Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Flytande kondensering"  (läst 10693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: "Flytande kondensering"
« Svar #30 skrivet: 26 januari 2007, 14:26:05 »
Nej, jag tror inte att 107 orkar mycket mer. Att byta raddar kostar dig nog minst 2-3 tusen styck, svårt att motivera. För om du gör det är risken stor att det blir 19 ° i hela huset. En billig elradiator eller elfläkt ELLER luft/luft VP är mer ekonomiskt. Jag antar att det finns sovrum uppe och att det blir varmt på sommaren. En billig on/off L/L skulle ge dig spetsvärme på vintern och AC på sommaren. Bör kunna sitta där för under 10000 kr, samm som 3 nya raddar.

Vid minus 14 ° ger 107 ca 4,5 kW (minus avfrostningen också?) och det borde inte räcka att värma 160 kvm.

Kolla gärna på en superbillig förrådsberedare 30-50 liter i stället. Tror inte det finns minder än 3,5kW och 230 volt.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Flytande kondensering"
« Svar #31 skrivet: 27 januari 2007, 23:05:04 »
har en nibe eminent 100 l den finns i 30 och 50 l ocksÃ¥. Den kan man välja effekt pÃ¥ 1kw eller 2fas  3kw bara koppla om i termostat huset. Kör pÃ¥ 1 kw med 60 ºC inställning. Efter en dush gÃ¥r den inte mÃ¥nga minuter. Har testat pÃ¥ sommaren och köra värme pumpen + beredare men kommit fram till att det gÃ¥r billigare med bara beredare. antagligen stor värmeförlust i pannan + oisolerade rör frÃ¥n vpumpen pÃ¥ insidan. kommer i hÃ¥g sen tidigare att pannans elpatron nästan lÃ¥g ständigt pÃ¥ 1kw pÃ¥ sommaren med värmen avstängd bara för att hÃ¥lla pantempen pÃ¥ 60 ºC. Testade i somras att stänga av beredarn när jag Ã¥kte bort en helg, har för mig att vattnet var 55 ºC när jag kom hem sÃ¥ nÃ¥gon hög värmeförlust är det inte pÃ¥ nibes beredare. Skall prova isolera rören till somarn och se om det blir bättre resultat. SÃ¥ slipper jag ha 25 grader i pannrummet ocksÃ¥ fiR:
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: "Flytande kondensering"
« Svar #32 skrivet: 28 januari 2007, 07:54:46 »
Det stämmer nog ganska bra, jag har en 30 l Nibe 3 fas (tillfällig lösning som funkar bättre än väntat). Den matas med vatten frÃ¥n pannan (VP) och utloppet har en blandningsventil  (OBS ESBE Serie 32) som blandar in pannvatten igen. PÃ¥ dettat sätt blir eltillskottet minimalt när VPn gÃ¥r, samtidigt som legionellarisken bortfaller. Termostaten stÃ¥r pÃ¥ max. Jag har dÃ¥ 30literx90grader, vilket räcker hyfsat. För bad 400 l slÃ¥r jag tillsvidare pÃ¥ oljebrännare 30 min med timer i badrummet. När oljan är slut (min alltsÃ¥, har ca 300 l) kommer jag att skaffa en 100l beredare igen (den förra läckte förra vÃ¥ren, det vare det som startade VP-köpet)

Jag har också testat hög och låg kondtemp för att minska beredarens elförbrukning. Billigast att köra ca 38-40° kond och ta litet mer toppel på beredaren.

Och sÃ¥ fort det blir kallt ligger VP:n runt 35-38° utan att stänga av, det klarar ner mot -10 kontinuerligt tillsammmans med mina l/l utan att det blir kallt i huset. När det blir varmare skall jag ställa ecoair pÃ¥ 38°  och ha sÃ¥ till nästa vinter. Under frostperioden ställer jag 48° sÃ¥ stänger den aldrig av utan ligger mellan 35-38 och skulle det bli varmt nÃ¥gra timmar kan den gÃ¥ upp över 40° men den fÃ¥r gÃ¥ hela tiden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!