44 x 0,33) x 24 = 141,5 kWh/dygn

rum 23°C
(314 x 0,37 x 45) + (360 x 15% x 45 x 0,33) x 24 = 144,7 kWh/dygn

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #51 skrivet: 21 mars 2007, 22:24:02 »
Vad är poängen med allt evigt räknande här egentligen?
Varför vill man veta vad radiatorerna avger per dygn med si och så tid/effekt?.
Toppeffekt är det intressanta. Alltså att radiatorn kan ge tillräcklig effekt vid DUT. och med önskad maximal framledningstemp.
Finns ingen tidskonstant i radiatorberäkning.
Känns som att diskutera hur länge lampan ska vara tänd för att det ska bli riktigt ljust.

Att värmepumpens styrsätt är att med olika tidsintervall på driften hålla ett börvärde är ju en sak.
Men det har ju inget med radiatorerna att göra.

Sen det teoretiska resonemmanget att 1.35 grader ger 1 grad högre inomhustemp, tja vad kan man säga.
Det går ju inte ens att ställa med den upplösningen i regleringen.
 
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #52 skrivet: 21 mars 2007, 23:49:42 »
En liten praktisk iakttagelse att komma ihåg inför nästa vintersemester:

Om man reser bort  sÃ¥ är set vamligt att stänga av datorer, spisen och andra häftiga. )I vÃ¥rt hus ger dessa värmekällor ca 5 kWh /dygn - ite försumbart om den totala förbrukningen är 40)
Om man dessutom  sämkt värmekurvan med 1 grad kan det ta ett eller 2 dygn innan huset är uppe i normal temperatut trots att man höjer (parallellförflyttar) temperaturkurvan med 2 grader.
Den tid det tar beror givetvis av husers massa (stengolv etc ökar värmetrögheten)
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #53 skrivet: 22 mars 2007, 01:43:58 »
Jocke....jag tycker du ifrågasätter poängen med ett värmepumpsforum.

Är inte poängen att kunskap utbyts, så att våra värmesystem kan justeras för bästa komfort, ekonomi och livslängd?

Den kunskap som utbyts bör då vara relevant med verkligheten, och inte grundad på eget tyckande eller gammal tradition.

Jag har läst ett antal inlägg här, där det påstås att 3°C på börvärdet gör 1°C i rumstemperatur. En medlem som läst samma inlägg har för avsikt att sänka rumstemperaturen från 21°C till 19°C under sin Thailandsresa. Sänker då börvärdet 6 steg på Nibens ratt, eller finjusterar 6 steg på IVT, eller sänker "Rum" på Thermian från 21 till 19.

Vid hemkomst sent en februarikväll upptäcker familjen att rumstemperaturen endast är 16°C, och inte den förväntade 19°C. Med -10°C på utegivaren kan det ta lång tid att återställa komfortvämen.

Citera
Finns ingen tidskonstant i radiatorberäkning.

Begriper inte hur man ska kunna använda en tidskonstant på radiatorer. Det är väl byggnaden som kan avgör tiden för uppvärmning alt. avkylning.

Citera
Att värmepumpens styrsätt är att med olika tidsintervall på driften hålla ett börvärde är ju en sak.
Men det har ju inget med radiatorerna att göra.

Menar du att värmepumpens reglering inte har något med radiatorerna att göra? Hur menar du?

Citera
Sen det teoretiska resonemmanget att 1.35 grader ger 1 grad högre inomhustemp, tja vad kan man säga.
Det går ju inte ens att ställa med den upplösningen i regleringen.

Menar du att ett börvärde för 22°C rumstemperatur finns i Nibes reglering, men för 23°C finns inte den möjligheten i mitt exempelhus.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #54 skrivet: 22 mars 2007, 08:25:17 »
Jocke....jag tycker du ifrågasätter poängen med ett värmepumpsforum.

Jag har skrivit här sen forumet startades, så det får stå för dig.

Är inte poängen att kunskap utbyts, så att våra värmesystem kan justeras för bästa komfort, ekonomi och livslängd?
Absolut.

Den kunskap som utbyts bör då vara relevant med verkligheten, och inte grundad på eget tyckande eller gammal tradition.

Verkligheten för dom flesta här är erfarenheten från sina egna justeringar i sina egna hus. Det blir inte verkligare än så. I vilket fack ska du lägga det? Tyckande eller gammal tradition?Min erfarenhet kommer från dom hundratals villor och fastigheter jag installerat, så det är väl tradition då ;D

Jag har läst ett antal inlägg här, där det påstås att 3°C på börvärdet gör 1°C i rumstemperatur. En medlem som läst samma inlägg har för avsikt att sänka rumstemperaturen från 21°C till 19°C under sin Thailandsresa. Sänker då börvärdet 6 steg på Nibens ratt, eller finjusterar 6 steg på IVT, eller sänker "Rum" på Thermian från 21 till 19.

Vid hemkomst sent en februarikväll upptäcker familjen att rumstemperaturen endast är 16°C, och inte den förväntade 19°C. Med -10°C på utegivaren kan det ta lång tid att återställa komfortvämen.

Då vet dom det till nästa gång och kan anpassa sin sänkning till nästa tillfälle.

Citera
Finns ingen tidskonstant i radiatorberäkning.

Begriper inte hur man ska kunna använda en tidskonstant på radiatorer. Det är väl byggnaden som kan avgör tiden för uppvärmning alt. avkylning.
Inte jag heller

Citera
Att värmepumpens styrsätt är att med olika tidsintervall på driften hålla ett börvärde är ju en sak.
Men det har ju inget med radiatorerna att göra.

Menar du att värmepumpens reglering inte har något med radiatorerna att göra? Hur menar du?
Att dina räknemodeller skapar förvirring

Citera
Sen det teoretiska resonemmanget att 1.35 grader ger 1 grad högre inomhustemp, tja vad kan man säga.
Det går ju inte ens att ställa med den upplösningen i regleringen.

Menar du att ett börvärde för 22°C rumstemperatur finns i Nibes reglering, men för 23°C finns inte den möjligheten i mitt exempelhus.

Det var väl börvärde framledning som diskuterades, men du ändrar nu till börvärde inomhustemp

Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #55 skrivet: 22 mars 2007, 09:52:41 »
Menar du att ett börvärde pÃ¥ VB-f för 22°C rumstemperatur finns i Nibes reglering, men för 23°C finns inte den möjligheten i mitt exempelhus. 

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #56 skrivet: 22 mars 2007, 10:19:17 »
Egentligen är det två varianter på samma problem här i tråden.

- En del stödjer sig på att ha erfarenhet av hundratals installationer. Jocke montör må vara undantaget som bekräftar regeln, men dom flesta montörer gör inte återkommande besök. Då missar man tyvärr finliret på varje enskild installation, men får säkert en allmän känsla för hur saker funkar.

- Andra har troligen en tältsäng i pannrummet och sover bara halft (med andra ögat på Rickards logg) ;) Då blir man superexpert på sin installation och kan säga på 1/10 grad när vad som händer i olika inställningar.

För att komma någonstans och få fram genomsnittsvärden för en "normalvilla" måste man kombinera bredd och djup till ett statistiskt underlag.
Inte låsa in sig i att: "jag har installerat hundratals..." eller "om man ändrar börvärdet en grad så har jag mätt upp..."

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #57 skrivet: 22 mars 2007, 10:40:01 »
För att komma någonstans och få fram genomsnittsvärden för en "normalvilla" måste man kombinera bredd och djup till ett statistiskt underlag.

Och det genomsnittet kommer du att presentera

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #58 skrivet: 22 mars 2007, 10:45:04 »
Och det genomsnittet kommer du att presentera

Innan jag svarar: Var det en fråga eller en tyken kommentar?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Gradminuter, förklaring tack!
« Svar #59 skrivet: 22 mars 2007, 10:49:50 »
Det var en fråga/vädjan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!