Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 februari 2019, 10:55:40 »Pumpen är från 2005 så hemförsäkringen ger ingenting.
Skrivet av: Roland« skrivet: 03 februari 2019, 10:55:40 »Pumpen är från 2005 så hemförsäkringen ger ingenting.
Skrivet av: backman39« skrivet: 03 februari 2019, 09:35:00 »Tack för svar! Ja det bli onekligen till att byta cirkpump. Ska kolla om jag löser det själv, annars får IVT komma. Någon som vet om man kan få ut detta på hemförsäkringen?
Skrivet av: Roland« skrivet: 02 februari 2019, 13:06:54 »Det kan vara två samtidiga problem. Det ena är att hastighetsomkopplaren inte fungerar. Det kan man leva med. Det andra är att det är beläggningar i pumpen som gör att den inte orkar starta efter ett uppehåll. Startmomentet på den typ av motor som sitter i cirkulationspumpen är lågt. Man kan undersöka om det är den typen av problem genom att sätta köldbärarpumpen i läget för kontinuerlig drift. Går den några veckor utan problem så är det nog frågan om rostflagor som gör att rotorn går trögt och inte orkar igång ibland.
Nu vet jag inte vad det är för typ av pump men det är troligen svårt att göra rent den. Rotorn på min pump satt fast i statorn så det gick inte att ta ur rotorn. Rosten satt i den trånga spalten mellan rotor och hylsan i statorn. Prova om muttrarna till kopplingarna går att lossa, de brukar ofta korrodera fast. Går de att lossa är det inte svårt att byta cirkulationspump själv. Går muttrarna inte att lossa skulle jag anlita ett proffs. Skrivet av: backman39« skrivet: 02 februari 2019, 12:36:27 »Hej!
Har en Greenline HT plus 11 från 2005. Den varnade för låg pressostat flera ggr runt jul. Rensade filtren men ingen framgång. En tekniker från IVT kom hit och sa att delta på köldbäraren var för högt och att han ökade hastigheten på cirkulationspumpen. Det tog bara några dagar innan pumpen larmade för låg pressostat igen. Så nu har jag börjat kolla lite själv. Jag har kollat att givarna för in och ut på kb visar samma genom att handköra cirkpump, skilde 0,3 grader. Sen har jag testat att köra cirkpump på alla tre olika hastigheter och kollat delta på kb. På samtliga hastigheter är kb in 0,1 grader och kb ut -4,8. Alltså är det ett delta på 5 grader oavsett hastighet. Uppenbarligen är det något fel på cirkpump eller styrningen av den. Behöver jag byta cirkpump eller har någon enklare lösning på problemet? Vänliga hälsningar Johan |
|